uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 17,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
(1) Decyzja z dnia 29 listopada 2000 r. ustanawiająca regulamin wewnętrzny 1 Komisji była kilkakrotnie zmieniana. Główny przegląd, w wyniku którego Komisja przyjęła decyzję, do której załączono wszystkie artykuły regulaminu wewnętrznego, miał miejsce w 2010 r. 2 . Ostatnia ograniczona zmiana pochodzi z 2020 r. 3 W celu zapewnienia jasności konieczne jest zatem zastąpienie przepisów zawartych w artykułach decyzji z 2000 r. z późniejszymi zmianami i w niektórych załącznikach.
(2) Aby zwiększyć dostępność i czytelność przepisów, należy w jednym dokumencie połączyć artykuły regulaminu wewnętrznego C(2000) 3614 z przepisami wykonawczymi 4 do niego.
(3) Szereg artykułów regulaminu wewnętrznego C(2000) 3614 wymaga gruntownego przeglądu w celu uwzględnienia zmian w sposobie funkcjonowania Komisji.
(4) Funkcjonowanie Komisji reguluje zasada kolegialności. Jest ona zapisana w art. 17 Traktatu o Unii Europejskiej i zakłada równy udział członków Komisji w podejmowaniu decyzji. Zasada kolegialności oznacza w szczególności, że decyzje powinny być przedmiotem wspólnej dyskusji oraz że wszyscy członkowie Komisji powinni ponosić zbiorową odpowiedzialność polityczną za wszystkie przyjmowane decyzje.
(5) Funkcjonowanie Komisji i jej służb opiera się również na zasadzie dobrego zarządzania, która obejmuje w szczególności jasne określenie ról i obowiązków, a także możliwość śledzenia decyzji przyjmowanych przez Komisję.
(6) Zgodnie z art. 15 ust. 3 akapit trzeci Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej regulamin wewnętrzny powinien zawierać w załączniku zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 5 .
(7) Aby zapewnić czytelność i elastyczność niniejszy regulamin wewnętrzny nie zawiera już w załącznikach: (i) Kodeksu dobrego postępowania administracyjnego personelu Komisji Europejskiej w kontaktach ze społeczeństwem, (ii) przepisów Komisji w sprawie ustanowienia ogólnego systemu szybkiego ostrzegania "ARGUS" oraz (iii) szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty.
(8) Treść aktualnych załączników zostaje tymczasowo utrzymana w mocy, aby uniknąć jakiejkolwiek próżni prawnej do czasu zastąpienia ich odpowiednimi samodzielnymi decyzjami. W związku z tym należy zmienić decyzję C(2000) 3614 przez uchylenie jej innych przepisów z wyjątkiem powyższych pozostających w mocy załączników,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Przepisy ogólne
Przedmiot
Niniejsza decyzja ustanawia przepisy regulujące funkcjonowanie Komisji Europejskiej.
Komisja
Kolegialność
Przewodniczący
Na początku kadencji przewodniczący przesyła członkom Komisji pisma określające zadania oraz warunki ich wykonywania w ramach przydzielonych dziedzin działalności.
Członkowie Komisji
Priorytety, program prac i budżet
Procedury decyzyjne
Rodzaje procedur decyzyjnych
Posiedzenia Komisji i procedura ustna
Posiedzenia Komisji
Ustalanie porządku dziennego
Warunki włączenia punktów do porządku dziennego
Przygotowywanie punktów porządku dziennego
Udostępnianie porządku dziennego i innych dokumentów
Dokumenty przeznaczone do dyskusji na specjalnym posiedzeniu członków gabinetów są udostępniane członkom Komisji co najmniej 48 godzin przed posiedzeniem, chyba że przewodniczący przyzna od tego odstępstwo na podstawie należycie uzasadnionego pisemnego wniosku. W przypadku bardzo długich dokumentów sekretarz generalny, w porozumieniu z przewodniczącym, może przyznać więcej czasu.
Dokumenty są udostępniane z zastrzeżeniem procedury przyjęcia aktów wszczętej przez sekretarza generalnego po sprawdzeniu w szczególności zgody właściwego członka Komisji oraz, w stosownych przypadkach, członków Komisji, którzy są współodpowiedzialni lub związani z danymi dokumentami.
