Ustalenie zasad kontraktacji i umów ramowych z przewoźnikami prywatnymi o przewóz środków opałowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 22 września 1951 r.
w sprawie ustalenia zasad kontraktacji i umów ramowych z przewoźnikami prywatnymi o przewóz środków opałowych.

Na podstawie pkt 10 uchwały Nr 391 Prezydium Rządu z dnia 26 maja 1951 r. w przedmiocie zaopatrzenia ludności w opał zarządza się, co następuje:
§  1.
Upoważnia się przedsiębiorstwa handlu hurtowego środkami opałowymi do zawierania umów z przewoźnikami prywatnymi dla wykonania zadań, wynikających z uchwały Nr 391 Prezydium Rządu z dnia 26 maja 1951 r. w przedmiocie zaopatrzenia ludności w opał.
§  2.
1.
Zawarcie umowy z przewoźnikiem prywatnym dozwolone jest w przypadku, jeśli Państwowa Komunikacja Samochodowa, a w miejscowościach, gdzie jej nie ma - spółdzielnia pracy transportowej stwierdzi, że nie może podjąć się rozwózki środków opałowych bądź że może się podjąć tylko częściowej rozwózki.
2.
Warunek ten nie jest wymagany w miejscowościach, gdzie nie ma ani Państwowej Komunikacji Samochodowej, ani spółdzielni pracy transportowej. Od przewoźnika prywatnego należy żądać okazania zaświadczenia wydziału komunikacyjnego prezydium właściwej rady narodowej, że nie został przez ten wydział skierowany do innej pracy. W razie nieprzedstawienia takiego zaświadczenia umowa nie może być zawarta.
§  3.
1.
Umowy mogą być zawierane wyłącznie z osobami legitymującymi się dokumentem, uprawniającym do zarobkowego przewożenia towarów.
2.
Warunek ten nie dotyczy rolników wykonujących przewozy towarowe ubocznie i dorywczo wozami konnymi.
§  4.
1.
Umowy mogą być zawarte na poszczególne okresy dostaw środków opałowych.
2.
Umowy zawiera się według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  5.
1.
Umowy winny przewidywać wynagrodzenie za przewozy na warunkach określonych w pismach okólnych Ministra Handlu Wewnętrznego Nr U-VI-D-41-c/1 z dnia 20 stycznia 1950 r. i Nr U-VI-D-41-b/6 z dnia 5 sierpnia 1950 r.
2.
Umowy mogą przewidywać wynagrodzenie za przestoje w wysokości nie przekraczającej 4 zł za każdą godzinę i tonę nośności pojazdu. Za nieprzerwany przestój powyżej 2 godzin opłaty mogą być zwiększane, jednak nie więcej niż o 50%.
§  6.
Umowy o przewóz węgla, zawarte przez dystrybutorów hurtowych węgla za zgodą właściwych prezydiów rad narodowych, zachowują swoją ważność aż do ich wygaśnięcia również w tych przypadkach, w których oparte zostały na zasadach innych niż ustalone w niniejszym zarządzeniu.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

UMOWA

zawarta w .......... dnia .......... 1951 r. pomiędzy przedsiębiorstwem .........., reprezentowanym przez upoważnionego ob. .........., zwanym w dalszym ciągu niniejszej umowy "hurtownią", a ob. .........., zam. .........., przy ul. .........., zwanym w dalszym ciągu niniejszej umowy "przewoźnikiem".
§ 1.
Przewoźnik oświadcza, że jest właścicielem .......... pojazdów konnych ogólnej ładowności .......... ton.

Ponadto przewoźnik oświadcza:

1)
że na zasadzie okazanego w oryginale zezwolenia (potwierdzenia zgłoszenia) wydanego przez .......... dnia .......... za Nr .... jest uprawniony do zarobkowego przewożenia towaru na obszarze ..........
2)
że jest rolnikiem wykonującym przewozy towarowe ubocznie i dorywczo wozami konnymi 1
§  2.
Na mocy niniejszej umowy hurtownia będzie udzielać przewoźnikowi zamówień na przewozy środków opałowych z załadunkiem na składzie opałowym i zrzuceniem z pojazdu u odbiorcy w miejscu przez niego wskazanym i dostępnym dla pojazdu, przewoźnik zaś obowiązany będzie wykonywać te zlecenia na warunkach określonych w niniejszej umowie.
§  3.
Przewoźnik obowiązany jest ..........

