załącznik Nr 1 Dział 2. Oświata i wychowanie
" Nr 2 Dział 3. Szkolnictwo zawodowe
" Nr 3 Dział 4. Szkolnictwo wyższe i nauka
" Nr 4 Dział 5. Kultura i sztuka
" Nr 5 Dział 6. Zdrowie i kultura fizyczna
" Nr 6 Dział 7. Pomoc społeczna
" Nr 7 Dział 10 i 11. Administracja oraz wymiar sprawiedliwości i bezpieczeństwo
" Nr 8 Dział 1. Gospodarka narodowa (rolnictwo, leśnictwo i komunikacja)
" Nr 9 Dział 1. Gospodarka narodowa (gospodarka komunalna i mieszkaniowa).
stan na koniec 1 + 2 + 3 miesiąca/ 3 (ilość mies.).
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 2 - OŚWIATA I WYCHOWANIE
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
1 | Przedszkola | ||||||||||
Przedszkola miejskie | |||||||||||
1. Liczba przedszkoli | × | × | × | ||||||||
2. Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
Przedszkola wiejskie i przedszkola P.G.R. | |||||||||||
1. Liczba przedszkoli | × | × | × | ||||||||
2. Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
2 | Przedszkola specjalnego typu | ||||||||||
1. Liczba przedszkoli | × | × | × | ||||||||
2. Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
3 | Dziecince wiejskie | ||||||||||
1. Liczba dziecińców | × | × | × | ||||||||
2. Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
4 | Szkoły podstawowe | ||||||||||
Szkoły o jednym nauczycielu | |||||||||||
1. Liczba szkół | |||||||||||
2. Liczba dzieci | |||||||||||
Szkoły o dwóch nauczycielach | × | × | × | ||||||||
1. Liczba szkół | |||||||||||
2. Liczba dzieci | |||||||||||
Szkoły o trzech nauczycielach | × | × | × | ||||||||
1. Liczba szkół | |||||||||||
2. Liczba dzieci | |||||||||||
Szkoły o czterech i więcej nauczycielach | × | × | × | ||||||||
1. Liczba oddziałów | |||||||||||
2. Liczba dzieci | × | × | × | ||||||||
5 | Szkoły podstawowe specjalne | ||||||||||
1. Liczba uczniów | |||||||||||
2. Liczba oddziałów | × | × | × | ||||||||
Rozdziały 6, 7, 8, 9 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak w rozdz. 5 | |||||||||||
11 | Kursy dla analfabetów | ||||||||||
Liczba kursów | × | × | × | × | |||||||
12 | Szkolenie zaoczne | ||||||||||
1. Liczba szkolonych zaocznie | |||||||||||
2. Liczba absolwentów | × | × | × | × | × | × | × | ||||
14 | Internaty | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
15 | Dożywianie dzieci i młodzieży | ||||||||||
Liczba dzieci dożywianych | × | × | × | ||||||||
w tym dzieci dożywianych z kredytów budżetowych | |||||||||||
16 | Domy dziecka i młodzieży | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
Rozdziały 17, 18, 19, 21 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak do rozdz. 16 | |||||||||||
20 | Wychowanie dzieci w rodzinach zastępczych i własnych | ||||||||||
1. Liczba zasiłków dla dzieci w rodzinach zastępczych | × | × | × | × | |||||||
2. Liczba zasiłków dla dzieci w rodzinach własnych | × | × | × | × | |||||||
23 | Domy kultury dziecka | ||||||||||
Liczb etatów | |||||||||||
24 | Ogrody jordanowskie | ||||||||||
1. Liczba ogrodów | × | × | × | ||||||||
2. Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
25 | Kolonie i obozy | ||||||||||
Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
28 | Ośrodki wychowawczo-szkoleniowe | ||||||||||
Liczba dzieciodni (osobodni) | × | × | × | × | |||||||
29 | Centralny zakup książek dla bibliotek szkolnych | ||||||||||
1. Liczba oddziałów, które mają być zaopatrzone | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Liczba książek zakupionych | × | × | × | × |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 1
(Dział 2 - Oświata i wychowanie)
Dla rozdziałów 10, 13, 22, 26, 27, 30, 31, 32 nie ustala się wskaźników budżetowych i w związku z tym nie należy dla tych rozdziałów sporządzać sprawozdania o wskaźnikach budżetowych.
Do rozdziału 1.
Ad 2. W rubrykach 13-15 podaje się liczbę dzieciodni (tzn. osobodni), które oblicza się dodając liczbę dzieci korzystających z przedszkola w poszczególnych dniach. W rubrykach 16-18 podaje się koszt jednego dzieciodnia (osobodnia), to znaczy normę budżetową obliczeniową. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji. Normę tę należy obliczyć oddzielnie dla przedszkoli miejskich oraz oddzielnie dla przedszkoli wiejskich i przedszkoli P.G.R.
Do rozdziałów 2 i 3.
Jak do rozdziału 1.
Do rozdziału 4.
