WYTYCZNE W SPRAWIE METOD I TRYBU OPRACOWYWANIA PROGRAMÓW ORGANIZACYJNO-TECHNICZNEJ REKONSTRUKCJI BRANŻ I GAŁĘZI GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ ORAZ REGIONÓW
W konsekwencji, w strukturze większości branż, gałęzi gospodarczych i regionów oraz w systemie ich funkcjonowania i zarządzania obserwuje się szereg niekorzystnych zjawisk obniżających efektywność społecznego gospodarowania, np. w przemyśle: nadmierne rozproszenie i rozdrobnienie zakładów, dekoncentrację przedsiębiorstw tej samej branży i podporządkowanie ich różnym organom nadrzędnym, przestarzały park maszynowy i przestarzałą technologię produkcji, wadliwą rejonizację, lokalizację i kooperację, niewłaściwy podział produkcji pomiędzy zakłady, niedostateczny poziom specjalizacji, koncentracji i unifikacji produkcji oraz jakości wyrobów, niewykorzystywanie rezerw produkcyjnych i surowcowych, a zwłaszcza surowców miejscowych, zastępczych i wtórnych, nieuzasadnioną rozbudowę oddziałów pomocniczo-produkcyjnych i ogólnousługowych w poszczególnych zakładach - przy niedostatecznym wykorzystaniu rezerw istniejących w oddziałach o podobnym profilu produkcyjnym lub usługowym, znajdujących się w innych nieraz sąsiadujących zakładach, a zwłaszcza rezerw pracy wielozmianowej lub ciągłej itp.
Wobec braku kompleksowych koncepcji uporządkowania istniejącej struktury gospodarczej założenia rozwojowe branż i regionów kładły dotychczas niedostateczny nacisk na eliminację wymienionych zjawisk, racjonalizację swej struktury i wykorzystywanie różnego rodzaju rezerw, preferując raczej rozwijanie produkcji lub usług głównie w drodze kosztownego i długotrwałego inwestowania nowych obiektów. W efekcie prowadzi to do obniżenia poziomu technicznego i efektów ekonomicznych niedostatecznie modernizowanej istniejącej bazy gospodarczej, zwiększenia kosztu rozwoju gospodarki, rozproszenia posiadanych środków oraz osłabienia tempa ogólnego wzrostu ekonomicznego i poziomu życiowego obywateli.
Tymczasem przeprowadzone wycinkowe doświadczenia wykazały, że szybszą, tańszą, bardziej intensywną i efektywniejszą formą rozwoju gospodarczego jest rekonstrukcja (przebudowa) i modernizacja istniejącej bazy ekonomicznej, polegająca zwłaszcza na specjalizacji i koncentracji produkcji oraz bardziej racjonalnym powiązaniu organizacyjnym zakładów kooperujących, podejmujących bezpośrednią współpracę gospodarczą niezależnie od swej przynależności administracyjnej. Zakres przedsięwzięć rekonstrukcji jest bardzo szeroki i polega przede wszystkim na lepszym podziale produkcji, na wspólnym, intensywniejszym wykorzystywaniu istniejących urządzeń, wspólnej budowie nowych obiektów o charakterze ogólnym, modernizacji parku maszynowego, lepszym wykorzystywaniu wszelkiego rodzaju rezerw produkcyjnych, usługowych, surowcowych itp., racjonalnej rejonizacji i lokalizacji obiektów dostosowanej do naturalnych warunków geograficznych, geologicznych, hydrologicznych, klimatycznych, surowcowych, glebowych, komunikacyjnych, energetycznych itd., stwarzających szczególnie dogodne warunki do rozwoju określonych gałęzi gospodarczych w określonych regionach i miejscowościach.
Każda branża produkcyjna i usługowa oraz każdy region posiada możliwość przebudowy i rozwoju według programu optymalnego, tj. najbardziej efektywnego z punktu widzenia interesu ogólnospołecznego i interesów lokalnych.
Poziom współczesnej nauki i praktyki w dziedzinie techniki, ekonomii, organizacji oraz metod zarządzania procesami gospodarczymi umożliwia rozszerzenie pozytywnych wycinkowych doświadczeń na całość gospodarki narodowej.