Kworum oraz uczestnictwo członków w posiedzeniach Komisji
Podejmowanie decyzji
Poufność posiedzeń Komisji
Uczestnictwo w posiedzeniach Komisji
Każdą z tych osób, która nie może uczestniczyć w posiedzeniu, może zastąpić przedstawiciel.
Protokoły posiedzeń Komisji
Procedura pisemna
Procedura pisemna
Wszczynanie procedury pisemnej
Terminy w procedurze pisemnej
Przyspieszona procedura pisemna
Pilna procedura pisemna
Pisemna procedura finalizacji
Jeżeli na posiedzeniu Komisji osiągnięto porozumienie w sprawie projektu aktu, pisemna procedura finalizacji może zostać wszczęta nawet w przypadku braku pozytywnej opinii Służby Prawnej i innych służb, z którymi się konsultowano.
Procedura pisemna w dziedzinie koordynacji polityki gospodarczej i budżetowej państw członkowskich i nadzoru nad nią, szczególnie w strefie euro
W takim przypadku sekretarz generalny zwraca się do pozostałych członków Komisji o przedstawienie swojego stanowiska, aby odpowiednio zapewnić poszanowanie kworum określonego w art. 250 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Zmiana procedury pisemnej
Zawieszenie procedury pisemnej
Wznowienie procedury pisemnej po zawieszeniu
Odstąpienie od procedury pisemnej
Informacje o procedurach pisemnych
Procedura uprawnienia
Przyznanie uprawnienia ogólnego
Przepisy dotyczące przyznawania uprawnienia ogólnego
Warunki i przepisy dotyczące wykonywania uprawnienia ogólnego
Subdelegowanie uprawnienia ogólnego
Subdelegowanie uprawnień do podejmowania decyzji o przyznaniu dotacji lub udzieleniu zamówienia
Rejestr uprawnień ogólnych
Sekretariat Generalny prowadzi rejestr uprawnień ogólnych, który jest dostępny w intranecie Komisji. Gdy uprawnienie ogólne jest subdelegowane, odnotowuje się to w rejestrze.
Uprawnienie doraźne
Procedura delegowania uprawnień
Bezpośrednie delegowanie uprawnień
Przepisy dotyczące bezpośredniego delegowania uprawnień
Warunki i przepisy dotyczące wykonywania bezpośrednio delegowanych uprawnień
Subdelegowanie uprawnień do podejmowania decyzji o przyznaniu dotacji lub udzieleniu zamówienia
Rejestr bezpośrednio delegowanych uprawnień
Sekretariat Generalny prowadzi rejestr bezpośrednio delegowanych uprawnień, który jest dostępny w intranecie Komisji.
Przepisy wspólne dla wszystkich procedur decyzyjnych
Zasady językowe dotyczące procedur decyzyjnych
Informacje na temat przyjętych aktów
Komisja zapoznaje się z aktami przyjętymi w drodze procedury pisemnej, procedury uprawnienia i procedury delegowania uprawnień, które są odnotowywane w notatce dziennej. Odniesienie do notatek dziennych zamieszcza się w protokole następnego posiedzenia Komisji.
Na każdym posiedzeniu Komisji sporządzane jest streszczenie. Zawiera ono wykaz aktów przyjętych samodzielnie przez Komisję w drodze procedury ustnej. Zawiera również odniesienie do notatek dziennych dotyczących aktów przyjętych w drodze procedury pisemnej.
Uwierzytelnianie przyjętych aktów
Podpisywanie przyjętych aktów
Służby Komisji i współpraca między służbami
Służby
Struktura i rola służb Komisji
Etyka zawodowa i dobre postępowanie administracyjne
Pracownicy Komisji przestrzegają najwyższych standardów zawodowych i etycznych. Działają zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie pracowniczym 19 i Kodeksie dobrego postępowania administracyjnego.
Tworzenie szczególnych funkcji i struktur
Warunki wykonania, w szczególności w odniesieniu do zasobów i funkcjonowania danej funkcji lub struktury, mogą zostać ustanowione w decyzji Komisji.