W odniesieniu do szkół o 1, o 2 i o 3 nauczycielach:
ad - 1 w rubrykach 3-6 należy podać liczbę szkół na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę szkół planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego (rubryka 14). W rubrykach 16-18 podaje się koszt przypadający na jedną szkołą (według średniej podanej w rubrykach 13-15). Koszt, tzn. normę budżetową obliczeniową, oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji, oddzielnie dla szkół o jednym, o dwóch i o trzech nauczycielach.
Do szkół o czterech i więcej nauczycielach mają odpowiednie zastosowanie wyżej podane wyjaśnienia, z tym że normę budżetową oblicza się w stosunku do jednego oddziału.
Ad 2. Średnią liczbę dzieci oblicza się w ten sam sposób, jak średnią liczbę szkół.
Do rozdziałów 5-9.
Jak do rozdziału 4.
Do rozdziału 11 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 4, z tym że normę budżetową oblicza się w stosunku do jednego kursu.
Do rozdziału 12.
W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną szkolonych zaocznie, zgodnie z § 8 instrukcji.
Do rozdziału 14.
W rubrykach 13-15 podaje się planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego liczbę osobodni (rubryka 14), poza tym mają zastosowanie wyjaśnienia § 8 instrukcji.
Do rozdziału 15.
W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę dożywianych dzieci, zgodnie z § 8 instrukcji.
Do rozdziałów 16, 17, 18, 19, 21 mają zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 14 oraz wskazówki § 8 instrukcji.
Do rozdziału 23 mają zastosowanie wyjaśnienia § 8 instrukcji oraz wyjaśnienia do listy wskaźników w zakresie działów 10 i 11 (załącznik Nr 7).
Do rozdziału 24 mają zastosowania wyjaśnienia do rozdziału 1.
Do rozdziału 25.
W rubrykach 13-15 podaje się planowaną na rok i wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego liczbę osobodni na koloniach, obozach i wycieczkach.
Do rozdziału 29.
W rubrykach 13-15 podać należy średnią miesięczną liczbę oddziałów w sposób podany w § 8 instrukcji. Średnią liczbę książek zakupionych w okresie sprawozdawczym oblicza się w ten sam sposób jak średnią liczbę oddziałów.
Normę budżetową oblicza się w stosunku do jednej zakupionej książki. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.
Dane dotyczące liczby uczniów w rozdziałach 4, 5, 6, 7, 8, 9 oraz szkolonych zaocznie w rozdziale 12 mogą nie być podawane w sprawozdaniu za 2 kwartały i w sprawozdaniu za 4 kwartały.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 3 - SZKOLNICTWO ZAWODOWE
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
41 | Szkoły przysposobienia zawodowego | ||||||||||
42 | Szkoły zawodowe I stopnia | ||||||||||
43 | Szkoły zawodowe I stopnia specjalne | ||||||||||
44 | Szkoły zawodowe II stopnia | ||||||||||
45 | Szkoły zawodowe dla wysuniętych | ||||||||||
Dla każdego z wyżej wymienionych rozdziałów (41-45) ustala się wskaźniki następujące: | |||||||||||
1. Liczba uczniów | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Liczba oddziałów | × | × | × | × | |||||||
3. Liczba stypendystów | × | × | × | × | |||||||
46 | Szkoły zawodowe zaoczne | ||||||||||
Liczba uczniów (słuchaczy) | × | × | × | × | |||||||
47 | Kursy zawodowe I stopnia | ||||||||||
48 | Kursy zawodowe II stopnia | ||||||||||
49 | Kursy zawodowe dla wysuniętych | ||||||||||
Dla każdego z wyżej wymienionych rozdziałów (47-49) ustala się następujące wskaźniki: | |||||||||||
1. Liczba kursów | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Liczba kursogodzin | × | × | × | × | |||||||
50 | Kursy zawodowe zaoczne | ||||||||||
Liczba uczniów (słuchaczy) | |||||||||||
53 | Internaty dla uczniów szkół zawodowych | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
54 | Internaty dla słuchaczy kursów zawodowych | ||||||||||
Wskaźnik jak do rozdziału 53 |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 2
(Dział 3 - Szkolnictwo zawodowe)
Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60 i w związku z tym nie należy dla tych rozdziałów sporządzać sprawozdania o wskaźnikach budżetowych.
Do rozdziału 41.
W rubrykach 13-14 podać należy średnią miesięczną liczbę uczniów (ad 1), oddziałów (ad 2) i stypendystów (ad 3).
Sposób obliczenia średniej oraz normy budżetowej obliczeniowej (rubryki 16-18) jest podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziałów 42-45.
Jak do rozdziału 41.
Do rozdziałów 46 i 50.
W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną liczbę uczniów (słuchaczy).
Do rozdziałów 47, 48, 49.
W rubrykach 13-15 podaje się liczbę kursogodzin planowaną na rok i wykonaną od początku roku.
W rubrykach 16-18 podaje się koszt jednej kursogodziny, tzn. normę budżetową obliczeniową. Normę tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziałów 53 i 54.
Liczbę osobodni oblicza się, dodając liczbę uczniów w internacie w poszczególnych dniach.
