Tymczasowy statut Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

ZARZĄDZENIE NR 66
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 kwietnia 1951 r.
w sprawie tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadaje się Komitetowi Współpracy Kulturalnej z Zagranicą tymczasowy statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc zarządzenie wewnętrzne Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 1950 r. w sprawie tymczasowej organizacji Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ.

I.

Zakres działania Komitetu.

§  1.
Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, powołany ustawą z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324), zwany w dalszym ciągu "Komitetem", działa na podstawie przepisów tej ustawy oraz niniejszego statutu.
§  2.
Do zakresu działania Komitetu należy w dziedzinie współpracy i wymiany kulturalnej między Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami:
1)
planowanie stosunków kulturalnych Polski z innymi narodami, jak również popieranie i utrzymywanie tych stosunków zgodnie z wytycznymi Prezydium Rządu i w oparciu o wnioski zgłoszone przez zainteresowane resorty i instytucje;
2)
koordynacja planów oraz dezyderatów zainteresowanych ministerstw; urzędów i organizacji społecznych;
3)
opiniowanie pozaplanowych imprez, projektowanych przez władze państwowe lub organizacje społeczne;
4)
utrzymywanie łączności z władzami, instytucjami i organizacjami zagranicznymi w zakresie wynikającym z planów i dezyderatów, określonych w pkt 2;
5)
dostarczanie placówkom zagranicznym R.P. materiałów informacyjnych z zakresu osiągnięć Polski Ludowej w dziedzinie nauki, sztuki, sportu i spraw społecznych;
6)
opiniowanie spraw dotyczących uczestnictwa Polski w międzynarodowych instytucjach i organizacjach kulturalnych;
7)
współudział w opracowaniu projektów międzynarodowych umów, konwencji i planów wymiany w dziedzinie współpracy naukowej i kulturalnej;
8)
sprawy dotyczące działalności organizacji społecznych krzewiących przyjaźń między Polską Ludową a innymi narodami;
9)
współdziałanie z zainteresowanymi władzami, instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą;
10)
realizowanie i obsługiwanie w kraju lub za granicą imprez międzynarodowych w zakresie zleconym (art. 2 pkt 7 ustawy);
11)
sprawowanie opieki i obsługi w stosunku do osób zaproszonych z zagranicy przez władze państwowe lub organizacje społeczne.
§  3.
1.
Wszelka działalność Komitetu, dotycząca wymiany z zagranicą, wymaga uprzedniego uzgodnienia z Ministrem Spraw Zagranicznych.
2.
Łączność Komitetu z władzami, instytucjami, organizacjami zagranicznymi lub międzynarodowymi odbywa się za pośrednictwem Ministra Spraw Zagranicznych.

II.

Organa Komitetu.

§  4.
Organami Komitetu są:
1)
plenarne zebranie Komitetu,
2)
sekretariat generalny,
3)
komisja.

III.

Plenarne zebranie Komitetu.

§  5.
Do plenarnego zebrania Komitetu należy:
1)
wybór przewodniczącego Komitetu i dwóch jego zastępców;
2)
uchwalanie regulaminu obrad;
3)
ustalanie planu pracy Komitetu oraz wytycznych pracy sekretariatu generalnego;
4)
ustalanie planów współpracy kulturalnej z zagranicą (§ 2 pkt 1 i 2);
5)
zatwierdzanie sprawozdań z działalności sekretariatu generalnego.
§  6.
Przewodniczący Komitetu kieruje jego pracami oraz reprezentuje Komitet na zewnątrz.
§  7.
Zwyczajne plenarne zebranie Komitetu zwołuje przewodniczący co najmniej raz na trzy miesiące.
§  8.
Przewodniczący zwoła nadzwyczajne plenarne zebranie Komitetu na żądanie Prezesa Rady Ministrów lub co najmniej 7 członków Komitetu.
§  9.
W plenarnych zebraniach Komitetu mogą brać udział bez prawa głosowania pracownicy biura lub inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego.
§  10.
O terminie i porządku obrad plenarnego zebrania członkowie Komitetu powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 5 dni naprzód. Do zawiadomienia należy dołączyć materiały i wnioski dotyczące porządku obrad.
§  11.
Z plenarnego zebrania sporządza się protokół, który powinien zawierać porządek obrad, ich przebieg oraz powzięte uchwały i wnioski.
§  12.
W głosowaniu rozstrzyga zwykła większość głosów członków Komitetu biorących udział w zebraniu.
§  13.
Członkowie Komitetu otrzymują zwrot kosztów i wynagrodzenie za udział w plenarnych zebraniach na zasadach określonych we właściwych przepisach.

IV.

Sekretariat generalny.

§  14.
Sekretarz generalny, jego zastępcy oraz podległe mu biuro tworzą sekretariat generalny, który jest stale urzędującym organem wykonawczym Komitetu.
§  15.
Na czele sekretariatu generalnego stoi Sekretarz generalny Komitetu.
§  16.
Sekretarz generalny składa okresowe sprawozdania Prezesowi Rady Ministrów, wykonuje uchwały Komitetu i odpowiada za ich wykonanie, opracowuje i przedstawia pod obrady Komitetu plany oraz sprawozdania z działalności, konsultuje i uzgadnia z odpowiednimi władzami, instytucjami i organizacjami zagadnienia, dotyczące zakresu działania Komitetu, przewodniczy komisji (art. 6 i 7 ustawy), realizuje plany oraz akcje pozaplanowe zatwierdzone przez właściwe władze, kieruje aparatem sekretariatu generalnego oraz decyduje w sprawach nie zastrzeżonych Komitetowi lub innym władzom.

V.

Komisja.

§  17.
Komisja w składzie wskazanym w art. 7 ustawy współdziała z sekretariatem generalnym, w szczególności inicjuje i opiniuje jego prace, plany i programy.
§  18.
Wnioski i uchwały komisji mają charakter doradczy i opiniodawczy.
§  19.
Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji raz na miesiąc, ponadto zaś w razie potrzeby.
§  20.
Za udział w posiedzeniach komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie na zasadach określonych we właściwych przepisach.
§  21.
1.
Porządek obrad komisji ustala przewodniczący.
2.
O terminie i porządku obrad członkowie komisji powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 3 dni naprzód.
§  22.
W obradach komisji mogą brać udział osoby spoza jej grona zaproszone przez przewodniczącego.

VI.

Biuro.

§  23.
Organem pracy sekretarza generalnego jest biuro, którego wewnętrzną organizacją określi w drodze zarządzenia Prezes Rady Ministrów.
§  24.
Szczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych biura określi regulamin biura wydany przez sekretarza generalnego.

VII.

Podpisywanie.

§  25.
Komitet używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i z napisem: "Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą" w otoku.
§  26.
Pisma dotyczące reprezentacji Komitetu na zewnątrz podpisuje przewodniczący Komitetu lub sekretarz generalny Komitetu, pozostałe zaś pisma - sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik.
§  27.
Oświadczenia, umowy oraz wszelkie inne dokumenty dotyczące praw majątkowych, obrotu pieniężnego i rozliczeń lub stanowiące podstawę do wydania lub otrzymania środków majątkowych podpisują pod pieczęcią Komitetu sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik i osoba odpowiedzialna za rachunkowość.

VIII.

Przepis przejściowy.

§  28.
Zebranie konstytuujące Komitetu zwoła na polecenie Prezesa Rady Ministrów osoba przez niego wyznaczona.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-38.458

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tymczasowy statut Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
Data aktu: 18/04/1951
Data ogłoszenia: 11/05/1951
Data wejścia w życie: 11/05/1951