Ciągłość działania i pozostawanie w gotowości
Zarządzanie kryzysowe
W oparciu o przepisy dotyczące stosowanego przez Komisję systemu zarządzania kryzysami transgranicznymi 20 służby koordynują szybką wymianę informacji w przypadku kryzysu lub wyjątkowego i nieprzewidywalnego zdarzenia mającego wpływ na szereg obszarów polityki oraz skutki transgraniczne lub wpływającego na funkcjonowanie instytucji Unii.
Sekretarz generalny
Dyrektorzy generalni i szefowie służb
Dyrektorzy generalni i szefowie służb sporządzają również roczne sprawozdania z działalności, w których opisane są postępy poczynione każdego roku w realizacji celów strategicznych, oraz poświadczają legalność i prawidłowość transakcji finansowych przeprowadzanych na ich odpowiedzialność.
Dyrektorzy generalni i szefowie służb identyfikują i oceniają ryzyko związane z osiąganiem ich celów. W razie potrzeby wprowadzają oni odpowiednie środki w celu ograniczenia tego ryzyka.
Zastępowanie przełożonych
Służba Prawna
Współpraca między służbami
Koordynacja i nieformalna konsultacja pomiędzy służbami
Formalna konsultacja pomiędzy służbami
Konsultacja z Sekretariatem Generalnym
Konsultacja ze Służbą Prawną
Konsultacja z innymi służbami
Terminy formalnej konsultacji pomiędzy służbami
Brak w wyznaczonym terminie odpowiedzi ze strony służby, z którą się konsultowano, uznaje się za przekazanie pozytywnej opinii (dorozumiana zgoda).
Konsultacja w trybie przyspieszonym
Właściwe służby przesyłają Sekretariatowi Generalnemu należycie uzasadniony wniosek o skorzystanie z procedury konsultacji w trybie przyspieszonym, wskazując ich formę - spotkanie lub na piśmie - którą uznają za najwłaściwszą. Taki wniosek nie może służyć nadrobieniu jakiegokolwiek opóźnienia administracyjnego. Sekretariat Generalny decyduje, czy konsultacja w trybie przyspieszonym jest odpowiednia i informuje o tym przewodniczącego. Zgoda w sprawie tekstów wyrażona przez właściwego/-ych członka/-ów przed rozpoczęciem konsultacji, określona w art. 55 ust. 3, nadal ma zastosowanie.
Jeżeli Sekretariat Generalny uzna, że wniosek o zastosowanie procedury przyspieszonej konsultacji jest uzasadniony, ustala, czy należy je przeprowadzić w trakcie spotkania, czy w formie pisemnej.
Służby, z którymi przeprowadza się konsultacje, wyrażają swoje opinie podczas spotkania lub na piśmie przed spotkaniem.
Sekretariat Generalny przewodniczy posiedzeniu i w protokole spotkania odnotowuje wyniki i opinie wyrażone przez służby, z którymi przeprowadza się konsultacje.
Koniec spotkania oznacza zakończenie konsultacji.
Służby, z którymi przeprowadza się konsultacje, muszą w tym okresie wyrazić na piśmie swoją opinię. Brak w wyznaczonym terminie odpowiedzi ze strony służby, z którą się konsultowano, uznaje się za pozytywną opinię (dorozumiana zgoda).
Szczególne konsultacje pomiędzy służbami
Wynik konsultacji pomiędzy służbami
Przejrzystość oraz ochrona i bezpieczeństwo danych
Przejrzystość
Rejestr służący przejrzystości
Aby zagwarantować przejrzystość w kontaktach z przedstawicielami grup interesu, Komisja przestrzega przepisów i zasad publicznego rejestru służącego przejrzystości uzgodnionych z innymi instytucjami 22 .
Publiczny dostęp do dokumentów Komisji
Zarządzanie dokumentami
Bezpieczeństwo i poufność
Ochrona danych osobowych
Przepisy końcowe
Dodatkowe środki
Zmiany w decyzji Komisji C(2000) 3614
Uchyla się art. 1-28 decyzji Komisji C(2000) 3614 z dnia 29 listopada 2000 r. 29 , załącznik do tej decyzji zawierający szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego, załącznik do tej decyzji ustanawiający Kodeks dobrego postępowania administracyjnego personelu Komisji Europejskiej w kontaktach ze społeczeństwem oraz przepisy wykonawcze do regulaminu, załączone do decyzji Komisji C(2010) 1200 final 30 .