Ponadto należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi w § 8 instrukcji.
Dane dotyczące liczby uczniów w rozdziałach 41-45 mogą nie być podawane w sprawozdaniu za 2 kwartały i w sprawozdaniu za 4 kwartały.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 4 - SZKOLNICTWO WYŻSZE I NAUKA
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
61 | Instytuty naukowo-badawcze gospodarcze | ||||||||||
Liczba etatów personelu naukowego | |||||||||||
62 | Instytuty naukowo-badawcze niegospodarcze | ||||||||||
Liczba etatów personelu naukowego | |||||||||||
63 | Centralne laboratoria | ||||||||||
Liczba etatów pracowników laboratoriów | |||||||||||
64 | Muzea naukowe | ||||||||||
Liczba etatów personelu naukowego | |||||||||||
65 | Biblioteki naukowe | ||||||||||
Liczba etatów personelu naukowego | |||||||||||
66 | Archiwa | ||||||||||
Liczba etatów personelu naukowego | |||||||||||
Rozdziały 69-79 | |||||||||||
1. Liczba katedr | |||||||||||
2. Liczba stypendystów | |||||||||||
80 | Domy akademickie | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
81 | Internaty przy szkołach wyższych | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
82 | Kursy zawodowe wyższe | ||||||||||
Liczba kursogodzin | × | × | × | × | |||||||
83 | Internaty przy kursach wyższych | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
85 | Przygotowanie kadr naukowych | ||||||||||
1. Liczba programogodzin | × | × | × | × | |||||||
2. Liczba stypendystów | × | × | × | × |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 3
(Dział 4 - Szkolnictwo wyższe i nauka)
Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 67, 68, 84, 86, 87 i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie powyższych rozdziałów.
Do rozdziału 61.
Przez liczbę etatów personelu naukowego rozumie się personel płatny z § 1 poz. d). Przy wypełnianiu poszczególnych rubryk sprawozdania należy stosować odpowiednio wyjaśnienia dołączone do listy wskaźników w dziale 10 - Administracja.
Do rozdziałów 62, 64, 65 i 68.
Jak do rozdziału 61.
Do rozdziału 63.
Przez liczbę etatów pracowników laboratorium rozumie się personel płatny z § 1 poz. c); poza tym mają zastosowanie uwagi podane do rozdziału 61.
Do rozdziałów 69-79.
Wskaźniki budżetowe należy obliczać oddzielnie dla każdego z powyższych rozdziałów.
Ad 1. W odniesieniu do zespołu katedr podać należy liczbę katedr w danym zespole. Katedry zespołowe traktować należy jako jedną katedrę. W rubrykach 13-15 podać należy średnią miesięczną liczbę katedr.
Ad 2. Normę budżetową (rubryki 15-18) oblicza się dzieląc rozchody z § 11 przez liczbę stypendystów podaną w rubryce 13-15.
Do rozdziałów 80, 81, 83.
Ilość osobodni podaje się w sposób wskazany dla obliczenia liczby osobodni w dziale 3 (załącznik Nr 2).
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 5 - KULTURA I SZTUKA
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
101 | Centralny zakup książek dla bibliotek powszechnych | × | × | × | × | * × | × | ||||
Liczba tomów | × | × | × | × | |||||||
102 | Biblioteki powszechne | ||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
103 | Ogniska artystyczne | ||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
107 | Muzea | ||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
109 | Parki narodowe i ochrona przyrody | ||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
114 | Terenowe studia artystyczne | ||||||||||
Liczba stypendiów na wyjazd w teren | × | × | × | × | |||||||
117 | Centralne Biuro Wystaw Artystycznych | ||||||||||
Liczba wystawodni | × | × | × | × | |||||||
118 | Polskie Radio | ||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
134 | Świetlice | ||||||||||
1. Liczba świetlic | |||||||||||
2. Liczba etatów |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 4
(Dział 5 - Kultura i sztuka).
Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 104, 105, 106, 108, 110, 111, 112, 115, 116, 133, 135 oraz 136 jak również dla przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (rozdziały 119-132 oraz rozdział 137) i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie wyżej wymienionych rozdziałów.
Do rozdziału 102.
Przez liczbą etatów rozumie się wszystkich pracowników zarówno na pełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. a) jak i na niepełnym zatrudnieniu (§ 1 poz. b). Sposób wypełniania rubryk sprawozdania jest podany w wyjaśnieniach do listy wskaźników - dział 10 - Administracja.
Do rozdziałów 103, 107, 109, 118, 134.
