Zm.: Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

UCHWAŁA NR 327
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 maja 1951 r.
o zmianie Instrukcji Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) Rada Ministrów uchwala:
§  1.
W uchwale Rady Ministrów z dnia 10 czerwca 1950 r. - Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych (Monitor Polski Nr A-70, poz. 814 z późniejszymi zmianami) wprowadza się następujące zmiany:
1.
W § 1 w pkt 14 "Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej" w rubrykach "Oddział" i "Zakres spraw" dodaje się pkt 8 w brzmieniu:

"8. Zaopatrzenia. Sprawy planowania, koordynacji i realizacji planów zaopatrzenia w materiały biegowe, inwestycyjne i kapitalnych remontów oraz nadzoru w zakresie zaopatrzenia".

2.
W § 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepis ust. 1 nie dotyczy również organizacji wewnętrznej wydziałów gospodarki komunalnej, wydziałów gospodarki mieszkaniowej i terenów oraz wydziału kwaterunkowego Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi, a także wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej miast liczących ponad 100.000 mieszkańców".

3.
Po § 10a dodaje się nowe §§ 10b, 10c i 10d w brzmieniu:

"§ 10b.

1. Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki komunalnej, Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi:

Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Komunalnej 1. Planowania Sprawy: programów, koordynacji i opracowania zbiorczych planów, bilansu materiałowego; nadzór nad funkcjonowaniem służb planowania, sprawozdawczości i statystyki - w zakresie działania wydziału.
2. Inwestycji Sprawy: planu inwestycyjnego, dokumentacji technicznej, planowania wykonawstwa robót inwestycyjnych, planowania zaopatrzenia inwestycyjnego - w zakresie działania wydziału.
3. Finansów Sprawy opracowania w zakresie działania wydziału materiałów do budżetu i do planów finansowych przedsiębiorstw i urządzeń komunalnych oraz sprawy kredytowe, rachunkowości i kasowości przedsiębiorstw miejskich.
4. Ulic, Placów i Terenów Zielonych Sprawy dotyczące budowy, urządzenia i utrzymania dróg, ulic, placów, wiaduktów i innych obiektów służących do komunikacji w mieście, sprawy parków, zieleńców, ogrodów zoologicznych, ogrodów działkowych, terenów sportowych, grobownictwa.
5. Przedsiębiorstw i Urządzeń Miejskich Sprawy: organizacyjne, gospodarcze, techniczne i nadzoru urządzeń zaopatrzenia miasta w wodę, urządzeń kanalizacyjnych i innych służących do oczyszczania i asenizacji miasta, przedsiębiorstw, urządzeń i innych zakładów służących do komunikacji w mieście, kąpielisk, pralni, oświetlenia ulic i placów publicznych, wszystkich innych przedsiębiorstw komunalnych poza należącymi do zakresu działania wydziału gospodarki mieszkaniowej i terenów.
8. Kadr i Szkolenia Sprawy osobowe pracowników komórek organizacyjnych, objętych zakresem działania wydziału, oraz sprawy szkolenia pracowników w takim zakresie.
7. Zaopatrzenia Sprawy: realizacji planów zaopatrzenia w zakresie działania wydziału, ustalenia zasad gospodarki materiałowej przy realizacji planów zaopatrzenia nieinwestycyjnego, inwestycyjnego i kapitalnych remontów, przestrzegania stosowania norm zużycia i zapasów, nadzoru nad zawieraniem i wykonaniem umów planowych oraz arbitrażu wstępnego w tych sprawach.
8. Samodzielny Referat Zatrudnienia, Płac i Norm Sprawy: dotyczące polityki zatrudnienia, płac i norm w przedsiębiorstwach objętych zakresem działania wydziału, kontroli stosowania tabel zaszeregowania pracowników, przestrzegania tabel limitów procentowych zaszeregowania do poszczególnych grup uposażenia, limitu przeciętnych płac pracowników fizycznych i umysłowych, rozpatrywania wniosków w sprawach płac i norm pracy, pieczy nad działalnością techników normowania pracy, zakładowych komisji norm pracy, sprawozdawczości w zakresie zatrudnienia i płac.
9. Samodzielny Referat Ogólny Sprawy gospodarcze wydziału oraz sprawy nie należące do innych oddziałów (referatów) wydziału.

