Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 marca 1968 r.
w sprawie zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.

Na podstawie §§ 51 i 55 uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich państwowych przedsiębiorstw objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o generalnym wykonawcy - należy przez to rozumieć działające zgodnie z zarządzeniem nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 1968 r. w sprawie generalnego wykonawstwa inwestycji przemysłowych i specjalnych przedsiębiorstwo budowlano-montażowe lub zjednoczenie budownictwa sprawujące w odniesieniu do wszystkich lub niektórych realizowanych zadań produkcyjnych funkcję generalnego wykonawcy przy zakresie czynności rozszerzonym na inne, oprócz wykonawstwa robót budowlanych i montażowych, części procesu inwestycyjnego,
2)
o inwestycji - należy przez to rozumieć przedsięwzięcie lub zadanie inwestycyjne albo jego część, stanowiące odrębny przedmiot umowy między generalnym wykonawcą a inwestorem.
§  2.
Do zasad gospodarki finansowej generalnego wykonawcy mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy uchwały nr 277 Rady Ministrów z dnia 28 października 1965 r. w sprawie gospodarki finansowej zjednoczeń budownictwa i zgrupowanych w nich przedsiębiorstw państwowych objętych planowaniem centralnym (Monitor Polski Nr 61, poz. 317) z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Ponoszone przez generalnego wykonawcę nakłady na realizację inwestycji do czasu ich sprzedaży inwestorowi są aktywowane i podlegają finansowaniu w całości kredytem bankowym. Nie podlegają one pokryciu funduszami własnymi w obrocie.
2.
Do nakładów, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności nakłady na:
1)
prace związane ze sporządzeniem oraz dostarczeniem projektów i kosztorysów, wykonywanych w ramach rozszerzonych funkcji generalnego wykonawstwa,
2)
przygotowanie przekazanego przez inwestora terenu pod budowę obiektu i robót poza obiektami, wchodzących w skład realizowanych inwestycji (w tym również opłaty administracyjne i koszty wywłaszczenia terenu),
3)
zakup, magazynowanie oraz konserwację maszyn i urządzeń wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
4)
wykonanie obiektu lub obiektów budowlanych i robót poza obiektami wchodzących w skład realizowanych inwestycji,
5)
wykonywanie funkcji kontroli technicznej zamiast nadzoru inwestycyjnego,
6)
zorganizowanie i przeprowadzenie rozruchu zrealizowanych inwestycji.
§  4.
1.
Kredyt, o którym mowa w § 3, z wyjątkiem kredytu na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej, jest udzielany na zasadach stosowanych przy udzielaniu kredytów na produkcję nie zakończoną.
2.
Kredyt na zapasy maszyn i urządzeń nie zaliczanych do wartości produkcji budowlano-montażowej jest udzielany na zasadach stosowanych przy kredytowaniu materiałów.
§  5.
Generalni wykonawcy podejmujący się realizacji inwestycji łącznie z opracowaniem projektu (wstępnego i technicznego lub tylko technicznego) na zasadzie wynagrodzenia ryczałtowego upoważnieni są do tworzenia funduszu ryzyka.
§  6.
1.
Fundusz ryzyka tworzony jest z odpisów dokonywanych w ciężar wynagrodzenia ryczałtowego, pobieranego przez generalnego wykonawcę za realizację inwestycji.
2.
Odpisy na fundusz ryzyka dokonywane są w momencie sprzedaży zrealizowanej i odebranej inwestycji i wynoszą:
1)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji, włącznie z opracowaniem projektu wstępnego - 5% wartości całej inwestycji,
2)
przy umowach ryczałtowych, obejmujących realizację inwestycji począwszy od opracowania projektu technicznego - 2,5% wartości całej inwestycji.
3.
Z funduszu ryzyka generalny wykonawca pokrywa:
1)
dodatkowe koszty wynikające z konieczności usunięcia skutków błędów projektowych stwierdzonych w toku realizacji,
2)
straty spowodowane ujemną różnicą pomiędzy rzeczywistą wartością sprzedażną robót, dostaw i usług (ustaloną na podstawie faktur podwykonawców, dostawców maszyn i urządzeń, biur projektowych i faktur wewnętrznych za roboty wykonane siłami własnymi generalnego wykonawcy) a sumą wynagrodzenia ryczałtowego uzgodnionego z inwestorem,
3)
kary umowne lub odszkodowania płacone inwestorowi z tytułu nieosiągnięcia przewidzianych w umowie technicznych zdolności produkcyjnych oraz parametrów techniczno-ekonomicznych oddanej inwestycji.
§  7.
1.
Środki funduszu ryzyka gromadzi się na odrębnym rachunku bankowym. Nie wykorzystane środki funduszu przechodzą na rok następny.
2.
Jeżeli środki zgromadzone na rachunku funduszu ryzyka okażą się niewystarczające dla pokrycia wydatków, o których mowa w § 6 ust. 3, bank może udzielić generalnemu wykonawcy kredytu antycypacyjnego na poczet odpisów planowanych do końca danego roku do wysokości 50% sumy tych odpisów. Kredyt ten powinien być w całości spłacony przed upływem roku kalendarzowego.
§  8.
1.
Jeżeli środki funduszu ryzyka pozostałe na koniec roku przekraczają 1,5% wartości planowanej sprzedaży generalnego wykonawcy na następny rok, dyrektor przedsiębiorstwa będącego generalnym wykonawcą jest upoważniony do przekazania pozostałej w ten sposób nadwyżki na rachunek funduszu rozwoju.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy funkcję generalnego wykonawcy sprawuje bezpośrednio zjednoczenie, z tym że nadwyżka przekazywana jest wówczas na rachunek funduszu rezerwowego.
3.
Jeżeli wydatki, o których mowa w § 6 ust. 3, nie zostaną pokryte do końca roku w pełni z funduszu ryzyka, to nie pokryta różnica spisywana jest w przedsiębiorstwach w ciężar strat, a w zjednoczeniach w ciężar funduszu rezerwowego.
§  9.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy generalnym wykonawcą jest jednostka państwowa nie będąca przedsiębiorstwem budowlano-montażowym.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1968.11.71

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady gospodarki finansowej przedsiębiorstw budowlano-montażowych sprawujących funkcję generalnego wykonawcy przy rozszerzonym zakresie czynności.
Data aktu: 06/03/1968
Data ogłoszenia: 16/03/1968
Data wejścia w życie: 16/03/1968