Jak do rozdziału 102.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 6 - ZDROWIE I KULTURA FIZYCZNA
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
151 | Szpitale kliniczne | ||||||||||
1. Liczba szpitali | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
Rozdziały 152-158 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów (152, 153, 154, 155, 156, 157, 158) mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 151 | |||||||||||
159 | Półsanatoria przeciwgruźlicze | ||||||||||
1. Liczba półsanatoriów | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
Rozdziały 160-169 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów (160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169) mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 159 | |||||||||||
171 | Izby porodowe | ||||||||||
1. Liczba izb | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
172 | Izby dworcowe | ||||||||||
1. Liczba izb | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba etatów | |||||||||||
173 | Główna Poradnia Zdrowia Psychicznego | ||||||||||
1. Liczba poradni | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba lekarzogodzin | × | × | × | × | |||||||
Rozdziały 174-184 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184 mają być odpowiednio zastosowane wskaźniki podane do rozdziału 173 | |||||||||||
186 | Zakłady kwarantannowe MUZ | ||||||||||
1. Liczba stacji | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba lekarzogodzin | × | × | × | × | |||||||
187 | Stacje pogotowia ratunkowego | ||||||||||
1. Liczba stacji | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba lekarzogodzin | × | × | × | × | |||||||
188 | Stacje krwiodawstwa | ||||||||||
1. Liczba stacji | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba litrów krwi pobranej | × | × | × | × | |||||||
191 | Ruchome gabinety dentystyczne | ||||||||||
1. Liczba gabinetów | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba foteli dentystycznych | |||||||||||
192 | Protezownie dentystyczne | ||||||||||
1. Liczba protezowni | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba protez | × | × | × | × | |||||||
193 | Międzyszkolne poradnie dentystyczne | ||||||||||
1. Liczba poradni | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba lekarzogodzin | × | × | × | × | |||||||
194 | Higiena szkolna | ||||||||||
Liczba osobogodzin personelu lekarskiego | × | × | × | × | |||||||
201 | Koła sportowe przy zakładach pracy | ||||||||||
1. Liczba kół | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba członków | |||||||||||
202 | Koła sportowe przy szkołach | ||||||||||
1. Liczba szkół | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba członków | × | × | × | × | |||||||
206 | Zawody sportowe | ||||||||||
1. Liczba rozgrywek | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba zawodników | × | × | × | × | × | ||||||
207 | Sportowe obozy kondycyjne i treningowe | ||||||||||
1. Liczba obozów | × | × | × | × | × | × | |||||
2. Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
210 | Turystyka | ||||||||||
Liczba etatów personelu |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 5
(Dział 6 - Zdrowie i kultura fizyczna).
Nie ustala się wskaźników dla rozdziałów 170, 185, 189, 190, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 203, 204, 205, 208, 209, 211 i 212. W związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych dla tych rozdziałów.
Do rozdziału 171.
Ad 2. Podać należy łączną sumę osobodni matek i dzieci.
Do rozdziału 172.
Ad 2. W rubrykach 3-6 podać należy liczbę personelu według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 13 i 14 należy podać średnią miesięczną liczbę personelu. Sposób obliczania średniej miesięcznej jest podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 191.
W rubrykach 13 i 14 podać należy średnią miesięczną liczbę foteli dentystycznych w sposób podany w § 8 Instrukcji.
Do rozdziału 194.
Wskaźnik obejmuje zarówno lekarzy jak i pielęgniarki bądź p. o. lekarzy.
Do rozdziału 201.
Ad 2. W rubrykach 13 i 14 podaje się średnią miesięczną liczbę członków w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 202.
Uwaga jak do rozdziału 201.
Do rozdziału 206.
Ad 2. W rubrykach 13 i 14 podaje się ogólną liczbą zawodników, którzy brali udział w rozgrywkach podanych pod 1.
Do rozdziału 210.
Ad 2. Patrz wyjaśnienia do rozdziału 172.
Ponadto zgodnie z § 8 instrukcji liczbę osobodni, lekarzogodzin itp. w rubryce 17 podaje się jako liczbę wykonaną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, a nie za kwartał sprawozdawczy.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 7 - POMOC SPOŁECZNA
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
221 | Domy opieki | ||||||||||
Liczba osobodni | × | × | × | × | |||||||
(w zakresie zakładów państwowych) | |||||||||||
Rozdziały 222, 223, 224, 225, 226 | |||||||||||
Dla każdego z powyższych rozdziałów obowiązują wskaźniki jak do rozdziału 221 | |||||||||||
227 | Usamodzielnienie inwalidów | ||||||||||
Liczba inwalidów podlegających usamodzielnieniu | |||||||||||
228 | Inne akcje pomocy społecznej | ||||||||||
1. Liczba repatriantów | × | × | × | × | |||||||
2. Liczba przewiezionych osób | × | × | × | × | |||||||
230 | Zasiłki, zapomogi i pomoc w naturze | ||||||||||
Liczba zasiłków i zapomóg | × | × | × | × | |||||||
233 | Dotacje dla pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych | ||||||||||
Liczba osób korzystających z zapomóg | × | × | × | × | |||||||
234 | Dotacje na wczasy świąteczne | ||||||||||
Liczba osób korzystających z wczasów | × | × | × | × | |||||||
238 | Akcja werbunkowa | ||||||||||
Liczba zwerbowanych osób | × | × | × | × | |||||||
239 | Hotele przejściowe dla werbowanych robotników | ||||||||||
Liczba robotników korzystających z hotelu |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 6
(Dział 7 - Pomoc społeczna)
Nie ustala się wskaźników budżetowych dla rozdziałów 229, 231, 232, 235, 236, 237 i w związku z tym nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych w zakresie powyższych rozdziałów.
