Organizacja i szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych.

INSTRUKCJA
MINISTRA ROLNICTWA
z dnia 25 lutego 1953 r.
w sprawie organizacji i szczegółowego zakresu działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych.

Na podstawie § 2 ust. 6 uchwały nr 72 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1953 r. w sprawie organizacji służby urządzeń rolnych i geodezyjnej w resorcie rolnictwa oraz gospodarki komunalnej (Monitor Polski Nr A-11, poz. 157) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się następującą organizację i szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych:

Wojewódzkim zarządem urządzeń rolnych (WZUR) kieruje dyrektor, który odpowiada za całokształt działalności WZUR.

Dyrektorowi WZUR podlegają bezpośrednio:

1)
sekcja planowania, która załatwia sprawy: ustalania wytycznych planowania prac urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych dla poszczególnych prezydiów powiatowych rad narodowych; zbiorczych planów urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych rocznych i długofalowych dla pracowni grup i zespołów wykonawczych WZUR; analizy wykonania tych planów; sprawozdawczości i statystyki; opiniowania planów zaopatrzenia; nadzoru nad sporządzeniem i wykonaniem planów prac urządzeniowo-rolnych i geodezyjnych przez referaty pomiarów rolnych i urządzeń rolnych prezydiów powiatowych rad narodowych;
2)
sekcja budżetowo-rachunkowa, która załatwia sprawy: planowania budżetowego; księgowości; analizy kosztów własnych; sprawozdawczości z wykonania budżetu; obliczania należności akordowych dla mierniczych i innych pracowników objętych wynagrodzeniami akordowymi WZUR i podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; sporządzania list płacy oraz zasiłków rodzinnych; likwidacji kosztów podróży; rozliczeń z tytułu eksploatacji środków lokomocji; obsługi rachunkowo-kasowej WZUR; opracowania finansowego planu inwestycyjnego dotyczącego akcji osiedleńczej i realizacji finansowej planu;
3)
inspektor kadr, który załatwia sprawy: osobowe pracowników WZUR; opinie i wnioski co do obsady podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; dyscypliny pracy; akcji socjalnej;
4)
sekretariat, który załatwia sprawy: przyjmowania, wysyłania i ewidencji pism; czuwania nad terminowym załatwianiem skarg i zażaleń; wystawiania delegacji służbowych; konserwacji i remontów środków lokomocji; inne sprawy gospodarcze (poza zaopatrzeniem w sprzęt geodezyjny i druki, stosowane przy pracach geodezyjnych i urządzeniowo-rolnych); przepisywania na maszynach czystopisów i korekty;
5)
I zastępca dyrektora - główny inżynier, który kieruje i nadzoruje prace działu geodezji i nadzoru, sekcji ewidencji gruntów i budynków, archiwum map i kreślarni, inżyniera normowania oraz terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR i prace referatów pomiarów rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych; ustala wytyczne dla rozdziału prac geodezyjnych i pomiarowo-urządzeniowych między prezydiami powiatowych rad narodowych a terenowymi pracowniami wykonawczymi, grupami i zespołami WZUR; koordynuje prace geodezyjne z innymi resortami, a w szczególności z delegaturami Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii; opracowuje wnioski dla Centralnego Zarządu Urządzeń Rolnych w sprawie zmiany przepisów i instrukcji z zakresu prac podległych jednostek; dokonuje analizy wykonania planów prac i przedkładanych materiałów. Podległe głównemu inżynierowi jednostki załatwiają:
a)
dział geodezji i nadzoru - sprawy: ewidencji robót geodezyjnych i pomiarowo-urządzeniowych; organizacji wykonawstwa tych prac w prezydiach powiatowych rad narodowych, terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR; współdziałania z innymi służbami w zakresie robót geodezyjnych; koordynacji wykonawstwa tych prac; opracowania wytycznych planu technicznego oraz pomiarowo-urządzeniowego; analizy wykonania planów produkcyjnych; przygotowania zleceń i umów na wykonanie prac geodezyjnych oraz ustalenia warunków technicznych; współzawodnictwa pracy, wynalazczości i racjonalizatorstwa; doszkalania zawodowego pracowników WZUR i podległych jednostek w prezydiach powiatowych rad narodowych; regulacji osiedli wiejskich oraz miejskich w zakresie ustalonym dla resortu rolnictwa; nadzoru geodezyjnego nad realizacją planów zagospodarowania; wykonawstwa drobnych robót geodezyjnych na zamówienie stron; pomiarów dla celów urządzeń rolnych i regulacji osiedli; rozgraniczenia i podziału nieruchomości w osiedlach; opinii, orzecznictwa i odwołań, dotyczących postępowania technicznego; opłat taryfowych za roboty geodezyjne; dokumentacji technicznej dla resortów nie posiadających własnych komórek pomiarowych; nadzoru technicznego nad pracami referatów pomiarów rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych, terenowych pracowni, grup i zespołów wykonawczych WZUR; nadzoru nad miarami geodezyjnymi; zaopatrzenia w sprzęt geodezyjny i druki, stosowane przy pracach geodezyjnych i urządzeniowo-rolnych;
