Zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 lutego 1955 r.
w sprawie zasad finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.

Na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
Przepisy wstępne.
§  1.
1.
Zarządzenie ustala zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami (naprawy główne) pojazdów samochodowych, będących w posiadaniu urzędów, instytucji i przedsiębiorstw państwowych lub pod zarządem państwowym, central spółdzielczo-państwowych oraz jednostek spółdzielczych.
2.
Pojazdami samochodowymi w rozumieniu zarządzenia są samochody osobowe, autobusy oraz samochody ciężarowe i specjalne.
§  2.
Zasady finansowania wydatków związanych z awaryjnymi remontami pojazdów samochodowych regulują odrębne przepisy.

Przepisy szczegółowe.

§  3.
Pojazdy samochodowe przekazywane do kapitalnego remontu zakładom naprawy samochodów pozostają w inwentarzu jednostek będących ich użytkownikami jako środki trwałe gospodarczo nieczynne.
§  4.
1.
Pojazdy samochodowe przekazywane do kapitalnego remontu powinny odpowiadać warunkom technicznym, ustalonym przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego.
2.
W przypadku gdy w pojeździe samochodowym przekazanym do kapitalnego remontu brak jest części i zespołów, niezbędnych dla doprowadzenia pojazdu samochodowego do stanu przewidzianego w warunkach technicznych, o których mowa w ust. 1, użytkownik obowiązany jest dostarczyć brakujące części i zespoły.
3.
W przypadku niedostarczenia części i zespołów, o których mowa w ust. 2, użytkownik obowiązany jest pokryć dodatkową fakturę zakładów naprawy samochodów z tego tytułu.
§  5.
Koszt kapitalnego remontu pojazdów samochodowych, zafakturowany przez zakłady naprawy samochodów w wysokości określonej cennikiem na naprawy główne samochodów i silników dokonywane w zakładach naprawy samochodów, wydanym przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego, a zatwierdzonym przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego, pokrywany jest przez jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, ze środków zakumulowanych na rachunku środków na remonty kapitalne, a przez jednostki budżetowe - z kredytów przewidzianych na ten cel w ich preliminarzu wydatków.
§  6.
1.
Wydatki poniesione przez użytkownika samochodu w związku z zakupem i dostarczeniem do zakładów naprawy samochodów części i zespołów w zamian za brakujące, jak również dodatkowe faktury zakładów naprawy samochodów w przypadku dostarczenia przez nie części i zespołów w zamian za brakujące (§ 4) ust. 2 i 3) pokrywane są przez jednostki gospodarcze działające według zasad rozrachunku gospodarczego ze środków obrotowych, a przez jednostki budżetowe - z kredytów budżetowych przewidzianych na utrzymania samochodów.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, w zasadzie powinny być przypisane do zwrotu pracownikom winnym ich powstania. Wydatki niezawinione, będące wynikiem siły wyższej, należy księgować w ciężar konta "strat i zysków". Wydatki niezawinione, powstałe nie w wyniku siły wyższej, powinny być księgowane w ciężar właściwego konta kosztów.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  7.
1.
Wartość pojazdów samochodowych zakupionych przez zakłady naprawy samochodów i nie wyremontowanych przed dniem 1 stycznia 1955 r. podlega odpisaniu w ciężar funduszu statutowego zakładów naprawy samochodów.
2.
Użytkownicy pojazdów samochodowych, którzy przekazali pojazdy do kapitalnego remontu w trybie dotychczasowym i otrzymają pojazd wyremontowany po dniu 1 stycznia 1955 r., wprowadzają go do swego inwentarza w wartości nowego pojazdu tej samej marki i typu. Różnicę pomiędzy wartością inwentarzową pojazdu samochodowego a kosztem kapitalnego remontu należy wprowadzić jako umorzenie środków trwałych. O ile koszt kapitalnego remontu jest wyższy od wartości nowego pojazdu samochodowego tej samej marki i typu, wprowadza się do ksiąg tylko wartość nowego pojazdu (bez wykazywania umorzeń).
§  8.
Traci moc § 12 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 1951 r. w sprawie finansowania wydatków na zakup pojazdów samochodowych i przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży pojazdów w gospodarce uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-75, poz. 1034).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1955.20.201

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady finansowania wydatków związanych z kapitalnymi remontami pojazdów samochodowych.
Data aktu: 10/02/1955
Data ogłoszenia: 12/03/1955
Data wejścia w życie: 12/03/1955, 01/01/1955