Do rozdziałów 221-226.
Liczba osobodni jest sumą miejsc wykorzystanych w poszczególnych dniach.
Do rozdziału 227.
W rubrykach 3-6 podaje się liczbę inwalidów podlegających usamodzielnieniu według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego, a w rubrykach 13 i 14 podaje się średnią miesięczną liczbę inwalidów podlegających usamodzielnieniu. Średnią tę oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 228.
Ad 1. Dotyczy części 5 budżetów terenowych. W rubrykach 13 i 14 podaje się liczbę repatriantów planowaną na rok (rubryka 13) bądź faktyczną od początku roku do końca okresu sprawozdawczego (rubryka 14).
Ad 2. Dotyczy części 11 budżetów terenowych. Liczbę przewiezionych osób podaje się w ten sam sposób jak liczbę repatriantów.
Do rozdziałów 230, 233, 234, 238 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 227 z tym, że w rozdziale 233 wskaźniki ustala się tylko dla przedsiębiorstw państwowych, a w rozdziale 234 - tylko w zakresie administracji i przedsiębiorstw państwowych.
Do rozdziału 239 mają odpowiednie zastosowanie wyjaśnienia do rozdziału 227, poza tym § 8 instrukcji.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 10 - ADMINISTRACJA ORAZ W DZIALE 11 - WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI I BEZPIECZEŃSTWO
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
W zakresie rozdziałów 1, 3, 4, 5, 6, 9 w dziale 10 budżetu centralnego i wszystkich rozdziałów w dziale 10 budżetów terenowych oraz w zakresie rozdziałów 2, 3 i 5 w dziale 11. | |||||||||||
Liczba etatów | |||||||||||
1. pracownicy płatni z § 1 poz. a) | × | × | × | ||||||||
2. pracownicy płatni z § 1 poz. b) | × | × | × | ||||||||
3. pracownicy płatni z § 1 poz. c) | × | × | × | ||||||||
Ogółem (1 + 2 + 3) | × | × | × | × |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 7
(Dział 10 - Administracja oraz dział 11 - Wymiar sprawiedliwości i bezpieczeństwo)
Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych sporządza się oddzielnie dla poszczególnych rozdziałów wymienionych w liście.
Wypełnianie wzoru:
W rubrykach 3-6 podaje się planowany i faktyczny stan liczbowy pracowników na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego, tzn. że przy sporządzaniu sprawozdania za pierwszy kwartał podaje się stan na początek i na koniec pierwszego kwartału, przy sporządzaniu sprawozdania za trzy kwartały - stan na początek i na koniec trzeciego kwartału itp. W rubrykach 4 i 6 podaje się faktyczną liczbę pracowników na pełnym zatrudnieniu (pozycje a) i c) według stanu na początek i na koniec kwartału oraz faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników płatnych z § 1 poz. b) również według stanu na początek i na koniec kwartału sprawozdawczego. W rubrykach 3 i 5 podaje się powyższe dane według planu.
W rubrykach 13 i 14 podaje się planowaną na rok (rubryka 13) i wykonaną od początku roku (rubryka 14) średnią miesięczną liczbę etatów.
Np. 10 pracowników sezonowych na okres 6 miesięcy przelicza się na 5 etatów (całorocznych); 6 pracowników zatrudnionych po 31/2 godziny dziennie przelicza się na 3 pracowników (na pełnym wymiarze godzin pracy dziennej); ilości roboczodniówek przelicza się dzieląc przez 25 dni roboczych w miesiącu; liczbę pracownikogodzin przelicza się dzieląc przez 200 godzin miesięcznie.
Sołtysów i prowadzących meldunki przyjmować należy w wysokości 1/3 etatu (całorocznego).
Sposób obliczania średniej miesięcznej:
Dla pracowników na pełnym zatrudnieniu (poz. a) i c) średnią miesięczną oblicza się dodając liczbę pracowników na koniec każdego miesiąca, po czym dzieli się tę sumę przez ilość miesięcy.
Np. stan wykorzystania etatów w okresie I półrocza wyniósł w styczniu i w lutym 15 pracowników, w marcu i w kwietniu - 17 pracowników, w maju - 18 pracowników, a w czerwcu - 20 pracowników.
W związku z tym średnia miesięczna w okresie I półrocza wyniesie:
15 + 15 + 17 + 17 + 18 + 20/6 = 102/6 = 17
Dla pracowników na niepełnym zatrudnieniu oblicza się średnią miesięczną na podstawie teoretycznej ilości etatów (zgodnie z wyżej podaną definicją ilości etatów).
Np.: ilość roboczodniówek w I półroczu wynosi 150, a zatem ilość teoretyczna etatów wyniesie 6 (gdyż przelicza się roboczodniówki na etaty dzieląc ilość roboczodniówek przez 25, tj. 150 : 25 = 6) i otrzyma się średnią miesięczną w I półroczu, która wyniesie 1.
