Terenowa koordynacja przewozów.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 lipca 1959 r.
w sprawie terenowej koordynacji przewozów.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26 i z 1953 r. Nr 43, poz. 210) zarządza się, co następuje:
§  1.
Terenowa koordynacja przewozów ma na celu zapewnienie pełnej i racjonalnej współpracy pomiędzy kolejami normalnotorowymi i dojazdowymi, transportem drogowym oraz żeglugą śródlądową w zakresie przewozów osób i ładunków.
§  2.
1.
Tworzy się przy wydziałach komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz prezydiów rad narodowych miast wyłączonych z województw komisje koordynacji przewozów, zwane w dalszym ciągu "komisjami".
2.
Komisje są organami opiniodawczymi oraz mogą zgłaszać wnioski w sprawach koordynacji przewozów.
3.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej (WRN) - należy przez to rozumieć również prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa;
2)
województwie - należy przez to rozumieć również obszar miasta wyłączonego z województwa;
3)
wydziale komunikacji - należy przez to rozumieć wydział komunikacji prezydium WRN, przy którym utworzona jest komisja.
§  3.
1.
Do zakresu działania komisji należy w szczególności:
1)
opracowywanie wniosków w sprawie podziału nadawanych w województwie ładunków pomiędzy poszczególne rodzaje transportu ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania wodnych szlaków komunikacyjnych oraz w sprawie eliminacji nieracjonalnych przewozów;
2)
opiniowanie wniosków w sprawie uruchomienia lub likwidacji na stacjach kolejowych placówek Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS) dla dowozu drobnych przesyłek kolejowych do odbiorców i odwrotnie oraz wniosków odbiorców o zwolnienie ich od obowiązku korzystania z usług placówek PKS w tym zakresie;
3)
opracowywanie wniosków w zakresie wykorzystania środków transportu własnego użytkowników oraz ustalenia obszaru wykonywania przewozów tymi środkami;
4)
wysuwanie wniosków dotyczących likwidacji niedomagań obsługi transportowej województwa;
5)
opracowywanie wniosków koordynacyjnych w zakresie rozkładów jazdy;
6)
stawianie wniosków co do zmian opłat przewozowych, wynikających z potrzeb koordynacji przewozów;
7)
stawianie wniosków co do uruchomienia linii komunikacji samochodowej uzupełniających linie kolejowe oraz wskazywanie miejscowości, w których należałoby utworzyć bądź zlikwidować istniejące punkty obsługi przewozowej transportu drogowego, kolejowego lub wodnego;
8)
badanie możliwości zastępowania na pewnych odcinkach istniejącej obsługi transportowej innym, bardziej uzasadnionym gospodarczo rodzajem transportu oraz opracowywanie odpowiednich wniosków i rozpatrywanie wniosków zainteresowanych przewoźników w tym zakresie, a zwłaszcza wniosków w sprawach:
a)
odciążenia kolei normalnotorowych przez transport drogowy w zakresie przewozu osób i ładunków na krótkich odległościach;
b)
likwidacji bocznic kolejowych uciążliwych dla ruchu kolejowego lub nierentownych oraz ich zastępowania transportem drogowym;
c)
przejmowania przez żeglugę śródlądową przewozów wykonywanych koleją lub transportem samochodowym;
d)
wykorzystania w granicach gospodarczo uzasadnionych zdolności przewozowej kolei dojazdowych;
9)
opiniowanie i stawianie wniosków co do tras i obszarów komunikacji wykonywanej różnymi rodzajami transportu;
10)
przedstawianie wniosków dotyczących ulepszenia nawierzchni poszczególnych odcinków dróg publicznych i wzmocnienia mostów oraz budowy nowych dróg kołowych bądź innych szlaków komunikacyjnych w celu stworzenia możliwości używania ekonomiczniejszych środków transportowych;
11)
opiniowanie projektów budowy nowych bocznic kolejowych oraz stawianie wniosków w zakresie spraw spornych dotyczących obsługi bocznic.
2.
