Prowadzenie gospodarstwa samochodowego i zakładu transportu samochodowego oraz technologicznego i specjalizowanego transportu samochodowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 20 lipca 1965 r.
w sprawie prowadzenia gospodarstwa samochodowego i zakładu transportu samochodowego oraz technologicznego i specjalizowanego transportu samochodowego.

Na podstawie § 1 ust. 6 pkt 2 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) i w związku z ust. 1 i 2 wytycznych w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego, stanowiących załącznik do uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. (Monitor Polski Nr 77, poz. 324), zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Warunki, jakim powinny odpowiadać gospodarstwa samochodowe i zakłady transportu samochodowego nietransportowych jednostek organizacyjnych.

§  1.
1.
Gospodarstwo samochodowe, określone w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. c) uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334), zwanej dalej "uchwałą", powinno odpowiadać następującym warunkom:
1)
posiadać tabor liczący od 25 do 75 pojazdów samochodowych, a w transporcie pracującym na potrzeby rolnictwa - od 20 do 75 takich pojazdów,
2) 1
prowadzić transport samochodowy niezarobkowo dla obsługi przewozowej jednostek zgrupowanych w macierzystym zjednoczeniu i zarobkowy transport samochodowy w razie obsługi innych jednostek,
3)
stanowić w ramach jednostki macierzystej ustaloną w regulaminie tej jednostki wyodrębnioną komórkę organizacyjną,
4)
posiadać personel, w którego skład powinno wchodzić co najmniej dwóch wykwalifikowanych fachowców z dziedziny transportu samochodowego (do spraw technicznych i do spraw ekonomicznych),
5)
posiadać ustalone planem zadania w zakresie transportu samochodowego.
2.
Warunki ustalone w ust. 1 nie dotyczą gospodarstw samochodowych transportu gospodarczego jednostek grupujących samochody dostawcze (o ładowności do 1,5 t włącznie), wymienionych w § 3 pkt 11 uchwały, oraz poszczególnych samochodów ciężarowych średniej ładowności, pozostawionych poszczególnym zakładom pracy dla określonych zadań przewozowych, zgodnie z przepisami ust. 2 wytycznych w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego, stanowiących załącznik do uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1951 r. (Monitor Polski Nr 77, poz. 324).
§  2.
1.
Zakład transportu samochodowego, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. d) uchwały, powinien odpowiadać następującym warunkom:
1)
posiadać tabor liczący więcej niż 75 pojazdów samochodowych, a w szczególnych wypadkach więcej niż 40 takich pojazdów,
2)
prowadzić transport niezarobkowy jako działalność pomocnicza, a w razie obsługi przewozowej innych jednostek - transport zarobkowy jako działalność uboczną jednostki macierzystej,
3)
posiadać organizację wewnętrzną ustaloną odrębnym regulaminem lub wyodrębnioną częścią regulaminu jednostki macierzystej,
4)
posiadać personel, w którego skład powinno wchodzić co najmniej trzech wykwalifikowanych fachowców z dziedziny transportu samochodowego (do spraw technicznych i do spraw ekonomicznych),
5)
prowadzić działalność na podstawie planu transportu samochodowego.
2.
Zakład transportu samochodowego może posiadać oddziały lub inne placówki terenowe.

Rozdział  2.

Zasady i zakres działania transportu technologicznego i specjalizowanego prowadzonego przez nietransportowe jednostki organizacyjne.

