Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Sprawiedliwości.

UCHWAŁA NR 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 marca 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości.

§  1.
Ministerstwu Sprawiedliwości nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Sprawiedliwości.
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA SPRAWIEDLIWOŚCI

§ 1.
W skład Ministerstwa Sprawiedliwości wchodzą:
1.
Gabinet Ministra,

Departament Nadzoru Sądowego,

Departament Ustawodawczy,

Departament Kadr,

Departament Szkolenia,

Departament Organizacyjno-Administracyjny,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Samodzielny Wydział Sądownictwa dla Nieletnich,

Samodzielny Wydział Adwokatury,

Samodzielny Wydział Kontroli,

2.
Instytut Ekspertyz Sądowych.
§  2.
Gabinet Ministra dzieli się na:

Wydział Prezydialny,

Wydział Obrotu Prawnego z Zagranicą,

Samodzielny Referat Bibliotek,

Kancelarię Tajną.

§  3.
Departament Nadzoru Sądowego dzieli się na:

Wydział Postępowania Sądowego,

Wydział Nadzoru Terenowego,

Wydział Orzecznictwa Karnego,

Wydział Orzecznictwa Cywilnego,

Samodzielny Referat Sądów Ubezpieczeń Społecznych.

§  4.
Departament Ustawodawczy dzieli się na:

Wydział Prawa Karnego,

Wydział Prawa Cywilnego,

Wydział Badań Praktyki Sądów,

Samodzielny Referat Prawa Państwowego i Administracyjnego,

Samodzielny Referat Popularyzacji Prawa.

§  5.
Departament Kadr dzieli się na:

Wydział Osobowy Sędziów i Notariuszy,

Wydział Osobowy Pracowników Administracyjnych.

§  6.
Departament Szkolenia - bezwydziałowy.
§  7.
Departament Organizacyjno-Administracyjny dzieli się na:

Wydział Organizacji,

Wydział Administracyjny,

Wydział Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydział Notariatu,

Samodzielny Referat Rejestru Skazanych.

§  8.
Departament Budżetowo-Gospodarczy dzieli się na:

Wydział Budżetowo-Rachunkowy,

Wydział Gospodarczy,

Samodzielny Referat Socjalny,

Samodzielny Referat Inwestycyjny,

Samodzielny Referat Ochrony Gmachów,

Kancelarię Główną.

§  9.
W skład departamentów wymienionych w §§ 3 do 8 wchodzą sekretariaty, obejmujące następujące sprawy:
a)
sporządzanie planów prac i sprawozdań z działalności departamentu,
b)
kontrola terminowości załatwiania spraw departamentu,
c)
prowadzenie sekretariatu departamentu, przyjmowanie i rozdział poczty,
d)
sprawy osobowe pracowników departamentu,
e)
zaopatrywanie departamentu w potrzebne materiały biurowe,
f)
załatwianie spraw doraźnych, usługowych, zleconych przez dyrektora departamentu.
§  10.
Szczegółowy podział czynności między departamenty, samodzielne wydziały, wydziały, samodzielne referaty i referaty ustali Minister Sprawiedliwości.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-26.347

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Sprawiedliwości.
Data aktu: 15/03/1952
Data ogłoszenia: 28/03/1952
Data wejścia w życie: 28/03/1952