Program rekonstrukcji preferujący optymalne unowocześnienie istniejącej bazy technicznej i organizacyjnej gospodarki narodowej przy użyciu najbardziej oszczędnych i racjonalnych środków oraz wykorzystujący wszelkie możliwe rezerwy rozwojowe pozwoli zaoszczędzić na nakładach inwestycyjnych przeznaczanych na nowe obiekty, które powinny być projektowane w generalnych założeniach rozwoju w zasadzie tylko w tym wypadku, gdy przedsięwzięcia rekonstrukcyjne nie zapewnią zaspokojenia przewidywanego wzrostu potrzeb społecznych i eksportowych.
W celu zapewnienia warunków prawidłowego opracowania kompleksowych programów organizacyjnej i technicznej rekonstrukcji gospodarki narodowej (generalnych założeń rozwoju), ich wzajemnego skoordynowania i włączania do odpowiednich planów gospodarczych - ustala się następujące zasady i tryb opracowania tych programów:
Przepisy ogólne.
- miejsce realizacji (zakład lub zakłady),
- rodzaj przedsięwzięcia,
- niezbędne czynności składające się na całość przedsięwzięcia,
- terminy ich realizacji (harmonogram),
- rodzaj i wysokość nakładów rzeczowych, finansowych, przerobowych itp.,
- przewidywane efekty w przyroście zdolności produkcyjnych,
- wysokość nakładów rzeczowych i finansowych, niezbędnych do uzyskania takiego samego przyrostu w drodze inwestycji budowlano-montażowych,
- inne efekty techniczno-ekonomiczno-organizacyjne i ogólnospołeczne,
- okres amortyzacji nakładów,
- inne czynniki uzasadniające przedsięwzięcie,
- sposób realizacji przedsięwzięcia (np. opracowanie założeń szczegółowych, zakres dokumentacji projektowo-kosztorysowej, środki, nakłady na produkcję próbną, uruchomienie).
Programowanie rekonstrukcji branżowej.
- rozmieszczenie zakładów,
- ich typowe rozmiary,
- ich profil podstawowy,
- poziom techniczny maszyn, ich charakterystykę techniczną i ekonomiczną (stopień zużycia fizycznego i "moralnego"),
- wielobranżowość lub wieloasortymentowość,
- poziom stosowanej technologii,
- poziom specjalizacji i koncentracji produkcji,
- poziom organizacji produkcji (wielkoseryjna, ciągła, małoseryjna, jednostkowa),
- zakres i rodzaj kooperacji,
- rozmiary i koszty transportu,
- poziom zatrudnienia i wydajności pracy, sytuację kadrową i poziom fachowości kadr,
- rozmiary i stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych obecnie istniejącej bazy techniczno-produkcyjnej i pomocniczo-produkcyjnej oraz zakładów inwestowanych,
- stopień wykorzystania współczynnika zmianowości,
- istniejące rezerwy lub deficyty mocy przerobowej w produkcji podstawowej i oddziałach pomocniczych,
- bilans przyszłych potrzeb społecznych i zdolności produkcyjnej optymalnie wykorzystanej,
- ewentualne wąskie gardła mocy produkcyjnej,
- poziom mechanizacji i automatyzacji,
- wielkość i zaawansowanie nowych inwestycji,
- rozmiary bazy surowcowej lub potrzeb importowych,
- inne dane specyficzne dla danej branży.
