uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46, art. 53 ust. 1 i art. 62,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Zgodnie z dyrektywą 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 do uznania określonych kwalifikacji wydawanych w Rumunii pielęgniarkom odpowiedzialnym za opiekę ogólną zastosowanie mają szczegółowe przepisy dotyczące praw nabytych.
(2) Pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, których kształcenie nie spełniało minimalnych wymogów określonych w dyrektywie 2005/36/WE, a które rozpoczęło się przed dniem przystąpienia Rumunii do Unii, mogą korzystać z uznania kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, jeżeli spełniają określone w nim wymogi.
(3) Niektóre przyjmujące państwa członkowskie uznały kwalifikacje zawodowe pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów uprawniających do korzystania z uznania na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE do celów dostępu do tego samego zawodu w danym państwie członkowskim. Te przyjmujące państwa członkowskie zastosowały w tym celu przepisy o uznawaniu na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz odpowiednie orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej albo ogólny system określony w art. 10-14 tej dyrektywy. Ten ogólny system stosowano w oparciu o założenie, że pielęgniarki, które odbyły kształcenie w Rumunii, mogą korzystać z ogólnego systemu w ten sam sposób co pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, które nie odbyły kształcenia w Rumunii i których kwalifikacje nie spełniały wymogów art. 33 tej dyrektywy, do którego odnosi się art. 10 lit. b) tej dyrektywy. Aby chronić takie prawa nabyte oraz uzasadnione oczekiwania pielęgniarek, które z nich skorzystały, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby takie uznanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów różnych wersji art. 33a dyrektywy 2005/36/WE mających zastosowanie do czasu wejścia w życie niniejszej dyrektywy, pozostało ważne. Ponadto aby poprawić jasność i pewność prawa w odniesieniu do faktu, że ocena dokonywana na podstawie art. 10-14 dyrektywy 2005/36/WE ma mieć zastosowanie do sytuacji, w których kwalifikacje pielęgniarki nie spełniają wymogów art. 33a dyrektywy 2005/36/WE zmienionego niniejszą dyrektywą, w art. 10 lit. b) dyrektywy 2005/36/WE należy wprowadzić konkretne odniesienie do tego zmienianego artykułu.
(4) Rumunia ustanowiła specjalny program podwyższania kwalifikacji, aby umożliwić uczestnikom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych w celu spełnienia wszystkich minimalnych wymogów w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE dla zawodu pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną. W tym celu Rumunia nawiązała uprzednio kontakt z innymi państwami członkowskimi i Komisją.
(5) Rumunia wprowadziła specjalny program podwyższania kwalifikacji w drodze wspólnego zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia nr 4317/943/2014 4 . Zostało ono zatwierdzone przez Rumuńskie Stowarzyszenie Pielęgniarek, Położnych i Asystentów Medycznych oraz zatwierdzone zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014 5 .
(6) Specjalny program podwyższania kwalifikacji został ustanowiony dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji, o którym mowa w art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, a także dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji uzyskanych na poziomie ponadśrednim wymienionych w art. 4 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014.
(7) W 2018 r. Rumunia przedstawiła wyniki specjalnego programu podwyższania kwalifikacji odpowiedniej grupie ekspertów, tj. grupie koordynatorów ds. uznawania kwalifikacji zawodowych, a w następstwie konsultacji żadne państwo członkowskie nie zgłosiło sprzeciwu wobec propozycji, aby absolwenci tego programu mogli korzystać z korzystniejszego systemu uznawania kwalifikacji.
(8) W dniu 11 maja 2020 r. Komisja opublikowała - na podstawie art. 60 ust. 2 dyrektywy 2005/36/WE - sprawozdanie na temat wyników specjalnego programu podwyższania kwalifikacji. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że Rumunia wdrożyła wynegocjowany uprzednio z państwami członkowskimi specjalny program podwyższania kwalifikacji w celu umożliwienia jego uczestnikom podwyższenia ich kwalifikacji, aby spełniali minimalne wymogi określone w dyrektywie 2005/36/WE.
(9) W celu włączenia specjalnego programu podwyższania kwalifikacji do kryteriów uznawania w oparciu o prawa nabyte właściwe dla pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, należy zmienić art. 33a dyrektywy 2005/36/WE tak, aby kwalifikacje pielęgniarek posiadających odpowiednie dokumenty potwierdzające ukończenie tego programu mogły być uznawane bez konieczności potwierdzania doświadczenia zawodowego w Rumunii, jak ma to miejsce obecnie.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2005/36/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.505 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2024/505 w sprawie zmiany dyrektywy 2005/36/WE w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii |
Data aktu: | 07/02/2024 |
Data ogłoszenia: | 12/02/2024 |
Data wejścia w życie: | 03/03/2024, 12/02/2024 |