Decyzja 2024/3081 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/3081
z dnia 4 grudnia 2024 r.
w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) instytucje mają obowiązek umożliwić obywatelom i stowarzyszeniom przedstawicielskim, za pomocą odpowiednich środków, wypowiadanie się i publiczną wymianę poglądów we wszystkich dziedzinach działania Unii oraz utrzymywać otwarty, przejrzysty i regularny dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim. Ponadto, zgodnie z art. 2 Protokołu nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz z art. 11 ust. 3 TUE, przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu ustawodawczego Komisja ma obowiązek prowadzić szerokie konsultacje.

(2) W tym celu członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się regularnie z przedstawicielami grup interesu, aby umożliwić im przedstawianie opinii na temat decyzji, które mogą mieć na nich wpływ, oraz poprawić jakość procesu decyzyjnego poprzez zapewnienie kanałów umożliwiających pozyskanie zewnętrznych opinii i wiedzy eksperckiej.

(3) Aby utrzymać zaufanie obywateli Unii do umocowania prawnego procesów politycznych, ustawodawczych i administracyjnych Unii, kontakty z przedstawicielami grup interesu powinny być prowadzone w sposób przejrzysty. W tym celu Komisja zobowiązuje się do promowania etycznej i przejrzystej reprezentacji interesów za pomocą obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 1 .

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 decyzji Komisji C/2018/0700 w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej 2  członkowie Komisji i członkowie ich gabinetów spotykają się wyłącznie z tymi przedstawicielami grup interesu, którzy są zarejestrowani w rejestrze służącym przejrzystości, o ile osoby te są objęte zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego, i podają do wiadomości publicznej informacje o takich spotkaniach.

(5) Mając na uwadze pozytywne doświadczenia związane z publikacją informacji na temat spotkań członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu dotyczących kwestii związanych z podejmowaniem decyzji i wdrażaniem polityki w Unii, należy utrzymać praktykę podawania do wiadomości publicznej informacji na temat takich spotkań. Chociaż nie ma potrzeby wprowadzania dalszych środków w odniesieniu do uczestnictwa członków Komisji i członków ich gabinetów w wydarzeniach o charakterze publicznym, ponieważ takie informacje są już publicznie dostępne, członkowie Komisji powinni nadal podawać do wiadomości publicznej informacje na temat wszystkich spotkań odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

(6) Spotkania, które nie odbywają się w ramach działań objętych zakresem porozumienia międzyinstytucjonalnego w rozumieniu jego art. 3 i 4, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. W szczególności spotkania z przedstawicielami innych instytucji lub organów unijnych, wynikające ze zwykłego trybu kontaktów między instytucjami, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw członkowskich, w tym ich stałych przedstawicielstw i ambasad, na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, jako że organy te działają w interesie publicznym i uczestniczą w pracach Komisji na zasadzie lojalnej współpracy. Spotkania ze stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji, pod warunkiem że te stowarzyszenia i sieci działają wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych. W celu ochrony stosunków międzynarodowych Unii spotkania z przedstawicielami organów publicznych państw trzecich, w tym ich misji dyplomatycznych i ambasad, lub organizacji międzyrządowych, w tym wywodzących się z nich agencji i organów, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(7) W celu uszanowania specyficznego charakteru dialogu z partnerami społecznymi, o którym mowa w art. 154 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), jak również specyficznego charakteru dialogu z kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi lub organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 ust. TFUE, spotkania odbywające się w tym kontekście nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(8) Ze względu na szczególną rolę partii politycznych uznaną w art. 10 ust. 4 TUE spotkania z przedstawicielami partii politycznych również nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(9) Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii, nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Ponadto niniejsza decyzja nie powinna obejmować swoim zakresem kontaktów z osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami.

(10) Spotkania odbywające się w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego i innego profesjonalnego doradztwa nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji. Spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii lub zajęcia stanowiska na podstawie stosunku umownego z którąkolwiek z instytucji-sygnatariuszy lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii, lub zajęcia stanowiska w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek instytucji Unii, ich przedstawicieli lub pracowników o przekazanie o informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej nie powinny być objęte zakresem niniejszej decyzji.