2. Ustala się następującą tymczasową organizację wewnętrzną wydziałów gospodarki mieszkaniowej i terenów Prezydiów Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi:

Wydział Oddział Zakres spraw
Gospodarki Mieszkaniowej i Terenów 1. Zarząd Domów i Osiedli Sprawy: nadzoru ogólnego nad działalnością zarządów budynków mieszkalnych, wymiaru i poboru czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe. orzekania w przypadkach przewidzianych w przepisach o najmie lokali, nadzoru nad eksploatacją i remontem bieżącym domów mieszkalnych, w tym również domów znajdujących się we władaniu sektora uspołecznionego, i nad działalnością zrzeszeń właścicieli domów prywatnych oraz nadzoru ogólnego nad działalnością zarządów hoteli.
2. Gospodarki Terenami Sprawy: ewidencji, inwentaryzacji i uporządkowania terenów w mieście dla potrzeb gospodarki terenowej, sprawy zarządu terenami oraz sprawy związane z wykonywaniem dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy.
3. Remontów i Rozbiórek Sprawy: ogólnego nadzoru nad miejskimi przedsiębiorstwami remontowo-budowlanymi, organizacji wykonawstwa remontu budowlanego, opracowania planów działalności miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych, analizy planów finansowo-gospodarczych i produkcyjnych tych przedsiębiorstw, sprawy związane z rozbiórką domów.
4. Planowania Sprawy: opracowania planów zaspakajania potrzeb mieszkaniowych miasta, sporządzania planów zbiorczych, realizacji planów zaopatrzenia w zakresie działalności wydziału, sprawy zatrudnienia, płac i norm, sprawy finansowe w zakresie działalności wydziału.
Uwaga: Ponadto w Prezydium Rady Narodowej w m. Łodzi tworzy się oddział:
5. Kwaterunkowy Sprawy związane z wykonywaniem przepisów dekretu o publicznej gospodarce lokalami.
6. Samodzielny Referat Ogólno-Administracyjny Sprawy osobowe i szkolenia dotyczące pracowników przedsiębiorstw objętych zakresem działania wydziału, sprawy nie należące do zakresu działania innych oddziałów.
Uwaga: Ponadto w Prezydium Rady Narodowej w m. st. Warszawie tworzy się wydział:
Kwaterunkowy 1. Polityki Kwaterunkowej Sprawy: wydawania nakazów opróżnienia lokali i przydzielania mieszkań zastępczych w przypadkach konieczności usunięcia mieszkańców z domów zagrożonych i przeznaczonych do rozbiórki, ogólnego nadzoru nad zakwaterowaniem mieszkań pracowniczych oraz obsługa odwoławczej komisji lokalowej.
2. Przydziału Lokali I Sprawy przydziałów lokali mieszkalnych i użytkowych, a w szczególności wydawanie w ramach przepisów dekretu o publicznej gospodarce lokalami decyzji co do przydziałów i opróżnień lokali oraz przekwaterowań (sprawy lokali przy ulicach od A-N).
3. Przydziału Lokali II Jak wyżej - sprawy lokali przy ulicach od N-Z.
4. Ewidencji Prowadzenie aktualnej kartoteki lokali mieszkalnych i użytkowych.
5. Kontroli Prowadzenie aktualnej kontroli stanu zaludnienia lokalu oraz kontroli uprawnień do uzyskania przydziału lokalu.
6. Samodzielny Referat Administracyjno-Gospodarczy Sprawy: finansowo-gospodarcze wydziału, ewidencji wpływających pism, przygotowywania czystopisów, ekspedycji pism i prowadzenia archiwów.

§ 10c. Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów rad narodowych miast liczących ponad 100.000 mieszkańców oprócz jednostek organizacyjnych, wchodzących w skład wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (§ 1 pkt 14), obejmuje ponadto oddział 9 kwaterunkowy, do którego zakresu działania wchodzą: sprawy przydziałów lokali, opróżnień lokali i przekwaterowań w ramach przepisów o publicznej gospodarce lokalami oraz prowadzenie ewidencji lokali i ich wykorzystania.".

"§ 10d.

Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty oprócz jednostek organizacyjnych wchodzących w skład wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów powiatowych rad narodowych (§ 2 pkt 7) obejmuje ponadto referat finansowy.".

§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów i Ministrowi Gospodarki Komunalnej.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-44.576

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: Instrukcja Nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.
Data aktu: 05/05/1951
Data ogłoszenia: 30/05/1951
Data wejścia w życie: 30/05/1951