Zm.: zarządzenie w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 31 sierpnia 1981 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. o zmianach w organizacji i zakresie działania naczelnych organów administracji państwowej w dziedzinie budownictwa i planowania przestrzennego (Dz. U. z 1964 r. Nr 8, poz. 49 i z 1972 r. Nr 11, poz. 77) oraz art. 33 ust. 9 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 1974 r. Nr 38, poz. 229 i z 1981 r. Nr 12, poz. 57) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 10 stycznia 1976 r. w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 7, poz. 38) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 1 pkt 4 lit. h) otrzymuje brzmienie:

"h) zapewnienia prawidłowego nadzoru nad realizacją inwestycji przez inspektora nadzoru inwestorskiego; szczegółowe zasady działania inspektora nadzoru inwestorskiego określa załącznik do zarządzenia",

2)
dodaje się załącznik do zarządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SZCZEGÓŁOWE ZASADY DZIAŁANIA INSPEKTORA NADZORU INWESTORSKIEGO

§  1.
1.
Inspektor nadzoru inwestorskiego, zwany dalej "inspektorem nadzoru", jest przedstawicielem inwestora na budowie, upoważnionym do podejmowania decyzji dotyczących zagadnień technicznych i ekonomicznych tej budowy w ramach projektu, przepisów Prawa budowlanego oraz umowy o jej realizację.
2.
Jeżeli na danej budowie występuje kilku inspektorów nadzoru, prace ich koordynuje inspektor nadzoru wyznaczony przez inwestora.
3.
Funkcje inspektora nadzoru może pełnić osoba odpowiadająca wymaganiom określonym w przepisach w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
§  2.
1.
Nadzór inwestorski sprawowany przez inspektora nadzoru może być wykonywany:
1)
przez pracowników własnych inwestora,
2)
w drodze zlecenia udzielonego:
a)
uprawnionym jednostkom organizacyjnym,
b)
osobom fizycznym, szczególnie w wypadku robót specjalistycznych lub występujących sporadycznie.
2.
W razie realizacji inwestycji w systemie generalnego realizatora sprawowanie nadzoru inwestorskiego należy do obowiązku generalnego realizatora inwestycji, chyba że zawarta przez niego umowa z inwestorem stanowi inaczej.
3.
W razie zlecenia nadzoru inwestorskiego jednostce projektowania nadzór ten powinien być prowadzony w połączeniu z nadzorem autorskim.
4.
W razie realizacji przez inwestora robót remontowych systemem gospodarczym, prowadzonych pod nadzorem osoby mającej przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, inwestor może zrezygnować z nadzorowania tych robót przez inspektora nadzoru inwestorskiego.
§  3.
1.
Inspektor nadzoru rozpoczyna swoje czynności od zaznajomienia się z dokumentacją projektową, z umową o realizację inwestycji, jak również z terenem, jego uzbrojeniem i istniejącymi planami właściwych urządzeń - przed wejściem wykonawcy na plac budowy.
2.
Przed rozpoczęciem robót inspektor nadzoru dokonuje w dzienniku budowy wpisu stwierdzającego powierzenie mu pełnienia nadzoru inwestorskiego nad określonymi robotami.
3.
Obowiązki inspektora nadzoru wygasają po dokonaniu przez inwestora odbioru przedmiotu umowy i rozliczenia fakturą końcową. Inwestor może rozszerzyć obowiązki inspektora nadzoru o czynności związane z ujawnieniem i kontrolą usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w okresie rękojmi za wady.
§  4.
1.
W razie stwierdzenia w dokumentacji projektowej przed rozpoczęciem budowy i w toku budowy usterek i niedokładności bądź też konieczności wprowadzenia w dokumentacji zmian w celu dostosowania do warunków lokalnych, osiągnięcia oszczędności nakładów i obniżki kosztów budowy albo w razie konieczności zastosowania innych rozwiązań konstrukcyjnych lub innych materiałów, niż przewidziano w projekcie, inspektor nadzoru jest obowiązany zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do inwestora o przeprowadzenie zmian i poprawek w dokumentacji w terminie uzgodnionym z wykonawcą robót.
2.
Poprawki projektu nie powodujące zwiększenia kosztów nadzorowanych robót oraz nie mające wpływu na rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne, zasadnicze rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne i instalacyjne lub nie pogarszające użytkowości obiektu inspektor nadzoru może wprowadzić we własnym zakresie, w uzgodnieniu z kierownikiem budowy i przedstawicielem nadzoru autorskiego, dokonując odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy.