(11) Aby jeszcze bardziej zwiększyć przejrzystość w odniesieniu do reprezentacji interesów i umożliwić obywatelom zapoznanie się z treścią wymian organizowanych między Komisją a przedstawicielami grup interesu, członkowie Komisji powinni podawać do wiadomości publicznej protokoły wszystkich spotkań odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

(12) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla wykonywania prawa dostępu do dokumentów instytucji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  oraz dla wykonywania praw przysługujących osobie, której dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 . Pozostaje ona również bez uszczerbku dla wymogów zwiększonej przejrzystości, zobowiązań wynikających z przepisów prawa unijnego lub zawartych przez Unię umów międzynarodowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji ustanawia się środki dotyczące przejrzystości spotkań odbywanych przez członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"przedstawiciel grupy interesu" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną lub formalną bądź nieformalną grupę, formalne bądź nieformalne stowarzyszenie lub formalną bądź nieformalną sieć, które angażują się w działania wykonywane w celu wywarcia wpływu na kształtowanie lub wdrażanie polityki lub prawodawstwa lub na procesy decyzyjne instytucji, organów, urzędów i agencji Unii;
b)
"spotkanie" oznacza spotkanie organizowane z inicjatywy przedstawiciela grupy interesu lub członka Komisji lub członka jego gabinetu w celu omówienia kwestii związanej z kształtowaniem lub wdrażaniem polityki lub prawodawstwa w Unii, bez uszczerbku dla art. 3.
Artykuł  3

Wyłączenia

Następujące spotkania nie są objęte zakresem niniejszej decyzji:

a)
spontaniczne spotkania, spotkania o charakterze czysto prywatnym lub towarzyskim oraz spotkania, które odbywają się w ramach procedury administracyjnej ustanowionej w TUE lub TFUE lub aktach prawnych Unii;
b)
spotkania odbywane z:
(i)
partnerami społecznymi uczestniczącymi w dialogu społecznym zgodnie z art. 154 TFUE;
(ii)
osobami fizycznymi działającymi ściśle we własnym imieniu, bez związku z innymi osobami;
(iii)
organami publicznymi państw członkowskich, w tym ich stałymi przedstawicielstwami i ambasadami, na poziomie krajowym i niższym;
(iv)
stowarzyszeniami i sieciami organów publicznych, na poziomie unijnym, krajowym lub niższym, pod warunkiem że działają one wyłącznie w imieniu odpowiednich organów publicznych;
(v)
organizacjami międzyrządowymi, w tym instytucjami i organami tych organizacji;
(vi)
organami publicznymi państw trzecich, w tym ich misjami dyplomatycznymi i ambasadami, z wyjątkiem przypadków gdy takie organy są reprezentowane przez podmioty prawne, biura lub sieci niemające statusu dyplomatycznego lub gdy są reprezentowane przez pośrednika, o którym mowa w art. 2 lit. e) porozumienia międzyinstytucjonalnego;
(vii)
partiami politycznymi, z wyjątkiem organizacji utworzonych przez partie polityczne lub z nimi powiązanych;
(viii)
kościołami i stowarzyszeniami lub wspólnotami religijnymi, jak również organizacjami światopoglądowymi i niewyznaniowymi, o których mowa w art. 17 TFUE, z wyjątkiem biur, podmiotów prawnych lub sieci utworzonych do reprezentowania kościołów, wspólnot religijnych lub organizacji światopoglądowych i niewyznaniowych w stosunkach z instytucjami Unii, jak również ich stowarzyszeń;
c)
spotkania odbywane w ramach świadczenia usług doradztwa prawnego lub innego profesjonalnego doradztwa, jeżeli:
(i)
polegają one na reprezentowaniu klientów w postępowaniu pojednawczym lub mediacyjnym mającym na celu uniknięcie skierowania sporu do sądu lub organu administracyjnego;
(ii)
porady udzielane klientom mają pomóc im w zapewnieniu zgodności ich działań z obowiązującymi przepisami prawa;
(iii)
polegają one na reprezentowaniu klientów i zabezpieczeniu ich praw podstawowych lub proceduralnych, takich jak prawo do bycia wysłuchanym, prawo do sprawiedliwego procesu i prawo do obrony w postępowaniu administracyjnym, oraz obejmują działania wykonywane przez prawników lub przedstawicieli innych grup zawodowych zaangażowanych w reprezentowanie klientów i zabezpieczanie ich praw podstawowych lub proceduralnych;
d)
spotkania organizowane w celu zajęcia stanowiska:
(i)
w charakterze strony lub strony trzeciej w postępowaniu sądowym lub administracyjnym ustanowionym na mocy prawa Unii lub prawa międzynarodowego mającego zastosowanie do Unii;
(ii)
na podstawie stosunku umownego z Komisją lub na podstawie umowy o udzielenie dotacji ze środków finansowych Unii;
(iii)
w odpowiedzi na bezpośredni konkretny wniosek Komisji, jej przedstawicieli lub pracowników o przekazanie informacji o stanie faktycznym, danych lub wiedzy eksperckiej.
Artykuł  4