§  3.
1.
Transport samochodowy technologiczny, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. a) uchwały, może prowadzić nietransportowa jednostka organizacyjna, jeżeli proces produkcji lub obrotu wewnątrz takiej jednostki wymaga w swoim przebiegu zastosowania do przewozu ładunków będących przedmiotem tego procesu ciężarowych pojazdów samochodowych zwykłych (uniwersalnych) lub z nadwoziami specjalnymi (specjalizowanych).
2.
Rodzaje przewozów w transporcie technologicznym (ust. 1) w poszczególnych branżach gospodarczych lub w resortach (związkach spółdzielczych) zostaną ustalone w wytycznych wydanych zgodnie z przepisami § 1 ust. 2 lub 3 i ust. 4 uchwały.
§  4.
Transport samochodowy specjalizowany, określony w § 1 ust. 6 pkt 1 lit. b) uchwały, może być prowadzony:
1)
przy użyciu ciężarowych pojazdów samochodowych z nadwoziami specjalnymi (specjalizowanych) albo
2)
w ramach specjalizowanych form organizacji procesu przewozowego.
§  5.
Transport specjalizowany, określony w § 4 pkt 1, może być prowadzony w zakresie przewozu ładunków, których przemieszczanie wymaga zastosowania takich pojazdów, a w szczególności w zakresie przewozu:
1)
artykułów żywnościowych i innych artykułów wymagających zastosowania izotermicznych pojazdów samochodowych (lodownie, chłodnie),
2)
żywych ryb w basenach,
3)
żywych zwierząt w pojazdach samochodowych o specjalnej konstrukcji nadwozia przystosowanej do ich pomieszczenia,
4)
ładunków płynnych lub gazowych w cysternach,
5)
materiałów sproszkowanych lub sypkich w specjalnych pojemnikach stanowiących nadwozie pojazdu samochodowego,
6)
dłużyc przy pomocy pojazdów kłonicowych lub z urządzeniem do podwieszania ładunku,
7)
określonych ładunków przy użyciu pojazdów z krytym nadwoziem (furgonów), z przystosowanym do przewozu tych ładunków urządzeniem wewnętrznym (np. wyrobów garmażeryjnych, piekarniczych, mleczarskich i innych tego rodzaju artykułów żywnościowych oraz niektórych artykułów przemysłowych, jak odzież, instrumenty muzyczne itp.),
8)
mebli oraz urządzeń mieszkaniowych i biurowych - meblowozami,
9)
ładunków wyjątkowo ciężkich lub przekraczających dopuszczalne wymiary - niskopodwoziowymi pojazdami.
§  6.
Transport specjalizowany, określony w § 4 pkt 2, może prowadzić nietransportowa jednostka organizacyjna, jeżeli w związku z podstawową działalnością takiej jednostki proces przewozowy musi przebiegać w sposób szczególny, zwłaszcza zaś gdy rodzaj przewozu wymaga użycia ciężarowych pojazdów samochodowych specjalnie przystosowanych lub gdy przedmiotem przewozu są ładunki szczególnego rodzaju.
§  7.
Rodzaje przewozów w transporcie specjalizowanym (§§ 5 i 6) w poszczególnych branżach gospodarczych lub w resortach (związkach spółdzielczych) zostaną ustalone w wytycznych, wydanych zgodnie z przepisami § 1 ust. 2 lub 3 i ust. 4 uchwały.
§  8.
Nietransportowa jednostka organizacyjna eksploatująca tabor samochodowy, nie przekraczający w ogólnej liczbie 24 pojazdów, może prowadzić transport technologiczny lub specjalizowany pojazdami nie zgrupowanymi w gospodarstwie samochodowym, jeżeli należytej obsługi w zakresie rodzajów przewozu ustalonych stosownie do § 3 ust. 2 i § 7 nie może jej zapewnić zakład transportu samochodowego albo przedsiębiorstwo branżowego lub publicznego transportu samochodowego.

Rozdział  3.

Przepisy końcowe.

§  9.
Jeżeli prowadzenie transportu technologicznego lub specjalizowanego przez określoną jednostkę organizacyjną wymaga, zgodnie z przepisami w sprawie krajowego transportu drogowego, uzyskania zezwolenia lub potwierdzenia zgłoszenia właściwego do spraw komunikacji organu prezydium rady narodowej, wówczas:
1)
zezwolenie na prowadzenie określonego transportu, wydane przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, uważa się jednocześnie za zgodę na prowadzenie gospodarstwa samochodowego lub zakładu tego rodzaju transportu,
2)
potwierdzenie zgłoszenia prowadzenia określonego transportu nie powinno być wydane przed wyrażeniem zgody przez właściwy do spraw komunikacji organ prezydium wojewódzkiej rady narodowej na prowadzenie przez ubiegającą się jednostkę gospodarstwa samochodowego lub zakładu danego rodzaju transportu.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 1973 r. (M.P.73.21.126) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 maja 1973 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1965.39.220

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Prowadzenie gospodarstwa samochodowego i zakładu transportu samochodowego oraz technologicznego i specjalizowanego transportu samochodowego.
Data aktu: 20/07/1965
Data ogłoszenia: 02/08/1965
Data wejścia w życie: 02/08/1965