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji
Cel i zakres
Obywatele Unii i osoby fizyczne lub prawne zamieszkałe lub mające siedzibę w państwie członkowskim korzystają z prawa dostępu do dokumentów Komisji na podstawie art. 15 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, art. 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 zgodnie z niniejszymi szczegółowymi zasadami.
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:
Dokumenty bezpośrednio dostępne publicznie
Zasady udzielania dostępu do dokumentów udostępnianych na wniosek
Nie udziela się zatem dostępu do tych dokumentów, chyba że wnioskodawca wykaże interes publiczny przemawiający za udzieleniem dostępu i stojący nad interesami chronionymi na mocy art. 4 ust. 2-4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Postępowania toczą się do czasu, gdy akt kończący postępowanie nie będzie mógł zostać zaskarżony przed sądami Unii lub sądem krajowym.
Strony postępowań, o których mowa w lit. e)-k), mają prawo dostępu do akt zgodnie z art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych i mającymi zastosowanie przepisami sektorowymi.
Zasady dotyczące rejestrowania dokumentów i usuwania treści niezarejestrowanych
Środki ułatwiające dostęp do dokumentów
Zakres katalogowy rejestru dokumentów Komisji, stworzonego na podstawie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, jest stopniowo rozszerzany. Link do rejestru jest dostępny na portalu internetowym EUROPA.
Komisja prowadzi rejestr spraw dotyczących konkurencji, rejestr aktów delegowanych i wykonawczych oraz rejestr dokumentów procedury komitetowej.
Nietworzenie nowych dokumentów
Wniosek o dostęp odrzuca się, jeżeli jego udzielenie wymagałoby stworzenia nowego dokumentu, w tym w przypadku gdy wiązałoby się to z zestawieniem informacji z kilku dokumentów lub pobraniem informacji, wymagającym znacznych nakładów.
Cyfrowy system rozpatrywania wniosków o dostęp do dokumentów
Ogólne zasady procedury
Datę graniczną lub datę, do której identyfikuje się dokumenty, definiuje się jako datę zarejestrowania wniosku wstępnego.
Rozpatrywanie wniosków wstępnych
W przypadku skomplikowanych lub obszernych wniosków piętnastodniowy termin udzielenia odpowiedzi może zostać przedłużony o piętnaście dni roboczych. Każde przedłużenie terminu jest uzasadniane, a informacja o nim przekazywana wnioskodawcy bez zbędnej zwłoki.
Rozpatrywanie ponownych wniosków
W przypadku gdy wnioskodawca wyraźnie zwraca się o ponowne rozpatrzenie pierwszej odpowiedzi w odniesieniu do wybranych dokumentów, do których odmówiono dostępu całkowicie lub częściowo, zakres ponownego rozpatrzenia zostaje odpowiednio dostosowywany.
W przypadku gdy zakres ponownego wniosku jest większy lub różny od zakresu na wstępnym etapie, wnioskodawcę wzywa się do złożenia nowego wniosku wstępnego zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001.
Wkład dyrekcji generalnej lub służby zawiera wszystkie elementy umożliwiające Sekretariatowi Generalnemu szybkie zrozumienie kontekstu i głównych kwestii wniosku. Wkład zawiera pełną ocenę wszystkich argumentów wnioskodawcy przedstawionych na etapie ponownego rozpatrzenia. Wkład zawiera również oryginalne wersje dokumentów, do których odmówiono dostępu częściowo lub całkowicie. Wkład ten przekazuje się bez zbędnej zwłoki.
Sekretariat Generalny może zwrócić się do dyrekcji generalnych lub służby o podjęcie wszelkich innych niezbędnych kroków w celu zapewnienia jakości i rzetelności prawnej rozpatrzenia ponownego wniosku.
W przypadku gdy wnioskodawca twierdzi, że dokumenty wchodzące w zakres jego wniosku nie zostały zidentyfikowane w pierwszej odpowiedzi, dyrekcja generalna lub służba przeprowadza ponowne poszukiwanie dokumentów i, w stosownych przypadkach, przekazuje Sekretariatowi Generalnemu notę podpisaną przez dyrektora generalnego lub szefa służby, potwierdzającą brak przechowywania odpowiednich dokumentów.