Monografia powinna dać obiektywną ocenę makrostruktury branży i systemu funkcjonowania jej jednostek wskazując dostrzeżone zalety, wady, braki i postulaty ulepszeń, operując głównie metodą bilansową w ocenie aktualnego poziomu i przyszłych potrzeb;
- zmiany w podporządkowaniu administracyjnym przedsiębiorstw lub zakładów (np. przekazanie zakładu do innego przedsiębiorstwa, przekazanie przedsiębiorstwa do innego zjednoczenia lub resortu, przekazanie pomiędzy przemysłem terenowym a kluczowym lub pomiędzy przemysłem spółdzielczym a państwowym itp.),
- komasację administracyjną przedsiębiorstw,
- komasację fizyczną zakładów (przeniesienia załóg i maszyn lub tylko maszyn i innych środków materialnych),
- likwidację zakładów (np. nierentownych),
- całkowitą zmianę profilu produkcyjnego zakładu (przedsiębiorstwa),
- tworzenie zrzeszeń asortymentowych, ośrodków branżowych, przedsiębiorstw prowadzących i patronackich,
- zawieranie porozumień branżowych;
- zorganizowanie zrzeszenia producentów określonego deficytowego asortymentu (np. urządzeń wentylacyjnych), dla którego przewiduje się: wyznaczenie przedsiębiorstwa prowadzącego albo patronackiego jako jednostki wiodącej, zawarcie porozumienia branżowego z zakładami produkującymi lub mającymi produkować urządzenia wentylacyjne, zmianę profilu produkcyjnego zakładów, które mają wejść do branży, a nie produkowały tego rodzaju urządzeń, wymianę maszyn na niezbędne typy maszyn, normalizacja elementów kooperacyjnych i wyrobów finalnych, specjalizację określonych zakładów w produkcji określonych elementów kooperacyjnych, koncentrację produkcji tych elementów w zakładach specjalizowanych, racjonalne skooperowanie zakładów specjalizowanych z zakładami produkcji finalnej, wprowadzenie postępowej techniki i organizacji produkcji, komasację administracyjną zakładów blisko położonych itp.;
- prawidłową rejonizację produkcji (np. przetworów owocowo-warzywnych); opracowanie projektu sieci zakładów o optymalnych rozmiarach, prawidłowo zrejonizowanych; wykorzystanie wolnych powierzchni produkcyjnych, zwiększenie współczynnika zmianowości i zastosowanie postępu techniczno-organizacyjnego w celu zwiększenia produkcji w rejonach nadwyżek surowcowych; pokrycie potrzeb brakującej energii i ciepła przez wykorzystanie nadwyżek sąsiednich zakładów innych branż; zmniejszenie produkcji i przeniesienie części maszyn z rejonów, w których występuje niedobór surowców; uruchomienie zamiast zmniejszonej produkcji owocowo-warzywnej usług dla ludności lub rolnictwa, wykorzystanie zbędnej energii na cele komunalne miejscowej ludności;
- utworzenie satelitarnego kombinatu wielobranżowego (np. przemysłu chemicznego); utworzenie małych zakładów w miejscowościach zlokalizowanych w pobliżu dużego obiektu macierzystego, połączenie ich siecią przewodową, dostarczającą surowiec płynny lub gazowy rurociągami;
- koncentrację i specjalizację produkcji w branży (podbranży, grupie asortymentowej); stypizowanie i znormalizowanie elementów kooperacyjnych i wyrobów finalnych, wyspecjalizowanie określonych zakładów w produkcji określonych znormalizowanych elementów lub wyrobów finalnych, koncentrację produkcji tych elementów lub wyrobów w zakładach specjalizowanych, skooperowanie zakładów blisko położonych, odpowiednie przeniesienie i modernizację maszyn, zwiększenie współczynnika zmianowości itp.;
- racjonalne kojarzenie inwestycji; wybudowanie lub adaptację np. wspólnej rejonowej odlewni, narzędziowni, produkcji części zamiennych, magazynu itp. dla grupy przedsiębiorstw tej branży zrejonizowanych w jednym okręgu, odpowiednie skooperowanie zainteresowanych przedsiębiorstw, unifikację maszyn, narzędzi i części, urządzenie wspólnego magazynu tych elementów.
- najwyższy przyrost i wykorzystanie zdolności produkcyjnych (eksploatacyjnych) przy minimalnych zmianach w zatrudnieniu oraz przesunięciach w maszynach i urządzeniach,
- zwiększenie wykorzystania powierzchni produkcyjnej w stosunkowo krótkim czasie,
- najniższe nakłady na realizację przedsięwzięcia przy stosunkowo dużym efekcie ekonomicznym,
- optymalne obniżenie kosztu produkcji (eksploatacji),
- poprawa jakości wyrobów,
- minimalizacja rozmiarów transportu i jego kosztów,
- poprawa warunków i wydajności pracy,
- aktywizacja ośrodków gospodarczo opóźnionych w rozwoju,
- lepsze wykorzystanie bazy surowcowej i istniejących warunków ogólnych,
- osiągnięcie zamierzonego efektu bez większych nakładów na rozwój urządzeń towarzyszących, warunkujących główne przedsięwzięcie rekonstrukcyjne (np. rozbudowa sieci komunikacyjnej, komunalnej, mieszkań itp.).
Programowanie rekonstrukcji regionalnej.
- szczegółowej monografii regionu,
- monografiach branż i towarzyszących dziedzin działalności przewidzianych do rekonstrukcji lub rozwoju na terenie regionu,
- informacjach i materiałach organów służby rolnej, leśnej, geologicznej, gospodarki wodnej oraz innych naczelnych i terenowych organów administracji państwowej w zakresie rozwoju bazy surowcowej.