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do wojskowych przewozów kolejowych oraz do wojskowych bocznic kolejowych.
§  4.
Komisja ma prawo żądać od poszczególnych instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych położonych na terenie województwa wszelkich danych i informacji potrzebnych do wykonania zadań określonych w §§ 1 i 3.
§  5.
1.
W skład komisji wchodzą:
1)
jako przewodniczący - kierownik wydziału komunikacji;
2)
jako członkowie:
a)
przedstawiciel wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
b)
przedstawiciel właściwej dyrekcji okręgowej kolei państwowych (DOKP),
c)
przedstawiciel terenowo właściwego przedsiębiorstwa PKS,
d)
przedstawiciel przedsiębiorstwa branżowego transportu handlu wewnętrznego.
2.
Przewodniczący prezydium wojewódzkiej rady narodowej może powołać w charakterze stałych członków komisji przedstawicieli innych przedsiębiorstw transportowych, nie wymienionych w ust. 1, z tym że łączna liczba członków stałych komisji nie może przekroczyć 7 osób.
3.
Przewodniczącego komisji w razie jego nieobecności zastępuje przedstawiciel wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego (ust. 1 pkt 2 lit. a).
§  6.
1.
W razie potrzeby, a w szczególności w celu uzyskania opinii i wyjaśnień, przewodniczący może zaprosić na posiedzenie komisji przedstawicieli zainteresowanych komórek prezydium WRN oraz jednostek transportowych i gospodarczych nie reprezentowanych w komisji.
2.
Przewodniczący komisji obowiązany jest zaprosić na posiedzenie jednostkę gospodarczą nie będącą członkiem komisji, jeżeli na posiedzeniu ma być rozpatrywana sprawa dotycząca tej jednostki. Przedstawiciele zaproszonych jednostek gospodarczych biorą w tych przypadkach udział w posiedzeniach komisji na prawach przysługujących członkom stałym.
§  7.
Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia w razie potrzeby z własnej inicjatywy, na wniosek członka komisji lub na wniosek zainteresowanej jednostki gospodarczej.
§  8.
Przewodniczący ustala porządek obrad komisji i w razie potrzeby przydziela poszczególnym członkom komisji tematy do opracowania. Przewodniczący może powoływać podkomisje i wydawać instrukcje o składzie i trybie pracy tych podkomisji.
§  9.
Czynności sekretariatu komisji wykonuje wydział komunikacji prezydium WRN.
§  10.
Zawiadomienie o posiedzeniu komisji wraz z ustalonym porządkiem obrad należy doręczyć zainteresowanym co najmniej na 5 dni przed posiedzeniem.
§  11.
Na posiedzeniach komisji nie podejmuje się uchwał, a wyniki narad ujmuje się w protokole:
1)
w formie uzgodnionych opinii i wniosków, które podlegają wprowadzeniu w życie w trybie obowiązujących przepisów,
2)
w razie rozbieżności - w formie stanowisk poszczególnych uczestników posiedzeń, które przedstawia się wraz ze stanowiskiem wydziału komunikacji do decyzji prezydium WRN bądź - jeżeli sprawa należy do zakresu działania organów naczelnych - wraz ze stanowiskiem prezydium WRN - Ministrowi Komunikacji, który podejmuje decyzję po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministrów.
§  12.
1.
W sprawach, w których zainteresowane są dwa lub więcej województw, komisje przy wydziałach komunikacji w tych województwach mogą odbyć wspólne posiedzenie, na którym przewodniczy kierownik wydziału komunikacji województwa inicjującego sprawę.
2.
Do posiedzeń wspólnych, o których mowa w ust. 1, mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 8, 10 i 11.
§  13.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 3 lipca 1954 r. w sprawie organizacji terenowej koordynacji przewozów (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-72, poz. 883 i z 1955 r. Nr 119, poz. 1576).
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1959.71.377

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Terenowa koordynacja przewozów.
Data aktu: 29/07/1959
Data ogłoszenia: 19/08/1959
Data wejścia w życie: 19/08/1959