Jeżeli w trakcie rozpatrywania ponownego wniosku Sekretariat Generalny dowie się, że w pierwszej odpowiedzi nie zidentyfikowano dokumentów, które istniały przed datą rejestracji wniosku wstępnego i wchodzą w jego zakres, Komisja z urzędu rejestruje nowy odrębny wniosek wstępny, aby zagwarantować szybsze rozpatrzenie ponownego wniosku w odniesieniu do dokumentów już zidentyfikowanych w pierwszej decyzji oraz umożliwić wnioskodawcy ewentualne złożenie ponownego wniosku, w którym zwróci się do instytucji o ponowne rozpatrzenie stanowiska w odniesieniu do ujawnienia nowo zidentyfikowanych dokumentów.
Konsultacje w sprawie dokumentów stron trzecich
Do celów niniejszego artykułu "stroną trzecią" jest podmiot inny niż Komisja, będący autorem dokument przechowywanego przez Komisję.
Jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności, odpowiednia służba może również skonsultować się z podmiotem, który przedłożył dokument Komisji, ale nie jest autorem żądanego dokumentu.
Skutki erga omnes decyzji o udzieleniu dostępu publicznego w następstwie wniosku
Dokumenty ujawnione przez Komisję na mocy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 są dostępne dla ogółu społeczeństwa ("efekt erga omnes").
Ze względu na efekt erga omnes rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Komisja nie może:
Dokumenty ujawnione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 są publikowane na portalu EASE lub na podobnej platformie internetowej. Komisja może ustanowić specjalne tryby udzielania dostępu do takich platform. Komisja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ponowne wykorzystanie ujawnionych dokumentów podlegających prawom własności intelektualnej stron trzecich. Komisja może wypełnić swój obowiązek udzielenia dostępu, informując wnioskodawcę, w jaki sposób może on uzyskać dostęp do ujawnionego przez nią wcześniej dokumentu.
Komisja może w drodze pojedynczego ujawnienia odpowiedzieć na dużą liczbę wniosków dotyczących tego samego dokumentu lub tego samego konkretnego zagadnienia, zwłaszcza gdy wnioski te są sformułowane w podobny sposób. Każdy wnioskodawca zostaje poinformowany o tej publikacji oraz o odpowiednich środkach dochodzenia roszczeń.
Dane osobowe
Ujawnia się również tożsamość i funkcję następujących osób fizycznych, o ile dane te są wymienione w kontekście ich obowiązków zawodowych, chyba że istnieje jakikolwiek powód, by przypuszczać, że uzasadnione interesy osoby, której dane dotyczą, mogłyby zostać naruszone:
Wykonanie wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich
Zarówno dokumenty ujawnione w ten sposób, jak i odpowiedź Komisji do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich są publikowane na portalu EASE.
Zasady szczególne mające zastosowanie do wniosków o dostęp do dokumentów dotyczących działań OLAF-u, Komitetu Nadzoru i kontrolera gwarancji proceduralnych
Ta sama zasada ma zastosowanie do dokumentów związanych ze sprawami pracowniczymi, w odniesieniu do których dyrektor generalny OLAF-u pełni funkcję organu powołującego.
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentów, które odnoszą się do działań Komitetu Nadzoru, o których mowa w art. 15 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 oraz których inicjatorem nie jest OLAF, pierwszą odpowiedź podpisuje szef sekretariatu Komitetu Nadzoru po konsultacji z Komitetem Nadzoru.
Sekretariat Komitetu Nadzoru konsultuje się z OLAF-em, jeżeli dokumenty związane z działaniami Komitetu Nadzoru ujawniają informacje dotyczące konkretnych działań dochodzeniowych podjętych w ramach dochodzenia OLAF-u lub wyniku tych działań w taki sposób, że opinia publiczna (w tym informator lub osoba, której dotyczy dochodzenie) mogłaby zidentyfikować to dochodzenie OLAF. Za takie informacje nie uznaje się numeru danej sprawy. Sekretariat Komitetu Nadzoru i OLAF starają się znaleźć rozwiązanie gwarantujące szybkie rozpatrzenie wniosku. Szef sekretariatu Komitetu Nadzoru uwzględnia opinię OLAF-u.