– zatrudnienia,
– energii,
– zasobów wodnych,
– dróg komunikacyjnych,
– środków transportowych,
– bazy mieszkaniowej i nowego budownictwa,
– urządzeń komunalnych, socjalnych, kulturalnych,
– potencjału pomocniczo-produkcyjnego i techniczno-usługowego (oddziałów remontowych, odlewni. narzędziowni, laboratoriów, magazynów, biur projektowych, technologicznych, konstrukcyjnych, modelarni, wzorcowni itp.).
- stan faktyczny, rozmieszczenie i obecne wykorzystanie zasobów surowcowych (ich lokalne nadwyżki lub niedobory),
- rozmiary, aktualne rozmieszczenie i wykorzystanie posiadanego potencjału produkcyjnego, pomocniczo-produkcyjnego i techniczno-usługowego (ich lokalne nadwyżki lub niedobory w stosunku do zasobów surowcowych lub potrzeb miejscowych),
- rozmiary lokalnych potrzeb społecznych i produkcji miejscowej,
- lokalne nadwyżki lub niedobory w ważniejszych grupach wyrobów (materiałów),
- aktualne wady i braki w strukturze i funkcjonowaniu gospodarki regionu,
- istniejące rezerwy wzrostu ekonomicznego nie wymagające przedsięwzięć rekonstrukcyjnych ani inwestycyjnych,
- możliwości i warunki przeprowadzania uzasadnionych ekonomicznie i organizacyjnie odpowiednio wybranych przedsięwzięć rekonstrukcyjnych, najlepiej odpowiadających danemu regionowi,
- określenie możliwych do osiągnięcia efektów i wskaźników wzrostu ekonomicznego w drodze rekonstrukcji i potrzebnych do tego nakładów,
- inne warunki lokalne sprzyjające wzrostowi ekonomicznemu regionu i jego branż, dotychczas nie wykorzystane.
- utworzenie skoncentrowanej bazy transportowej przy określonej jednostce PKS, służącej potrzebom określonego regionu lub miasta. Baza koncentruje większość środków transportowych swego regionu lub mikroregionu i obsługuje wszystkich kontrahentów swego regionu. Prowadzi warsztat remontowy i przeglądowy dla wszystkich (skoncentrowanych i nie skoncentrowanych) środków transportowych, bazę zaopatrzenia w paliwo i części zamienne, organizuje brygady pogotowia technicznego dla wszystkich kontrahentów swego regionu itd.,
- utworzenie patronatu w zakresie remontów maszyn i produkcji części zamiennych; patronat obejmuje wszystkie (niektóre) bazy remontowe i produkcji części zamiennych regionu i obsługuje wszystkie (lub część) zakłady swego regionu, niezależnie od ich organizacyjnego podporządkowania; poszczególne warsztaty podlegają specjalizacji i koncentruje się w nich produkcję określonych typów części dla wszystkich zakładów; tworzy się regionalne brygady remontowe specjalistyczne, pogotowia awaryjne itp.,
- wspólne wykorzystanie istniejącego magazynu (siłowni, ciepłowni, ujęć wody itd.) przez kilku użytkowników, zorganizowanie wspólnej wypożyczalni sprzętu zmechanizowanego i narzędzi, wspólnej dostawy gazów technicznych itp.,
- kojarzenie inwestycji ogólnych (np. budowa lub adaptacja wspólnej siłowni i kotłowni, wspólnej odlewni, narzędziowni, bocznicy, magazynu itp.) dla potrzeb kilku użytkowników sąsiadujących ze sobą.
Programowanie rekonstrukcji gałęzi gospodarczych o charakterze ogólnym.
Ministerstwo Górnictwa i Energetyki (elektroenergetyka, gazownictwo),
Ministerstwo Komunikacji,
Ministerstwo Gospodarki Komunalnej,
Ministerstwo Żeglugi,
Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej,
Ministerstwo Łączności,
Ministerstwo Handlu Zagranicznego,
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego,
Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego,
Ministerstwo Oświaty,
Centralny Urząd Gospodarki Wodnej,
Centralny Urząd Geologii,
Centralny Urząd Geodezji i Kartografii,
Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki.
Zasady koordynacji programów rekonstrukcji.
Przepisy końcowe.
Zjednoczenie wiodące ................................
