Zagospodarowanie zbędnych maszyn biurowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 18 maja 1953 r.
w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych.

Na podstawie art. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przez użyte w zarządzeniu określenia:
1)
"maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny do pisania, do liczenia, statystyczne, do fakturowania, do adresowania, księgujące, powielacze, fotokopiarki, kasy rejestracyjne, zegary kontrolne, dyktafony i inne maszyny służące do usprawnienia pracy biurowej,
2)
"zbędne maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny biurowe, uznane w trybie określonym zarządzeniem za niedostatecznie wykorzystane,
3)
"zakłady pracy" - należy rozumieć urzędy, przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe oraz jednostki spółdzielcze.
§  2.
Zamiana, sprzedaż, przeróbka lub demontaż maszyny biurowej przez zakład pracy mogą być dokonane wyłącznie za zgodą Polskiego Towarzystwa Maszyn Biurowych - Zarząd Przedsiębiorstwa w Warszawie, zwanego dalej w skrócie PTMB. Zgoda PTMB powinna być wyrażona na piśmie.
§  3.
1.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest w ciągu każdego półrocza kalendarzowego powołać komisję dla zbadania, czy wszystkie maszyny biurowe w zakładzie pracy są dostatecznie wykorzystane.
2.
Komisja powinna się składać przynajmniej z trzech osób. W skład komisji wchodzą pracownicy wyznaczeni przez kierownika zakładu pracy oraz przedstawiciel czynnika społecznego.
§  4.
1.
Zadaniem komisji, o której mowa w § 3, jest zbadanie stopnia wykorzystania będących w dyspozycji zakładu pracy maszyn biurowych oraz przedstawienie kierownikowi zakładu pracy wniosków o uznanie maszyny za niedostatecznie wykorzystaną (zbędną).
2.
Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, w którym powinny być również wpisane opinie i wnioski komisji.
§  5.
1.
W przypadku uznania maszyn biurowych za zbędne zakład pracy obowiązany jest w terminie do dnia 10 miesiąca następującego po upływie półrocza kalendarzowego zgłosić zbędne maszyny do skupu PTMB.
2.
Zgłoszenie do skupu powinno być dokonane w formie pisemnej. Wzór zgłoszenia podany jest w załączniku do zarządzenia.
§  6.
1.
W ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia maszyny biurowej do skupu PTMB obowiązane jest nadesłać zakładowi pracy dyspozycję wysyłkową, określającą jednostkę, pod adresem której zakład pracy powinien wysłać zbędną maszynę biurową.
2.
Zakład pracy obowiązany jest wysłać maszynę biurową w ciągu 10 dni od dnia otrzymania dyspozycji wysyłkowej, jeśli w dyspozycji wysyłkowej nie wskazano innego terminu.
3.
Wysyłane maszyny należy opakować w sposób zabezpieczający przed uszkodzeniem w czasie transportu.
4.
Koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia maszyny w transporcie ponosi PTMB.
5.
Wysyłając maszynę, zakład pracy przesyła równocześnie zestawienie kosztów, o których mowa w ust. 4, oraz podaje nazwę swego banku finansującego i numer konta.
§  7.
1.
W ciągu 15 dni od dnia otrzymania maszyny biurowej podlegającej skupowi PTMB dokonuje oszacowania maszyny oraz zakwalifikowania jej do jednej z następujących grup:
1)
maszyny biurowe nadające się do użytku bez remontu,
2)
maszyny biurowe nadające się do użytku po remoncie,
3)
maszyny nadające się tylko do rozbiórki na części lub na złom.
2.
Oszacowanie maszyny następuje zgodnie z obowiązującym cennikiem.
3.
Kwalifikację i oszacowanie zbędnych maszyn specjalnych nie objętych cennikiem przeprowadzać należy komisyjnie przy udziale przedstawiciela zakładu pracy. W tym celu PTMB powiadamia zakład pracy o miejscu i czasie kwalifikacji i oszacowania w terminie umożliwiającym delegowanie przedstawiciela. Nieprzybycie przedstawiciela zakładu pracy nie wstrzymuje dokonania kwalifikacji i oszacowania.
4.
Z zakwalifikowania i oszacowania maszyny sporządza się protokół, w którym należy podać przebieg czynności oraz wyniki zakwalifikowania i oszacowania. Odpis protokołu PTMB przesyła niezwłocznie zakładowi pracy.
§  8.
1.
W ciągu 10 dni od dnia oszacowania i zakwalifikowania maszyny PTMB przekazuje zakładowi pracy należność za nabytą maszynę wraz z kosztami, o których mowa w § 6 ust. 4.
2.
W przypadku gdy zakład pracy uznaje przekazaną należność za nie wystarczającą, może wystąpić do państwowej komisji arbitrażowej.
§  9.
Przepisy §§ 1-8 stosuje się odpowiednio do metalowych części maszyn biurowych. Zbędne metalowe części do maszyn biurowych należy zgłaszać do skupu do PTMB, podając ogólną wagę tych części oraz rodzaj maszyn biurowych, z których części pochodzą.
§  9a. 1
1.
Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może przy udziale przedstawicieli PTMB, Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu oraz użytkownika zbadać, czy maszyny analityczno-rachunkowe (typu Hollerith i inne) są właściwie i dostatecznie wykorzystane.
2.
W wyniku zbadania Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zarządzenie przekazania maszyny wskazanej jednostce - w trybie określonym obowiązującymi przepisami.
3.
Jednostki państwowe i spółdzielcze użytkujące maszyny analityczno-rachunkowe mają obowiązek powierzać ich konserwację i remonty wyłącznie PTMB.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy Głównego Urzędu Statystycznego i podległych mu jednostek organizacyjnych.

