uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/757 ustanawia przepisy mające na celu dokładne monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych informacji ze statków przybywających do portów podlegających jurysdykcji państw członkowskich, przebywających w tych portach lub wypływających z tych portów, w celu przyczyniania się do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego w sposób efektywny pod względem kosztów.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania emisji gazów cieplarnianych na podstawie zużycia paliwa. W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania innych istotnych informacji.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 2 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757, w szczególności w celu włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore do zakresu stosowania tego rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2025 r. Sprecyzowanie terminu "statki typu offshore" jest jednak konieczne, aby zapewnić jego jednolite stosowanie, jeśli chodzi o określanie emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem poza tymi, które są już objęte jego zakresem, jeżeli są one związane z przemieszczaniem się statków i działalnością w zakresie transportu ładunków lub pasażerów w celach handlowych. Należy zatem ustanowić przepisy w celu zapewnienia jasności co do statków i emisji gazów cieplarnianych, które powinny być objęte takim włączeniem. W celu ustalenia, czy dany statek jest zaprojektowany lub certyfikowany do prowadzenia działalności usługowej na obszarach morskich lub w instalacjach przybrzeżnych, należy wziąć pod uwagę świadectwa ustawowe statku lub wszelkie inne stosowne dokumenty, w tym symbole klasy.
(4) Od dnia 1 stycznia 2027 r. statki typu offshore o pojemności brutto 5 000 jednostek i większej są włączone do działalności w zakresie transportu morskiego objętej załącznikiem I do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Zgodnie z art. 3gg ust. 5 tej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r. Komisja powinna przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, w którym powinna przeanalizować wykonalność oraz skutki gospodarcze, środowiskowe i społeczne włączenia do tej dyrektywy emisji ze statków, w tym statków typu offshore, o pojemności brutto poniżej 5 000, ale nie mniejszej niż 400 jednostek. W sprawozdaniu tym należy również uwzględnić wzajemne powiązania między dyrektywą 2003/87/WE a rozporządzeniem (UE) 2015/757 i wykorzystać doświadczenia zebrane przy stosowaniu tego rozporządzenia. W stosownych przypadkach sprawozdaniu temu mogą towarzyszyć wnioski ustawodawcze oparte na doświadczeniach zdobytych w pierwszych latach włączenia emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore w zakres rozporządzenia (UE) 2015/757.
(5) Przepisy zawarte w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy zaktualizować w celu dalszego dostosowania ich do przepisów mających zastosowanie do innych sektorów objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, w szczególności w celu uwzględnienia możliwości stosowania współczynnika zero do syntetycznych paliw niskoemisyjnych.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/757.
(7) Ponieważ emisje gazów cieplarnianych ze statków typu offshore są objęte rozporządzeniem (UE) 2015/757 od dnia 1 stycznia 2025 r., odpowiednie przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie analogicznie od dnia 1 stycznia 2025 r.
(8) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego są objęte EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2024 r. Przepisy mające zastosowanie do innych sektorów objętych ETS w odniesieniu do paliw kwalifikujących się do stosowania współczynnika zero na podstawie dyrektywy 2003/87/WE na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 4 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/2493 5 stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. W związku z tym, aby zapewnić spójność, jasność i równe warunki, ustanowione w niniejszym rozporządzeniu przepisy dotyczące monitorowania i raportowania emisji z mających zerowy współczynnik emisji paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, pochodzących z recyklingu paliw węglowych i syntetycznych paliw niskoemisyjnych powinny mieć również zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3214 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/3214 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych ze statków typu offshore oraz współczynnika zero dla zrównoważonych paliw |
Data aktu: | 16/10/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 30/12/2024, 01/01/2025, 01/01/2024 |