Informacje na temat spotkań

1. 
Członkowie Komisji podają do wiadomości publicznej informacje o wszystkich spotkaniach odbywanych przez nich lub przez członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
2. 
Informacje podawane do wiadomości publicznej obejmują:
a)
datę spotkania;
b)
miejsce spotkania;
c)
imię i nazwisko członka Komisji lub członka jego gabinetu;
d)
imię i nazwisko przedstawiciela grupy interesu;
e)
temat spotkania.
Artykuł  5

Protokoły spotkań

1. 
Ze wszystkich spotkań członków Komisji lub członków ich gabinetów z przedstawicielami grup interesu sporządza się protokół.
2. 
Członkowie Komisji podają do wiadomości publicznej protokół spotkania, zgodnie z przepisami niniejszej decyzji.
3. 
Protokół spotkania jest sporządzany jako pojedynczy dokument zawierający:
a)
informacje określone w art. 4 ust. 2;
b)
główne kwestie poruszone na spotkaniu i stanowiska na nim wyrażone;
c)
wnioski ze spotkania, w stosownych przypadkach.
Artykuł  6

Publikacja

Bez uszczerbku dla art. 7 informacje określone w art. 4 ust. 2 oraz dokument sporządzony zgodnie z art. 5 ust. 3 są publikowane w standardowym formacie na oficjalnych stronach internetowych członków Komisji w terminie dwóch tygodni od daty spotkania.

Artykuł  7

Dane osobowe osób uczestniczących w spotkaniach

Dane osobowe osób fizycznych (działających w imieniu przedstawicieli grup interesu) lub pracowników Komisji (innych niż członkowie gabinetów i pracownicy Komisji pełniący funkcje kierownicze) uczestniczących w spotkaniach nie są podawane do wiadomości publicznej.

Artykuł  8

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja zastępuje decyzję Komisji 2014/839/UE, Euratom 5 , która przestaje obowiązywać z dniem wejścia w życie niniejszej decyzji.
2. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
3. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 grudnia 2024 r.

1 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości (Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1) ("porozumienie międzyinsty- tucjonalne").
2 Decyzja Komisji z dnia 31 stycznia 2018 r. w sprawie Kodeksu postępowania członków Komisji Europejskiej (Dz.U. C 65 z 21.2.2018, s. 7).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Decyzja Komisji 2014/839/UE, Euratom z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie publikowania informacji dotyczących spotkań odbywających się między członkami Komisji a organizacjami lub osobami samozatrudnionymi (Dz.U. L 343 z 28.11.2014, s. 22).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3081

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3081 w sprawie środków służących przejrzystości w odniesieniu do spotkań odbywanych przez członków Komisji z przedstawicielami grup interesu oraz uchylająca decyzję 2014/839/UE, Euratom
Data aktu: 04/12/2024
Data ogłoszenia: 05/12/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 06/12/2024