W przytoczonym wyżej przykładzie średnia miesięczna liczba etatów, którą należy podać w rubryce 14, wynosi 18 (17 dla pracowników na pełnym zatrudnieniu i 1 dla pracowników na niepełnym zatrudnieniu).
Rubryki 16 i 17. Norma budżetowa obliczeniowa jest sumą wydatków, jaka przypada na 1 etat średniej miesięcznej wykazanej w rubrykach 13 i 14. Normę tę oblicza się dzieląc sumę wydatków przez liczbę średniej miesięcznej etatów. Sumę wydatków przyjmuje się w wysokości wykazanej dla danego rozdziału w sprawozdaniu o wydatkach (wzór Nr 28 do § 82 przepisów o rachunkowości budżetowej) pomniejszając ją o wydatki z §§ 16, 17, 18, 19 i 27. Przy obliczaniu normy budżetowej planowanej na rok (rubryka 16) przyjmuje się wydatki na podstawie rubryki 5 sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28), a przy obliczaniu normy budżetowej wykonanej (rubryka 17) przyjmuje się wydatki na podstawie rubryki 8 sprawozdania o wydatkach (wzór Nr 28).
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 1 - GOSPODARKA NARODOWA
(bez gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
BUDŻET CENTRALNY | |||||||||||
Część K. Ministerstwo Rolnictwa | |||||||||||
61 | Urządzenia rolne | ||||||||||
ilość punktów obliczeniowych | × | × | × | × | |||||||
62 | Doświadczalnictwo kontrolno-odmianoznawcze | ||||||||||
Ilość doświadczeń | × | × | × | × | |||||||
64 | Zwalczanie szkodników i chorób roślinnych | ||||||||||
Ilość ognisk stonki | × | × | × | × | |||||||
66 | Zwalczanie szkodników i chorób zwierzęcych | ||||||||||
1. Ilość sztuk leczonych zwierząt | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Ilość odkażonych zagród | × | × | × | × | × | × | × | ||||
Razem (1 + 2) | × | × | × | × | |||||||
69 | Akcja przesiedleńcza | ||||||||||
Ilość rodzin | × | × | × | × | |||||||
Część 23. Ministerstwo Leśnictwa | |||||||||||
61 | Urządzenia lasów | ||||||||||
Ilość ha | × | × | × | × | |||||||
62 | Nadzwyczajna ochrona lasów | ||||||||||
Ilość ha | × | × | × | × | |||||||
Część 32. Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych | |||||||||||
61 | Państwowe stacje ogierów | ||||||||||
Ilość ogierów | |||||||||||
BUDŻETY TERENOWE | |||||||||||
Cześć 3. Wydział rolnictwa i leśnictwa | |||||||||||
62 | Stacje oceny nasion | ||||||||||
Ilość prób | × | × | × | × | |||||||
63 | Lecznice weterynaryjne | ||||||||||
Ilość etatów personelu lekarskiego | |||||||||||
64 | Nadzór sanitarno-weterynaryjny | ||||||||||
Ilość etatów personelu lekarskiego | |||||||||||
74 | Zalesienie | ||||||||||
Ilość ha | × | × | × | × | |||||||
Część 5. Wydział komunikacji | |||||||||||
63 | Drogi publiczne (gminne) | ||||||||||
Ilość m2 dróg i mostów dokonanego remontu i odnowy | × | × | × | × |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 8
(Dział 1 - Gospodarka narodowa bez gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)
Nie sporządza się sprawozdania o wskaźnikach budżetowych dla następujących rozdziałów:
budżet centralny: w części 22. Ministerstwo Rolnictwa - dla rozdziałów 65, 67, 70, 71, w części 26 Ministerstwo Żeglugi - dla rozdziałów 61, 62;
budżety terenowe: w części 5. Wydział rolnictwa i leśnictwa - dla rozdziałów 61, 65, 66, 67, 68, 69, 70, w części 5. Wydział komunikacji - dla rozdziału 62.
BUDŻET CENTRALNY.
MINISTERSTWO ROLNICTWA.
Punkt obliczeniowy jest średnim wskaźnikiem dla szeregu zadań gospodarczych, jak regulacja i wymiana gruntów, lokalizacja budynków, prace pomiarowe itp. Normę obliczeniową (rubryki 16-18) należy wyprowadzać w stosunku do całości poniesionych w tym rozdziale kosztów w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 62.
Za podstawowy i jedyny wskaźnik przyjmować należy w sprawozdaniu 1 doświadczenie. Wypełnia się rubryki 13-18. Normę obliczeniową (rubryki 16-18) należy wyprowadzać w stosunku do całości poniesionych w tym rozdziale kosztów w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 64.
Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji w rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną. W rubrykach 16-18 normę obliczeniową wyprowadza się w stosunku do całości poniesionych w rozdziale kosztów.
Do rozdziału 66.