Jeżeli wniosek dotyczy dokumentów, które odnoszą się do działań kontrolera gwarancji proceduralnych, o którym mowa w art. 9a i 9b rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 oraz których inicjatorem nie jest OLAF, pierwszą odpowiedź podpisuje kontroler gwarancji proceduralnych.
Kontroler gwarancji proceduralnych konsultuje się z OLAF-em, jeżeli dokumenty związane z działalnością kontrolera gwarancji proceduralnych ujawniają informacje dotyczące konkretnych podjętych działań dochodzeniowych lub wyniku tych działań w ramach możliwego do zidentyfikowania dochodzenia OLAF-u. Za takie informacje nie uznaje się numeru danej sprawy. Kontroler i OLAF starają się znaleźć rozwiązanie gwarantujące szybkie rozpatrzenie wniosku. Kontroler uwzględnia opinię OLAF-u.
Uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie ponownych wniosków przekazuje się sekretarzowi generalnemu, jeżeli ponowne wnioski dotyczą pierwszych odpowiedzi udzielonych przez szefa sekretariatu Komitetu Nadzoru lub kontrolera gwarancji proceduralnych. Sekretariat Generalny konsultuje się z OLAF-em, jeżeli dokumenty ujawniają informacje dotyczące konkretnych działań dochodzeniowych podjętych w ramach dochodzenia OLAF-u lub wyniku tych działań w taki sposób, że opinia publiczna (w tym informator lub osoba, której dotyczy dochodzenie) mogłaby zidentyfikować to dochodzenie OLAF.
Zasada lojalnej współpracy
Wnioski o dostęp do dokumentów składane przez władze lub organy krajowe, w tym organy sądowe, są rozpatrywane zgodnie z zasadą lojalnej współpracy przewidzianą w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
Na wyraźny wniosek organów krajowych Komisja rozpatruje ich wnioski zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001.
Wdrażanie umowy o wystąpieniu
Zgodnie z art. 122 umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 39 wszystkie odniesienia do państw członkowskich i ich władz w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 i w niniejszych zasadach traktuje się jako obejmujące Zjednoczone Królestwo i jego władze w odniesieniu do dokumentów sporządzonych lub otrzymanych przez Komisję, przed zakończeniem okresu przejściowego lub po jego zakończeniu w związku z działaniami Unii na podstawie odnośnej umowy.
Rozpatrywanie wniosków o dostęp do dokumentów niejawnych
W przypadku gdy wniosek o dostęp dotyczy dokumentu sensytywnego w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 lub innego dokumentu niejawnego zgodnie z odpowiednimi przepisami ochronnymi, wniosek taki jest rozpatrywany przez urzędników upoważnionych do zapoznania się z tym dokumentem zgodnie z odpowiednimi przepisami ochronnymi Komisji.
Każda decyzja odmawiająca dostępu do całości lub części dokumentu niejawnego zawiera uzasadnienie wydane na podstawie wyjątków wymienionych w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001. Jeśli dostępu do żądanego dokumentu nie można odmówić na podstawie tych wyjątków, dyrekcja generalna lub służba rozpatrująca wniosek zapewnia odtajnienie dokumentu przed wysłaniem go wnioskodawcy.
W przypadku gdy ma zostać udzielony dostęp do dokumentu niejawnego, wymagane jest uzyskanie zgody organu, od którego dokument pochodzi.
Organizacja wewnętrzna
Wszystkie dyrekcje generalne i służby wyznaczają specjalnego pracownika posiadającego solidne wykształcenie prawnicze na koordynatora ds. dostępu do dokumentów, który zagwarantuje właściwe wykonanie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w danej dyrekcji generalnej lub służbie, w tym przestrzeganie terminów i spójność odpowiedzi.
Sekretariat Generalny zapewnia koordynację i jednolite wprowadzanie w życie niniejszych zasad przez dyrekcje generalne i służby. W tym celu dostarcza on wszystkich niezbędnych porad, wytycznych i szkoleń.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3080 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2024/3080 ustanawiająca regulamin wewnętrzny Komisji i zmieniająca decyzję C(2000) 3614 |
Data aktu: | 04/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 05/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 06/12/2024 |