(Województwo) .........................................)
PROJEKT PROGRAMU REKONSTRUKCJI ORGANIZACYJNI-TECHNICZNEJ BRANŻY (REGIONU)
(Tabela nr 1)
Przykład
Objaśnienia.
- "Koncentracja i specjalizacja parku maszynowego i produkcji oraz uporządkowanie kooperacji w przemyśle metalowym okręgu "x"",
- "Unifikacja i normalizacja wyrobu "x" i jego elementów kooperacyjnych",
- "Podział i rejonizacja produkcji przemysłu spożywczego w województwach rzeszowskim, lubelskim i białostockim",
- "Utworzenie ośrodków branżowych (zrzeszeń asortymentowych w miejscowości-rejonie)",
- "Komasacja administracyjna (fizyczna) zakładów oraz koncentracja i specjalizacja produkcji w branży (okręgu)".
Pod zwięzłym określeniem każdego przedsięwzięcia wymienia się określenia poszczególnych tytułów realizowanych w przedsiębiorstwach uczestniczących w przedsięwzięciu (np. zmiana programu produkcyjnego, przeniesienie maszyn "x" z przedsiębiorstwa "A" do przedsiębiorstwa "B", rozbudowa oddziału "n" stanowiącego wąskie gardło grupy asortymentowej, udział we wspólnej inwestycji narzędziowni itp.).
- "przeniesienie i wymiana maszyn z zakładów "x", "y" do zakładu "z" oraz koncentracja parku maszynowego zgodnie ze specjalizacją zakładów, specjalizacja produkcji i kooperacja między zakładami np. "y", "z"";
- "wspólne wykorzystanie odlewni (narzędziowni) zakładu "x" przez zakłady "a", "b", "c" oraz koncentracja i specjalizacja jego usług".
Nakłady i efekty (poz. 1-5) poszczególnych przedsięwzięć powinny być podsumowane i podane w łącznych sumach dla całej branży (regionu).
Analogicznie nakłady i efekty poszczególnych tytułów powinny być podsumowane i podane w łącznych sumach dla każdego przedsięwzięcia oddzielnie.
Materiały do opracowania tabeli czerpie się z poszczególnych opisów projektów przedsięwzięć, stanowiących jej uzasadnienie i załącznik.
Tabela nr 1 (układu tytularnego) powinna zgadzać się w wynikach ogólnych z łącznymi wynikami całej branży (regionu) zawartymi w tabeli nr 2 (układu adresowego według zjednoczeń i przedsiębiorstw).
Zjednoczenie wiodące ................................
(Województwo) .........................................)
ROZLICZENI ADRESOWE NAKŁADÓW I EFEKTÓW PROGRAMU REKONSTRUKCJI ORGANIZACYJNO- TECHNICZNEJ BRANŻY .............. REGIONU ......................
według przedsiębiorstw (grup przedsiębiorstw) uczestników branży (regionu) i ich jednostek nadrzędnych.
(Tabela nr 2).
(Przykład)
Objaśnienia.
Uwaga: Odpowiedni odcinek programu adresowego, przekazany zainteresowanym przedsiębiorstwom i ich jednostkom nadrzędnym, umożliwia im opracowanie planów rekonstrukcji przedsiębiorstwa (lub ogółu jednostek zgrupowanych) obejmujących całość tytułów realizowanych w przedsiębiorstwie (zgrupowaniu) niezależnie od tego, w czyim programie branżowym (regionalnym) tytuł został zaprojektowany.
Zjednoczenie wiodące ................................
(Województwo) .........................................)
OPIS PROJEKTU PRZEDSIĘWZIĘCIA REKONSTRUKCJI ORGANIZACYJNO-TECHNICZNEJ
(Przykład
Zjednoczenie wiodące ................................
(Województwo) .........................................)
ZESTAWIENIE WSKAŹNIKÓW EKONOMICZNYCH ORGANIZACYJNO-TECHNICZNEJ REKONSTRUKCJI BRANŻY ..................... (REGIONU ......................)
(Przykład)
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1964.68.319 |
Rodzaj: | Zarządzenie |
Tytuł: | Zasady opracowania programu organizacyjno-technicznej rekonstrukcji branż i gałęzi gospodarki uspołecznionej oraz regionów. |
Data aktu: | 30/07/1964 |
Data ogłoszenia: | 10/10/1964 |
Data wejścia w życie: | 10/10/1964 |