Normę budżetową oblicza się w stosunku do łącznej ilości zwierząt poddawanych leczeniu na choroby zaraźliwe i innym zabiegom oraz ilości zagród, w których prowadzono akcje przeciw pryszczycy. W rubrykach 13-15 należy także podawać oddzielnie ilość zwierząt poddanych leczeniu na choroby zaraźliwe i innym zabiegom oraz ilość zagród w zakresie akcji przeciw pryszczycy.
Do rozdziału 69.
Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji.
MINISTERSTWO LEŚNICTWA.
Sprawozdanie winno w tym rozdziale wykazywać ogólną ilość ha wszystkich rodzajów prac (niezależnie od tego, że np. różne rodzaje prac dokonywane są na tym samym terenie), co umożliwi wyprowadzenie normy obliczeniowej dla całego rozdziału.
Do rozdziału 62.
Zgodnie z wyjaśnieniami § 8 instrukcji.
MINISTERSTWO PAŃSTWOWYCH GOSPODARSTW ROLNYCH.
W rubrykach 3-6 wykazuje się planowaną i faktyczną ilość ogierów na początek i koniec okresu sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 wykazuje się średnią ilość ogierów: w rubryce 13 planowaną na dany rok, w rubryce 14 - faktyczną od początku roku. Średnią wyprowadza się dzieląc sumę stanów ilościowych ogierów na koniec miesięcy przez ilość miesięcy (zgodnie z § 8). Normę obliczeniową (w rubrykach 16-18) wyprowadza się przez podzielenie sumy planowanych lub poniesionych wydatków przez ilość ogierów w rubrykach 13-15 (§ 8 instrukcji).
BUDŻETY TERENOWE.
WYDZIAŁ ROLNICTWA I LEŚNICTWA.
Przez ilość etatów personelu lekarskiego należy rozumieć ilość pełnych etatów lekarzy weterynarii, techników weterynaryjnych i sanitariuszy. W rubrykach 3-6 wykazuje się planowaną i faktyczną ilość etatów na początek i koniec okresu sprawozdawczego. W rubrykach 13-15 wykazuje się średnią ilość etatów, w rubryce 13 - planowaną na dany rok, w rubryce 14 - faktyczną od początku roku. Średnią wyprowadza się dzieląc sumę stanów ilościowych etatów na koniec miesięcy przez ilość miesięcy (zgodnie z § 8 instrukcji). Normę obliczeniową (w rubrykach 16-18) wyprowadza się przez podzielenie sumy planowanych lub poniesionych wydatków (faktycznych rozchodów) zgodnie z § 8 instrukcji przez ilość etatów w rubrykach 13-15.
Do rozdziału 74.
W rubrykach 13-15 należy wykazywać łączną ilość ha zalesienia, założonych szkółek i utrwalonych wydm. Rubryki 16-18 - zgodnie z § 8 instrukcji.
WYDZIAŁ KOMUNIKACJI.
Jako wskaźnik budżetowy w rubrykach 13-15 przyjmuje się jedną jednostkę miary (m2) zarówno dla remontu jak i odnowy wszystkich rodzajów dróg i mostów będących w utrzymaniu prezydiów gminnych rad narodowych. W związku z tym ilość km odnowy dróg oraz ilość m. b. remontu mostów należy uprzednio przeliczyć na ilość m2. Normę obliczeniową wykazuje się zgodnie z § 8 instrukcji.
LISTA WSKAŹNIKÓW BUDŻETOWYCH
W DZIALE 1 - GOSPODARKA NARODOWA
Budżety terenowe - Część 7. Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w zakresie jednostek budżetowych
Rozdział | Nazwa rozdziału i nazwa wskaźników | Stan na początek kwartału | Stan na koniec kwartału | Wskaźnik budżetowy (średnia) roczny | Norma budżetowa (obliczeniowa roczna) | ||||||
planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | planowany | faktyczny | % | planowana | faktyczna | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
1 | Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja | ||||||||||
Ilość m3 sprzedanej wody | × | × | × | x | |||||||
4 | Łaźnie | ||||||||||
1. Ilość kąpieli wannowych | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Ilość kąpieli natryskowych | × | × | × | × | × | × | × | ||||
3. Ogółem ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych | × | × | × | × | |||||||
6 | Hotele | ||||||||||
1. Ilość łóżek | × | × | × | × | × | × | × | ||||
2. Ilość osobonoclegów | × | × | × | × | |||||||
7 | Gazownie | ||||||||||
Ilość m3 sprzedanego gazu | × | × | × | × | |||||||
9 | Elektrownie | ||||||||||
Ilość Kwh prądu | × | × | × | × | |||||||
10 | Rozdzielnie energii elektrycznej | ||||||||||
Ilość Kwh zakupionego prądu | × | × | × | × | |||||||
15 | Zarządy budynków mieszkalnych | ||||||||||
1. Ilość m2 powierzchni inwentarzowej | × | × | × | × | |||||||
2. Ilość wyremontowanych izb | |||||||||||
61 | Studnie publiczne | ||||||||||
Ilość studni (wierconych i kopanych) | × | × | × | × | |||||||
62 | Ulice, place, mosty i wiadukty | ||||||||||
Ilość tysięcy m2 ulic i chodników łącznie | |||||||||||
63 | Oczyszczanie miast i osiedli | ||||||||||
Ilość tysięcy m2 oczyszczonych ulic i placów | |||||||||||
65 | Zieleń w miastach i osiedlach | ||||||||||
Ilość ha | |||||||||||
67 | Ochrona przeciwpożarowa | ||||||||||
1. Ilość strażaków zawodowych | |||||||||||
2. Ilość straży ochotniczych | |||||||||||
68 | Oświetlenie ulic i placów | ||||||||||
Ilość punktów oświetleniowych | |||||||||||
69 | Cmentarnictwo komunalne | ||||||||||
Ilość ha cmentarza | |||||||||||
70 | Grobownictwo wojenne | ||||||||||
Ilość ha cmentarza |
WYJAŚNIENIA DO WSKAŹNIKÓW OBJĘTYCH ZAŁĄCZNIKIEM Nr 9
(Dział 1 - Gospodarka narodowa. Budżety terenowe - Część 7. Wydział gospodarki komunalnej i mieszkaniowej)
Nie ustala się wskaźników budżetowych i w związku z tym nie należy sporządzać sprawozdania dla rozdziałów 2, 3, 8, 64, 66, 71. Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych nie obejmuje również przedsiębiorstw działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.
