Decyzja 2024/3219 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami i administracją publiczną Unii

DECYZJA RADY (UE) 2024/3219
z dnia 12 grudnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami i administracją publiczną Unii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej "Konwencją") w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1075 1  - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1076 2  - w odniesieniu do kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, do azylu i zasady non-refoulement, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Konwencja weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 października 2023 r.

(2) Zgodnie z art. 66 ust. 1 Konwencji zadaniem Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (zwanej dalej "GREVIO") jest czuwanie nad wdrażaniem Konwencji przez Strony. Zgodnie z art. 68 ust. 3 Konwencji dalsza procedura oceny, następująca po dokonanej przez GREVIO procedurze oceny wyjściowej dotyczącej przedłożonych przez Strony sprawozdań w sprawie środków ustawodawczych i innych środków mających na celu wdrożenie Konwencji, dzieli się na cykle (zwane dalej "cyklami oceny tematycznej"). Zgodnie z art. 68 ust. 11 Konwencji GREVIO ma przyjąć sprawozdanie i wnioski dotyczące działań podjętych przez daną Stronę. Zgodnie z art. 68 ust. 12 Konwencji na podstawie sprawozdania i konkluzji GREVIO Komitet Stron, ustanowiony art. 67 Konwencji (zwany dalej "Komitetem Stron"), może przyjąć zalecenia skierowane do danej Strony.

(3) Pierwszy cykl oceny tematycznej, zatytułowany "Budowanie zaufania poprzez zapewnianie wsparcia, ochrony i sprawiedliwości", rozpoczął się w 2022 r. i będzie trwać w latach 2023-2031. Ocena ta dotyczy 19 postanowień Konwencji, a mianowicie art. 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 31, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56, oraz wdrażania postanowień Konwencji, które mają zastosowanie również do Unii w odniesieniu do jej instytucji i administracji publicznej.

(4) We wrześniu 2024 r. Sekretariat Komitetu Stron udostępnił Stronom projekt decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają zostać przyjęte w świetle sprawozdań GREVIO przyjętych w ramach pierwszego cyklu oceny tematycznej (zwany dalej "projektem decyzji"). Projekt decyzji przewiduje procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń przez Komitet Stron oraz zawiera wzór zalecenia. Projekt decyzji zostanie omówiony i, w miarę możliwości, przyjęty na 17. posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 17 grudnia 2024 r.

(5) Unia posiada wyłączne kompetencje do przyjmowania zobowiązań określonych w Konwencji w odniesieniu do swoich instytucji i administracji publicznej, w zakresie art. 336 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W swojej opinii 1/19 3  Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że znacząca część zobowiązań wynikających z Konwencji, odnoszących się do przyjęcia środków zapobiegawczych i ochronnych, jest zasadniczo wiążąca dla Unii w odniesieniu do pracowników jej administracji oraz osób odwiedzających pomieszczenia i budynki jej instytucji, agencji i organów.

(6) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ponieważ projekt decyzji określa procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń skierowanych do Stron w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami Unii i jej administracją publiczną. Zalecenia te będą mogły mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, ponieważ mogą rzutować na wykładnię odnośnych postanowień Konwencji w przyszłości.

(7) Projekt decyzji przewiduje, że zalecenia mają ograniczać się do najpilniejszych kwestii, które GREVIO wskazała w swoich sprawozdaniach. Kwestie te obejmują niedociągnięcia, które GREVIO uważa za wymagające natychmiastowego podjęcia działań, wskazane poprzez użycie czasownika "wzywa", a także te kwestie, którymi zdaniem GREVIO należy się zająć w najbliższej przyszłości, wprowadzone czasownikiem "zdecydowanie zachęca", obejmujące wszystkie rozdziały Konwencji.

(8) Projekt decyzji przewiduje, że Komitet Stron ma nadzorować wdrażanie zaleceń, zwracając się do danej Strony o przedłożenie pisemnego sprawozdania na temat środków wprowadzonych w okresie trzech lat od przyjęcia zaleceń. Zgodnie z projektem decyzji Komitet Stron może następnie podjąć decyzję o niepodejmowaniu żadnych dalszych kroków w ramach sprawowanego przez niego nadzoru, aby nie zbiegły się one w czasie z przyszłymi cyklami oceny tematycznej.

(9) Projekt decyzji przewiduje, że - w celu uwzględnienia wniosków GREVIO w całości - w zaleceniach ma być zaznaczone, że dana Strona powinna wdrożyć pozostałe, mniej pilne propozycje GREVIO, a także należy zachęcić tę Stronę do kontynuowania dialogu z GREVIO.

(10) Unia powinna przychylić się do projektu decyzji, ponieważ zawarta w nim procedura jest zgodna z procedurą oceny wyjściowej na podstawie art. 68 Konwencji, która okazała się skuteczna i zapewnia skuteczne wdrożenie wszystkich postanowień wybranych do oceny tematycznej, a jednocześnie pozwala uniknąć nakładania się w czasie procesów monitorowania.

(11) Stanowisko Unii w ramach Komitetu Stron powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia projektu decyzji, w tym proponowanego wzoru zalecenia zamieszczonego w dodatku I do tego projektu.

(12) Aby zapewnić niezbędną elastyczność podczas posiedzenia Komitetu Stron, należy przewidzieć możliwość uzgodnienia w imieniu Unii określonych zmian w projekcie decyzji bez kolejnej decyzji Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 17. posiedzeniu Komitetu Stron (zwanego dalej "Komitetem Stron") ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwanej dalej "Konwencją"), polega na poparciu przyjęcia projektu decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają być przyjmowane przez Komitet Stron (zwanego dalej "projektem decyzji"), w tym proponowanego wzoru zalecenia określonego w dodatku I do tego projektu (zwanym dalej "dodatkiem I").

Artykuł  2

W przypadku gdy nie będzie możliwe uzgodnienie odpowiednich części dodatku I w brzmieniu przedstawionym w projekcie tekstu, przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą bez kolejnej decyzji Rady uzgodnić następujące zmiany:

pkt B: przedłużenie trzyletniego terminu, w którym zainteresowana Strona ma przedłożyć Komitetowi Stron pisemne sprawozdanie na temat działań podjętych w celu wdrożenia Konwencji;
pkt C: skreślenie zalecenia, zgodnie z którym zainteresowana Strona powinna podjąć działania w celu wdrożenia dalszych wniosków zawartych w sprawozdaniach GREVIO z pierwszej oceny tematycznej;
pkt D: skreślenie skierowanej do zainteresowanej Strony zachęty do kontynuowania dialogu na temat postępów z GREVIO.

Przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą również, bez kolejnej decyzji Rady, wprowadzić do projektu decyzji, w tym dodatku I, drobne zmiany, które nie zmieniają w istotny sposób stanowiska, o którym mowa w art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2024 r.
1 Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1075/oj).
2 Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1076/oj).
3 Opinia 1/19 Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2021 r., konwencja stambulska, ECLI:EU:C:2021:832, pkt 305.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.3219

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/3219 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami i administracją publiczną Unii
Data aktu: 12/12/2024
Data ogłoszenia: 23/12/2024