Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Kultury i Sztuki.

UCHWAŁA Nr 295
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 kwietnia 1952 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Kultury i Sztuki.

§  1.
Ministerstwu Kultury i Sztuki nadaje się tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kultury i Sztuki.
§  3.
Traci moc uchwała Nr 527 Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowej struktury organizacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1048).
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI

§ 1.
W skład Ministerstwa Kultury i Sztuki wchodzą:.
1.
Gabinet Ministra,

Departament Imprez Artystycznych i Obchodów,

Departament Planowania,

Departament Finansowy,

Departament Budżetowo-Gospodarczy,

Departament Kadr,

Departament Kontroli,

Samodzielny Wydział Organizacyjny;

2.
Centralny Zarząd Szkół Artystycznych,

Centralny Zarząd Bibliotek,

Centralny Zarząd Muzeów,

Centralny Zarząd Teatrów,

Centralny Zarząd Oper, Filharmonij i Instytucyj Muzycznych,

Centralny Zarząd Instytucyj Sztuk Plastycznych;

3.
Zarząd Świetlic, Domów Kultury i Twórczości Amatorskiej,

Zarząd Ochrony i Konserwacji Zabytków.

§  2.
Przy Ministrze Kultury i Sztuki działa jako organ opiniodawczy Rada Artystyczna, której skład i zakres działania określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
Ministrowi Kultury i Sztuki podlegają:
1)
placówka naukowo-badawcza: Państwowy Instytut Sztuki,
2)
przedsiębiorstwa:
a)
Państwowa Organizacja Imprez Artystycznych "ARTOS",
b)
Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe,
c)
Centrala Obsługi Przedsiębiorstw i Instytucji Artystycznych,
d)
Teatr Wielki Opery i Baletu w Warszawie,
e)
Filharmonia Narodowa w Warszawie.
§  4.
Gabinet Ministra składa się z:

Wydziału Prezydialnego,

Wydziału Prawnego,

Kancelarii Tajnej.

§  5.
Departament Imprez Artystycznych i Obchodów składa się z:

Wydziału Planowania Programowego,

Wydziału Realizacji,

Wydziału Gospodarki Materiałowej i Rozliczeń.

§  6.
Departament Planowania składa się z:

Wydziału Planów Usługowych i Zbiorczych,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki,

Wydziału Inwestycyj,

Wydziału Zatrudnienia, Płac, Norm i Socjalnego,

Wydziału Kosztów i Cen,

Wydziału Zaopatrzenia.

§  7.
Departament Finansowy składa się z:

Wydziału Planów Finansowych,

Wydziału Finansowania,

Wydziału Sprawozdawczości i Organizacji Rachunkowości,

Wydziału Jednostek Budżetowych,

Wydziału Księgowości,

Wydziału Rozliczeń i Likwidatury.

§  8.
Departament Budżetowo-Gospodarczy składa się z:

Wydziału Gospodarczego,

Samodzielnego Referatu Budżetowego,

Samodzielnego Referatu Nadzoru Budowlanego,

Kancelarii Głównej.

§  9.
Departament Kadr składa się z:

Wydziału Osobowego,

Wydziału Kadr.

§  10.
Departament Kontroli jest bezwydziałowy.
§  11.
W skład Departamentów Planowania i Finansowego wchodzą sekretariaty, do zadań których należy:
a)
ewidencja aktów normatywnych i zbiór wydawnictw urzędowych,
b)
sporządzanie planów prac i sprawozdań ogólnych z działalności departamentu,
c)
kontrola terminowości załatwiania spraw departamentu,
d)
sprawy osobowe pracowników departamentu,
e)
sprawy gospodarcze departamentu,
f)
prowadzenie sekretariatu departamentu.
§  12.
Szczegółową organizację centralnych zarządów i zarządów wymienionych w § 1 ustali Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za zgodą Prezesa Rady Ministrów.
§  13.
Szczegółowy podział czynności między jednostki organizacyjne wymienione w § 1 ustali Minister Kultury i Sztuki.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1952.A-35.512

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Data aktu: 12/04/1952
Data ogłoszenia: 07/05/1952
Data wejścia w życie: 07/05/1952