Do rozdziału 4.
Przez ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych rozumie się łączną ilość kąpieli wannowych i ilość natrysków, z tym że ilość natrysków przelicza się na ilość kąpieli wannowych według relacji kosztu jednostkowego, ustalonego w planie (bądź wynikającego z budżetu na rok 1952).
Jeśli zatem według planu koszt kąpieli wannowej wynosi 2 zł, a natrysku 1 zł, to 2 natryski przyjąć należy jako jedną kąpiel wannową. Tę samą relację, która stanowi podstawę do wypełnienia rubryki 13 (planu), przyjąć należy jako podstawę do obliczenia wykonanej ilości przeliczeniowych kąpieli wannowych (rubryka 14). Np. wykonanie w okresie sprawozdawczym wyniosło 500 kąpieli wannowych i 800 natrysków, a zatem ilość przeliczeniowych kąpieli wannowych wynosi 900 (500 + 400). Normę budżetową obliczeniową rubryk 15-18 przypadającą na jedną przeliczeniową kąpiel wannową oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.
Do rozdziału 6.
Ilość łóżek w rubrykach 13-15 wykazuje się jako średnią, tzn. dzieląc sumą stanów łóżek na koniec miesięcy przez ilość miesięcy. Pozostałe rubryki przy wszystkich wskaźnikach należy wypełniać zgodnie z § 8 instrukcji.
Do rozdziału 15.
Ad 1. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną, tzn. dzieląc sumę stanów na koniec poszczególnych miesięcy przez ilość miesięcy.
Ad 2. Koszt (normę budżetową obliczeniową) jednej wyremontowanej izby oblicza się dzieląc wydatki z § 18 poz. a) i e) przez ilość wyremontowanych izb.
Do rozdziału 62.
Przez ilość tysięcy m2 powierzchni rozumie się łączną ilość tysięcy m2 powierzchni ulic, placów i chodników. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną (suma stanów na koniec poszczególnych miesięcy podzielona przez ilość miesięcy).
Do rozdziału 63.
W rubrykach 3-6 należy podawać ogólną ilość tysięcy m2 ulic i placów, których oczyszczanie finansowane jest z tego rozdziału. W rubrykach 13-15 należy wykazywać ilość tysięcy m2 oczyszczonych (tzn. tych, co do których powstało zobowiązanie z tytułu oczyszczania - ze strony prezydium rady narodowej w danym okresie sprawozdawczym).
Do rozdziału 65.
W rubrykach 3-6 i 13-15 należy wykazywać łączną ilość ha wszystkich terenów zielonych.
Do rozdziału 67.
Ad 1. W rubrykach 13-15 podaje się średnią miesięczną (suma stanów na koniec poszczególnych miesięcy podzielona przez ilość miesięcy). Normę budżetową (rubryki 16-18) oblicza się w sposób podany w § 8 instrukcji.
Ad 2. Uwagi jak ad 1 z tym, że normę (rubryki 16-18) oblicza się dzieląc wydatki z § 19 przez średnią miesięczną ilość straży ochotniczych (wykazaną w rubrykach 13-15).
Do rozdziału 68.
W rubrykach 3-6 i 13-15 należy wykazywać łączną ilość punktów oświetleniowych elektrycznych i gazowych.
We wszystkich rozdziałach przy wyprowadzaniu normy budżetowej obliczeniowej należy sumy budżetu oraz faktycznych rozchodów od początku roku pomniejszyć również o § 21 i § 22a.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1952.A-25.337 |
Rodzaj: | Instrukcja |
Tytuł: | Sprawozdawczość w zakresie wskaźników budżetowych. |
Data aktu: | 14/03/1952 |
Data ogłoszenia: | 27/03/1952 |
Data wejścia w życie: | 27/03/1952 |