.......... 2

§  4.
Przewoźnik zobowiązany jest zakontraktowany tabor stawić każdego dnia roboczego o godz. .......... w składzie hurtowni przy ul. .......... i pozostawić w rozporządzeniu hurtowni do godz. ..........
§  5.
Przewoźnik obowiązany jest powierzone mu środki opałowe według dowodu dostawy hurtowni załadować własnymi narzędziami i dostarczyć za pokwitowaniem pod adresem wskazanym przez hurtownię.
§  6.
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za przewożone środki opałowe od chwili odbioru na składzie w hurtowni do chwili przekazania ich odbiorcy za pokwitowaniem.
§  7.
Przewoźnik winien umożliwić eskortowanie środków opałowych przez osobę wyznaczoną przez komitet blokowy lub inne organizacje społeczne.
§  8.
W przypadku nieodebrania środków opałowych przez odbiorcę przewoźnik obowiązany jest przewieźć je z powrotem do składu hurtowni za opłatą taryfową przewidzianą w § 10.
§  9.
Przewoźnik obowiązany jest uzyskane od odbiorcy potwierdzenie odbioru dostarczonych środków opałowych doręczyć hurtowni najpóźniej następnego dnia po dostawie. W przypadku niewypełnienia przez przewoźnika tego obowiązku lub doręczenia przez niego potwierdzenia odbioru zawierającego zastrzeżenie wadliwości, hurtowni przysługuje prawo wstrzymania wypłaty należności przypadającej przewoźnikowi z tytułu przewozu tej przesyłki aż do czasu otrzymania bezwarunkowego potwierdzenia odbioru przesyłki przez odbiorcę lub ustalenia kwoty odszkodowania należnego odbiorcy.
§  10.
1.
Za dokonane przewozy przewoźnik otrzymywać będzie od hurtowni wynagrodzenie według taryfy przewozów zatwierdzonej pismami okólnymi Ministra Handlu Wewnętrznego Nr U-VI-D-41-c/1 z dnia 20 stycznia 1950 r. i Nr U-VI-D-41-b/6 z dnia 5 sierpnia 1950 r. Jeżeli obowiązuje lokalna taryfa zatwierdzona przez właściwą radę narodową i jest niższa od zatwierdzonej przez Ministra, należy stosować obowiązującą taryfę lokalną.
2.
Obliczenie wynagrodzenia będzie dokonywane każdego tygodnia najpóźniej we wtorek za przewozy wykonane w poprzednim tygodniu.
§  11.
Za przestoje zakontraktowanych środków przewozowych przewoźnik otrzymywać będzie wynagrodzenie w wysokości zł .......... za każdą rozpoczętą godzinę i tonę nośności pojazdu. Przestoje poniżej 30 min. nie będą opłacane. Za nieprzerwany przestój ponad .......... godz. podwyższa się opłatę o .... %.
§  12.
O każdorazowej zmianie stanu przydatności i liczebności pojazdów winien przewoźnik niezwłocznie zawiadomić hurtownię na piśmie w terminie 24 godz.
§  13.
Za niepodstawienie środków transportowych do przewozów lub opóźnienie stawienia przewoźnik zapłaci hurtowni odszkodowanie, które ustala się w takiej samej wysokości, jak odszkodowanie za przestoje według § 11. Przewoźnik zwolniony jest od płacenia odszkodowania, jeżeli niepodstawienie do dyspozycji środków transportowych nastąpiło na skutek nie zawinionych przez niego:
a)
okoliczności,
b)
nieprzydatności środka transportowego,

a przewoźnik zawiadomił o nich hurtownię stosownie do § 12.

§  14.
Przewoźnik opłaca sam wszelkie podatki, świadczenia i należności skarbowe od wykonywanych przez siebie przewozów w zakresie przypadających mu należności.
§  15.
1.
Umowa niniejsza zawarta zostaje na czas od .......... do ..........
2.
Umowa ta gaśnie niezwłocznie z chwilą:
a)
odebrania przewoźnikowi uprawnień do zarobkowego przewożenia towarów,
b)
likwidacji hurtowni.
§  16.
Przez cały czas trwania niniejszej umowy przewoźnikowi nie wolno wykonywać przewozów na zamówienie innych osób w godzinach zatrudnienia przez hurtownię.
§  17.
Umowa niniejsza sporządzona została w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których każda ze stron otrzymuje po jednym.
§  18.
Opłaty skarbowe od niniejszej umowy ponosi w całości przewoźnik.
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W tym miejscu należy ustalić jeden ze sposobów ułatwienia ilościowego odbioru opału spośród przewidzianych w pkt 3 zarządzenia Nr 116 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 7 czerwca 1951 r. zależnie od możliwości lokalnych, przydatności i wyposażenia pojazdów.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1951.A-94.1313

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie zasad kontraktacji i umów ramowych z przewoźnikami prywatnymi o przewóz środków opałowych.
Data aktu: 22/09/1951
Data ogłoszenia: 15/11/1951
Data wejścia w życie: 15/11/1951