§  10.
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
jednostek podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego,
2)
jednostek, których przedmiotem działalności jest obrót lub naprawa maszyn biurowych, w stosunku do maszyn biurowych będących przedmiotem obrotu lub naprawy.
§  11.
Zarządzenie nie narusza przepisów o rejestracji niektórych maszyn biurowych.
§  12.
W 1953 r. pierwsze zbadanie, czy maszyny biurowe w zakładach pracy są dostatecznie wykorzystane (§§ 3 i 4), powinno nastąpić w terminie do dnia 30 czerwca 1953 r.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR ZGŁOSZENIA ZBĘDNEJ MASZYNY BIUROWEJ

...................................................

(nazwa i adres zakładu pracy)

.........................................

(znak)

...........................................

(data)

Polskie Towarzystwo Maszyn Biurowych

Zarząd Przedsiębiorstwa

Warszawa

Górskiego 9.

Sprawa: zgłoszenie zbędnej maszyny biurowej.

Na podstawie zarządzenia Przewodniczącego PKPG z dnia 18 maja 1953 r. w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych (Monitor Polski Nr A-52, poz. 585) zgłaszamy zbędną maszynę biurową.

Rodzaj1) .............................................................................................................

Marka i model .......................................................................................................................

........................................................ nr maszyny ........................................................

Opis stanu maszyny2) .............................................................................................

..................................................................................................................

Nazwa banku i nr konta, na które PTMB przekaże należność za maszynę .................................

....................

(podpis)

Uwagi:

1)
Należy podać rodzaj maszyny: do pisania (długość wałka), do liczenia (do dodawania z taśmą, czterodziałaniowa, arytmometr), księgujące, powielacze (ręczne czy elektryczne) itp.
2)
Należy określić krótko ewentualne braki i uszkodzenia maszyny oraz określić stopień zużycia.
1 § 9a:

- dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 1 kwietnia 1955 r. (M.P.55.33.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1955 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 września 1955 r. (M.P.55.90.1142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 października 1955 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-52.585

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zagospodarowanie zbędnych maszyn biurowych.
Data aktu: 18/05/1953
Data ogłoszenia: 30/05/1953
Data wejścia w życie: 30/05/1953