Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 24 kwietnia 1953 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

Na podstawie art. 25 ust. 2 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny prowadzi:
1)
rejestr norm państwowych, zwany w dalszym ciągu "rejestrem";
2)
ewidencję norm resortowych, zwaną w dalszym ciągu "ewidencją".
2.
Rejestr i ewidencja prowadzone są w oddzielnych księgach, według wzorów podanych w załącznikach nr 1 i 2.
3.
Ewidencja prowadzona jest z uwzględnieniem podziału na resorty.
§  2.
1.
Wszelkie dokumenty, stanowiące podstawę wpisu do rejestru i ewidencji oraz podstawę ustanowienia, zmiany lub unieważnienia normy, przechowywane są w zbiorach z uwzględnieniem podziału na grupy, w pomieszczeniu, w którym znajdują się księgi rejestru i ewidencji.
2.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego i zainteresowane resorty obowiązane są przesyłać niezwłocznie Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1. Szczegółowe dane dotyczące dokumentów ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  3.
Wpisów w rejestrze i w ewidencji dokonują pracownicy upoważnieni w tym celu imiennie przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  4.
1.
Księgi rejestru i ewidencji powinny mieć trwałą oprawę.
2.
Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się poświadczenie o ilości stron, podpisane przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i przez pracownika prowadzącego rejestr lub ewidencję.
§  5.
Księgi rejestru i ewidencji nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania ani niszczone.
§  6.
Każdy ma prawo przeglądać pod nadzorem pracownika, o którym mowa w § 3, w godzinach urzędowych rejestr lub ewidencję.
§  7.
1.
Wpisów do rejestru i ewidencji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym.
2.
Jakiekolwiek podskrobywanie, wycieranie lub inne zniekształcenie pierwotnej treści wpisu jest niedopuszczalne.
§  8.
1.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone w tej samej rubryce, w której znajduje się "wpis zmieniony lub wykreślony.
2.
Wpisy poprzednie (nieaktualne), których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem, a w kolumnie "Uwagi" wskazać, z jakiego powodu nastąpiła zmiana lub wykreślenie.
§  9.
1.
Omyłki i inne oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślone czerwonym atramentem w taki sposób, aby tekst pierwotny był czytelny, oraz sprostowane w tej samej rubryce.
2.
Ważniejsze sprostowania powinny być omówione w rubryce "Uwagi".
§  10.
Wpis oznaczony numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego poziomą linią przez całą szerokość strony.

II.

Rejestr norm państwowych.

§  11.
1.
Norma państwowa zostaje wpisana do rejestru po zatwierdzeniu jej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w drodze rozporządzenia jako normy obowiązującej lub zalecanej.
2.
Treść wpisu ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  12.
Rejestr składa się z 10 kolumn, obejmujących, następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy państwowej;
3)
trzecia - wskazanie czy norma jest obowiązująca, czy zalecana;
4)
czwarta - datę ustalenia normy;
5)
piąta - nazwą (określenie) normy;
6)
szósta - dane dotyczące zakresu mocy obowiązującej normy;
7)
siódma - datę rozporządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zatwierdzeniu normy oraz numer i pozycję Dziennika Ustaw, w którym ogłoszone zostało to rozporządzenie;
8)
ósma - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich zatwierdzenia i ogłoszenia;
9)
dziewiąta - datę i podpis pracownika prowadzącego rejestr;
10)
dziesiąta - uwagi.
§  13.
W przypadku nadania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normie zalecanej mocy obowiązującej należy poczynić o tym wzmianki w odpowiednich kolumnach rejestru.

III.

Ewidencja norm resortowych.

§  14.
Ewidencja norm resortowych składa się z 7 kolumn obejmujących następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy resortowej;
3)
trzecia - nazwę (określenie) normy;
4)
czwarta - wskazanie resortu, w którym norma została ustanowiona, datę jej ustanowienia i numer rejestru resortowego;
5)
piąta - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich ustanowienia;
6)
szósta - datę wpisu i podpis pracownika prowadzącego ewidencję;
7)
siódma - uwagi.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 2 września 1950 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny rejestru norm i standardów (Monitor Polski Nr A-99, poz. 1251).
§  16.
Normy uznane przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za obowiązujące przed wejściem w życie dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zostają wpisane do rejestru pod datą wejścia w życie rozporządzenia w sprawie uznania ich za obowiązujące.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REJESTR NORM PAŃSTWOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

EWIDENCJA NORM RESORTOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-43.523

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.
Data aktu: 24/04/1953
Data ogłoszenia: 13/05/1953
Data wejścia w życie: 13/05/1953