Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1963 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się "normy podstawowe przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych.
2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "jednostkach" należy przez to rozumieć użytkowników pojazdów samochodowych wymienionych w § 2.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą pojazdu samochodowego jako całości.
2.
W stosunku do autobusów, pojazdów samochodowych specjalnych i pojazdów samochodowych z nadwoziem przystosowanym do przewozu określonego rodzaju ładunków, normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą podwozia wraz z silnikiem.
3.
Jeżeli poszczególne zespoły pojazdu samochodowego były wymieniane w różnych terminach, za przebieg międzynaprawczy pojazdu uważa się przebieg międzynaprawczy silnika.
4.
Przy jeździe z osobami uczącymi się jazdy każdą godzinę jazdy szkoleniowej przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
5.
Jeżeli silnik pojazdu samochodowego używany jest do napędu specjalnych urządzeń na stałe wmontowanych do pojazdu, każdą godzinę pracy silnika przy napędzie tych urządzeń w czasie postoju pojazdu przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
6.
Dla ciągników, w których konstrukcyjnie nie są przewidziane liczniki kilometrów, normę przebiegu międzynaprawczego należy określać w godzinach, przyjmując, że każda godzina pracy silnika odpowiada 20 km przebiegu ciągnika.
§  5.
Dla pojazdów samochodowych eksploatowanych w normalnych warunkach kierownik jednostki ustala normy przebiegu międzynaprawczego w wysokości norm podstawowych przebiegu (§ 1).
§  6.
Jeżeli doświadczenie jednostki wykazuje, że przebiegi osiągane przez poszczególne pojazdy określonych marek i typów, eksploatowane w danej jednostce, są wyższe od norm podstawowych przebiegu (§ 1), kierownik jednostki ustala jako normy dla tych pojazdów przebiegi odpowiednio podwyższone.
§  7.
Dla pojazdów samochodowych stale eksploatowanych na terenie zamkniętym i nie poruszających się w zasadzie po drogach publicznych normy przebiegu międzynaprawczego ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą, zawiadamiając równocześnie o ustalonych normach przebiegu wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
§  8.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach może być stosowana wyjątkowa norma przebiegu międzynaprawczego, obniżona w stosunku do norm podstawowych przebiegu.
2.
Wyjątkową normę przebiegu (ust. 1) ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą zawiadamiając równocześnie o ustalonej normie wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
3.
W jednostkach centralnych i prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wyjątkową normę przebiegu ustala kierownik jednostki.
4.
Zastosowanie wyjątkowej normy przebiegu może nastąpić:
1)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany co najmniej w 50% swego przebiegu w wyjątkowo złych warunkach drogowych (bezdroża błotniste, piaszczyste, teren górzysty itp.),
2)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany z przyczepą co najmniej przez 50% przebiegu,
3)
w stosunku do autobusów z silnikiem niskoprężnym eksploatowanych w jednostkach komunikacji miejskiej.
5.
Wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od:
1)
60% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
2)
80% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
3)
85% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 3.
6.
Jeżeli pojazd samochodowy eksploatowany jest równocześnie w warunkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i pkt 2, wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od 50% normy podstawowej.
7.
Przepisy ust. 4 pkt 2 i ust. 6 nie mają zastosowania do ciągników.
§  9.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów specjalnych, samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych siodłowych i balastowych, eksploatowanych w wyjątkowo ciężkich warunkach nie przewidzianych w § 8, zostaną ustalone odrębnie.
§  10.
W razie przesunięcia pojazdu samochodowego do pracy w całkowicie innych warunkach (cięższych lub lżejszych) ustala się dla tego pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego na okres od zmiany warunków do najbliższej naprawy głównej.
§  11.
Ustalona dla danego pojazdu samochodowego norma przebiegu międzynaprawczego powinna być podana do wiadomości kierowcy w chwili objęcia przez niego pracy na tym pojeździe, a zmiana normy – w ciągu siedmiu dni od dokonania zmiany.