b)
sekcja ewidencji gruntów i budynków - sprawy: zakładania rejestrów gruntów i budynków oraz nadzoru nad prowadzeniem tych rejestrów w prezydiach powiatowych rad narodowych; zakładania ksiąg gruntowych i ich prowadzenia w spółdzielniach produkcyjnych; współpracy na odcinku ewidencji gruntów z poszczególnymi władzami i instytucjami, w których zarządzie znajdują się grunty; ustalania materiałów do aktualizacji mapy gospodarczej i uzgadnianie tych materiałów z rejestrami gruntów; ewidencji i ochrony stałych znaków pomiarowych oraz ewidencji danych sieci geodezyjnej; ewidencji granic i powierzchni terytorialnych jednostek administracyjnych oraz współudział przy ustalaniu tych granic;
c)
archiwum map i kreślarnia - sprawy: ewidencji i przechowywania dokumentów oraz danych pomiarowych; uzupełnienia graficznego mapy gospodarczej; nadzoru nad prowadzeniem powiatowych archiwów map i dokumentów pomiarowych; prowadzenia księgi zamówień i wydanych dokumentów; sporządzania i wydawania kopii dokumentów; sprzedaży map;
d)
inżynier normowania - sprawy: kalkulacji i kosztorysowania robót geodezyjnych; kontroli kwalifikacji kosztów produkcji; analizy kosztów własnych; opracowywania norm pracy i zaszeregowania prac; kontroli stosowania obowiązujących norm i stawek; analizy wydajności pracy; kontroli stosowania opłat taryfowych;
6)
II zastępca dyrektora - do spraw urządzeń rolnych, który: kieruje i nadzoruje prace sekcji regulacji rolnych, sekcji zapasu i obrotu ziemią, sekcji osadnictwa i uwłaszczeń, działu administracji gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi oraz prace referatów urządzeń rolnych w prezydiach powiatowych rad narodowych; opracowuje wnioski dla Centralnego Zarządu Urządzeń Rolnych w sprawie zmiany przepisów w zakresie podległych mu jednostek. Jednostki podległe zastępcy dyrektora do spraw urządzeń rolnych załatwiają:
a)
sekcja regulacji rolnych - sprawy: wymiany i regulacji gruntów; scalenia gruntów; likwidacji serwitutów; uporządkowania wspólnot gruntowych; drobnych regulacji rolnych; klasyfikacji gruntów; ogólnej polityki terenowej, przeznaczenia terenów dla gospodarki rolnej, leśnej, na cele budowlane, komunikacyjne itp.; nadzoru urządzeniowo-rolnego nad organizacją terenów uspołecznionych gospodarstw rolnych;
b)
sekcja zapasu ziemi i obrotu ziemią - sprawy: ustalania zapasu ziemi; przejmowania gruntów na rzecz Państwa; rezerwowania i przekazywania gruntów na cele publiczne i społeczne dla realizacji narodowych planów gospodarczych, na rzecz państwowych gospodarstw rolnych, państwowej gospodarki leśnej oraz innych instytucji i władz; typowania i zgłaszania nieruchomości zamiennych w zamian za nieruchomości nabywane dla realizacji narodowych planów gospodarczych; obrotu ziemią;
c)
sekcja osadnictwa rolnego i uwłaszczeń - sprawy: werbunku osadników i propagandy akcji osiedleńczej; ustalania chłonności osiedleńczej i przydziału gospodarstw; przewozu osadników; zrzekania się gospodarstw, pomocy osadnikom; typowania zagród do odbudowy oraz ich odbudowa; nadzoru nad nadawaniem i oszacowaniem gospodarstw; wpisów prawa własności w księgach wieczystych; sekretariatu wojewódzkiej komisji ziemskiej;
d)
dział administracji gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi - sprawy: bezpośredniej i pośredniej administracji obiektów przemysłu rolnego i gospodarstw Państwowego Funduszu Ziemi; opracowania planu należności Państwowego Funduszu Ziemi oraz wymiaru należności.
§  2.
Ramowy schemat organizacyjny WZUR przedstawia załącznik do niniejszej instrukcji.

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-44.534

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Organizacja i szczegółowy zakres działania wojewódzkich zarządów urządzeń rolnych.
Data aktu: 25/02/1953
Data ogłoszenia: 15/05/1953
Data wejścia w życie: 15/05/1953