uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE przewiduje, że każdy podatnik dokonujący podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/789 2 upoważniono Węgry do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do osoby zobowiązanej do zapłaty podatku VAT w przypadku gdy niektóre dostawy są dokonywane przez podatników, wobec których prowadzone jest postępowanie likwidacyjne lub inne postępowanie prawnie stwierdzające ich upadłość (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(3) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1775 3 przedłużono okres obowiązywania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji dnia 10 czerwca 2024 r. (zwanym dalej "wnioskiem"), Węgry wystąpiły o upoważnienie, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, do dalszego stosowania środka szczególnego. Wnioskowi towarzyszyło sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 7 sierpnia 2024 r. Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. Komisja zawiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do oceny wniosku.
(6) Węgry twierdzą, że podatnicy w stanie likwidacji lub objęci postępowaniem upadłościowym często nie odprowadzają należnego podatku VAT do organów podatkowych. Jednocześnie nabywca, który jest podatnikiem mającym prawo do odliczenia, może mimo to odliczyć naliczony podatek VAT, co wywiera negatywny wpływ na budżet publiczny. Węgry odnotowały również przypadki nadużyć finansowych polegających na tym, że przedsiębiorstwa w stanie likwidacji wystawiały fikcyjne faktury na rzecz aktywnych przedsiębiorstw i tym samym znacznie zmniejszały kwotę podatku należnego do zapłacenia przez te ostatnie bez gwarancji, że wystawiający faktury uiści należny podatek VAT.
(7) Art. 199 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2006/112/WE umożliwia państwom członkowskim postanowienie, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego dokonywana jest dostawa nieruchomości zbywanych przez dłużnika z tytułu wyroku w ramach procedury przymusowej licytacji (zwane dalej "mechanizmem odwrotnego obciążenia"). Środek szczególny umożliwia Węgrom rozszerzenie stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia na inne dostawy dokonywane przez podatników objętych postępowaniem upadłościowym, a mianowicie na dostawę dóbr inwestycyjnych oraz dostawę innych towarów i świadczenie usług o wartości wolnorynkowej przekraczającej 100 000 HUF.
(8) Na podstawie informacji przekazanych przez Węgry zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia do tego rodzaju transakcji skutecznie uprościło pobór podatku i zapobiegło uchylaniu się od opodatkowania oraz unikaniu opodatkowania. Wdrożenie środka ograniczyło straty w dochodach publicznych i wygenerowało dodatkowe dochody budżetowe.
(9) Przedłużenie obowiązywania środka szczególnego, którego dotyczy wniosek, powinno być ograniczone w czasie, ale dać krajowym organom podatkowym czas na wprowadzenie innych konwencjonalnych środków w celu przeciwdziałania oszustwom w dziedzinie VAT i zmniejszenia strat dla budżetu publicznego. Wprowadzenie takich konwencjonalnych środków sprawi, że dalsze przedłużenie obowiązywania środka szczególnego stanie się zbędne. Odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE umożliwiające stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia jest przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach w odniesieniu do obszarów szczególnie podatnych na oszustwa i jest to środek stosowany w ostateczności. Ponadto art. 199a dyrektywy 2006/112/WE pozostanie w mocy do dnia 31 grudnia 2026 r. W związku z tym należy zatem przedłużyć upoważnienie do stosowania środka szczególnego tylko do dnia 31 grudnia 2026 r.
(10) Środek szczególny nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/789,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3209 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/3209 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/789 w sprawie upoważnienia Węgier do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 12/12/2024 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2024 |