§  12.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przebiegu międzynaprawczego równego ustalonej dla niego normie przebiegu pojazd należy poddać w obecności kierowcy przeglądowi technicznemu. Przeglądu dokonuje pracownik jednostki eksploatującej posiadający odpowiednie kwalifikacje, a w razie braku takiego pracownika w danej jednostce – uprawniony rzeczoznawca.
2.
Zależnie od stanu technicznego pojazdu, ustalonego w sposób określony w ust. 1, oraz opierając się na zapisach w książce pojazdu samochodowego, kierownik jednostki:
1)
zezwala na dalszą eksploatację pojazdu pod warunkiem dokonania w razie potrzeby wymiany określonego zespołu lub zespołów, wyznaczając jednocześnie przebieg, po którym pojazd ma być poddany następnemu przeglądowi technicznemu, albo
2)
zarządza oddanie pojazdu do naprawy głównej, albo
3)
zarządza przeprowadzenie czynności mających na celu uznanie pojazdu za zbędny stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
3.
Jeżeli pojazd samochodowy wymagający naprawy głównej nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi technicznemu w celu ustalenia przyczyn przedwczesnego zużycia pojazdu. Przegląd techniczny powinien być dokonany w sposób określony w ust. 1.
§  13.
Naprawy główne pojazdu samochodowego oraz wymiany zespołów powinny być wpisane do książki pojazdu samochodowego. Wpisu dokonuje zakład naprawczy.
§  14.
Dla pojazdów samochodowych znajdujących się w eksploatacji w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia normy przebiegu międzynaprawczego według przepisów niniejszego zarządzenia należy ustalić w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  15.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 23 grudnia 1952 r. w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-9, poz. 130).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Lp. Rodzaj pojazdu samochodowego Przebieg w tysiącach km dla pojazdu
nowego po 1 naprawie głównej po II naprawie głównej i następnych
1 2 3 4 5
1 Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach:
a) do 1 włącznie.......................... 70 60 50
b) powyżej 1 do 2 włącznie................ 90 80 70
c) powyżej 2 do 3 włącznie................ 120 100 80
d) powyżej 3.............................. 150 130 110
2 Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową).................................. 170 150 130
3 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 100 80 65
b) powyżej 2,5 t.......................... 90 75 60
4 Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie...................... 105 90 70
b) powyżej 2,5 t.......................... 95 80 65
5 Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 100 85 70
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 80 70 60
c) powyżej 11 t do 17 t................... 100 85 70
d) powyżej 17 t........................... 110 95 85
6 Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie...................... 110 95 80
b) powyżej 3,5 t do 11 t.................. 90 80 70
c) powyżej 11 t do 17 t................... 110 95 80
d) powyżej 17 t........................... 120 105 95
7 Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity)................................ 75 60 50
8 Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 12 t włącznie....................... 70 60 55
b) powyżej 12 t do 18 t................... 85 75 65
c) powyżej 18 t........................... 100 85 75
9 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 90 75 60
b) powyżej 5 t............................ 100 90 80
10 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t................................. 100 90 80
b) powyżej 5 t............................ 110 100 90
11 Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 12 KM............ 1500 godzin pracy silnika 1000 godzin pracy silnika 800 godzin pracy silnika
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM....... 4000 godzin pracy silnika 3300 godzin pracy silnika 2800 godzin pracy silnika
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową.................................... 3500 godzin pracy silnika 3000 godzin pracy silnika 2500 godzin pracy silnika
12 Motocykle o pojemności skokowej silnika:
a) do 100 cm3............................. 8 6 5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3............. 15 12 10
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3............. 20 17 12
d) powyżej 350 cm3........................ 25 20 15
Uwaga do lp. 12:

Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1963.44.221

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
Data aktu: 18/05/1963
Data ogłoszenia: 30/05/1963
Data wejścia w życie: 30/05/1963