Dokonywanie sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1953 r.
w sprawie dokonywania sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

W Dzienniku Ustaw Nr 9 pod poz. 27 ogłoszony został w dniu 7 lutego 1953 r. dekret z dnia 28 stycznia 1953 r. o zmianie przepisów o postępowaniu podatkowym, nazwany w dalszym ciągu okólnika "nowelą".
W celu prawidłowego wykonania przepisów tej noweli wyjaśnia się w myśl art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506), co następuje:

I.

1.
W art. 157 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506) zostały dodane nowelą nowe ustępy 3-7. W myśl art. 157 ust. 3 tegoż dekretu w brzmieniu ustalonym nowelą płatnicy podatku od wynagrodzeń, będący organami władzy lub administracji państwowej, instytucją lub zakładem państwowym albo podmiotem gospodarki uspołecznionej, są uprawnieni sami (bez potrzeby zwracania się do organu finansowego) do sprostowania niesłusznego (nienależnego lub w nadmiernej kwocie) pobrania tego podatku. Ust. 4 powołanego artykułu stanowi, że dokonywanie przez płatnika sprostowania podatku od wynagrodzeń następuje na wniosek podatnika (pracownika lub osoby, której wypłacono wynagrodzenie podlegające przepisom podatku od wynagrodzeń) złożony w terminie nie przekraczającym jednego roku od daty pobrania podatku. Wnioski złożone po upływie tego terminu nie podlegają rozpatrzeniu.
2.
Celem noweli jest przyśpieszenie terminu zwrotu niesłusznie pobranego podatku oraz odciążenie i usprawnienie pracy w organach finansowych.
3.
O sprostowaniu obliczenia podatku od wynagrodzeń bądź o nieuwzględnieniu wniosku podatnika płatnik wydaje decyzję według wzoru ustalonego zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 maja 1953 r. (Monitor Polski Nr A-61, poz. 747).

II.

1.
Podczas przeprowadzanych u płatników kontroli podatku od wynagrodzeń organy finansowe powinny sprawdzać, czy wnioski podatników o sprostowanie są załatwiane przez płatnika w ciągu 7 dni od złożenia przez niego wniosku o sprostowanie podatku oraz czy podania podatników o rozpatrzenie sprawy przez organ finansowy są właściwym organom finansowym przedkładane w tymże terminie. W razie stwierdzonych uchybień należy płatników odpowiednio poinstruować.
2.
Organy finansowe obowiązane są rozpatrzyć podanie i wydać decyzję w myśl art. 157 ust. 2 powołanego dekretu w terminie 7 dni od daty wpływu podania do organu finansowego. W przypadku gdy wydanie w tym terminie decyzji jest niemożliwe z uwagi np. na konieczność przeprowadzania dochodzeń u płatnika, organ finansowy obowiązany jest w powyższym terminie zawiadomić o tym zarówno podatnika jak i płatnika i dokonać najśpieszniej dodatkowych dochodzeń w celu możliwie szybkiego załatwienia sprawy.

III.

Nowela weszła w życie z dniem 7 lutego 1953 r., a zatem sprawy, które wpłynęły do organów finansowych przed tą datą i nie zostały załatwione, powinny być załatwione według zasad ustalonych w noweli. W związku z powyższym prezydia rad narodowych (wydziały finansowe) powinny bezzwłocznie przekazać zalegające jeszcze podania dotyczące sprostowania podatku od wynagrodzeń właściwym płatnikom tego podatku celem załatwienia zgodnie z zasadami noweli. Jeżeli po zbadaniu sprawy płatnicy stwierdzą, że wniosek podatnika jest słuszny, należy dokonać zwrotu nadpłaconego podatku; zwrot podatku nie może dotyczyć okresu dłuższego niż rok wstecz od dnia wniesienia podania do organu finansowego (data wpływu).

IV.

1.
W przypadku gdy na skutek odmownej lub częściowo odmownej decyzji płatnika organ finansowy na wniesione podanie uwzględni wniosek podatnika:
1)
w całości - odpis wydanej decyzji przesyła płatnikowi bezzwłocznie nie wyczekując upływu dwutygodniowego terminu do wniesienia odwołania,
2)
tylko częściowo lub załatwi odmownie - przesyła odpis wydanej decyzji płatnikowi dopiero po upływie terminu do wniesienia odwołania.
2.
Na podstawie odpisu otrzymanej decyzji płatnik dokonuje zgodnie z § 2 powołanego w ust. 3 zarządzenia zwrotu podatku w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym oraz odnotowuje w odpowiedniej pozycji i rubryce ewidencji datę i liczbę decyzji organu finansowego, kwotę podatku do zwrotu oraz datę zwrotu podatku lub załatwienie odmowne.
3.
Organy finansowe wydają decyzje według wzoru podanego w załączniku. Urzędowego nakładu druku dla tych decyzji nie przewiduje się.

ZAŁĄCZNIK 

.....................................................

......................................................

(nazwa organu finansowego)

Ob. ............................................................

w ........................................................

Prezydium ............................... Rady Narodowej w .................................... Wydział (Oddział) Finansowy, po rozpatrzeniu podania Obywatela z dnia ...................... 195 ..... r. o uchylenie decyzji z dnia ......................, wydanej przez .............................. jako płatnika podatku od wynagrodzeń, załatwiającej odmownie (całkowicie, częściowo) wniosek Obywatela z dnia .............................. 195 ......... r. o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku od wynagrodzeń za czas .......................... postanawia, na zasadzie art. 157 ust. 2 dekretu o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506 i z 1953 r. Nr 9, poz. 27):

1) *
podanie załatwić odmownie,
2)
*) uznać zarzuty podniesione w podaniu za całkowicie (częściowo) uzasadnione, uchylić decyzję płatnika w całości lub w części nie uwzględniającej wniosku Obywatela i sprostować dokonane przez płatnika niesłuszne pobranie podatku w kwocie ........... zł ........... gr .... na kwotę zł ............... gr ...............

Odpis decyzji niniejszej zostanie przesłany płatnikowi w razie niewniesienia przez Obywatela odwołania od niniejszej decyzji - celem dokonania - w trybie art. 157 ust. 5 powołanego dekretu - zwrotu kwoty ................. zł ................... gr ........, stanowiącej różnicę między kwotą pobranego (nadpłaconego) podatku a kwotą należnego (zwróconego) przez płatnika podatku.

Uzasadnienie .........................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Stosownie do przepisu art. 157 ust. 2 powołanego dekretu służy Obywatelowi prawo wniesienia odwołania od niniejszej decyzji do Prezydium .................... Rady Narodowej w ........................... Wydział Finansowy w ciągu dwóch tygodni od doręczenia decyzji.

M.P.

..........................................

(podpis)

...........................................................

(nazwa organu finansowego)

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(płatnik)

.........................................................

(adres)

Przesyła się odpis decyzji celem dokonania zwrotu .............. zł .... gr w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym.

..........................................

(podpis)

Stempel

Dowód doręczenia dla podatnika/płatnika

Potwierdzam odbiór decyzji (odpisu) z dnia .............................. 195 ..... r. na podanie (Ob. ...................................) o uchylenie decyzji płatnika podatku od wynagrodzeń ......................., załatwiającej odmownie wniosek o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku.

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(podpis osoby otrzymującej pismo)

Doręczył ..........................................

*) niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-62.764

Rodzaj: Okólnik
Tytuł: Dokonywanie sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.
Data aktu: 20/05/1953
Data ogłoszenia: 04/07/1953
Data wejścia w życie: 04/07/1953