§  5.
1.
Inspektor nadzoru przekazuje protokolarnie, w imieniu inwestora, lub uczestniczy w przekazaniu protokolarnym kierownikowi budowy terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim budynkami, urządzeniami i materiałami. Przekazaniu podlegają również punkty osnowy geodezyjnej, dokumentacja prawna oraz mapa sytuacyjno-wysokościowa lub mapa sytuacyjna, sporządzona zgodnie z przepisami w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych i czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.
2.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do dopilnowania:
1)
wyznaczenia w terenie obiektów budowlanych przez służbę geodezyjną,
2)
sprawdzenia przez służbę geodezyjną wytyczonych przez wykonawcę osi ścian i innych elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych - w wypadkach określonych w przepisach technicznych o wykonywaniu robót geodezyjnych.
§  6.
1.
Inspektor nadzoru w czasie trwania budowy sprawuje kontrolę jej przebiegu w zakresie niezbędnym do zabezpieczenia interesów inwestora i przyszłych użytkowników. Do obowiązków inspektora nadzoru należy:
1)
kontrola jakości wykonywanych robót, wbudowywanych elementów i stosowanych materiałów, zgodności robót z warunkami pozwolenia na budowę, przepisami techniczno-budowlanymi, normami państwowymi, zasadami bezpieczeństwa obiektu w trakcie budowy oraz z zasadami współczesnej wiedzy technicznej,
2)
kontrola zgodności wykonywanych robót z projektem i kosztorysem oraz umową,
3)
kontrola zgodności przebiegu robót z obowiązującym harmonogramem oraz terminowości ich wykonania,
4)
kontrola ilości i wartości wykonanych robót przed odbiorem zakończonego przedmiotu umowy,
5)
kontrola prawidłowości zafakturowania wykonanych robót,
6)
kontrola dokonywania w dzienniku budowy wpisów stwierdzających wszystkie okoliczności mające znaczenie dla oceny właściwego wykonania robót.
2.
Inspektor nadzoru powinien nadzorować budowę w takich odstępach czasu, aby zapewnić skuteczność nadzoru, jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.
3.
W czasie każdorazowego pobytu na budowie inspektor nadzoru ma obowiązek dokonania bieżącego przeglądu dziennika budowy oraz potwierdzenia swojej bytności stosownym zapisem.
§  7.
Inspektor nadzoru ma obowiązek każdorazowo zawiadomić właściwy organ nadzoru urbanistyczno-budowlanego lub nadzoru techniczno-budowlanego o stwierdzonych w toku realizacji budowy wypadkach naruszenia prawa budowlanego, dotyczących bezpieczeństwa budowy i ochrony środowiska, a także w wypadkach rażących nieprawidłowości lub uchybień technicznych.
§  8.
1.
Inspektor nadzoru w porozumieniu z kierownikiem budowy rozstrzyga wątpliwości natury technicznej powstałe w toku wykonywania robót, zasięgając w razie potrzeby opinii autora projektu bądź rzeczoznawców. W sprawach objętych zakresem nadzoru autorskiego inspektor nadzoru inwestorskiego działa w uzgodnieniu z przedstawicielem nadzoru autorskiego. Przekazywanie zaleceń nadzoru autorskiego pod adresem wykonawcy powinno odbywać się w uzgodnieniu z inspektorem nadzoru inwestorskiego.
2.
Inspektor nadzoru bierze udział w komisjach technicznych powołanych do oceny lub rozstrzygnięcia technicznych spraw budowy w trakcie jej realizacji.
3.
Inspektor nadzoru sprawdza posiadanie przez kierownictwo budowy odpowiednich dokumentów (atestów, świadectw jakości, wyników badań), dotyczących dostarczonych elementów prefabrykowanych i innych wyrobów, jak też w miarę potrzeby dokonuje oceny jakości elementów prefabrykowanych na placu budowy przed ich wbudowaniem lub też w wytwórni elementów. W razie braku wymaganych dokumentów stwierdzających właściwą jakość lub też w razie zastrzeżeń dotyczących elementów prefabrykowanych lub innych wyrobów przeznaczonych do wbudowania inspektor nadzoru może zażądać od wykonawcy przeprowadzenia odpowiednich badań i przedstawienia ekspertyzy technicznej.
§  9.
1.
W razie konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych inspektor nadzoru spisuje wspólnie z kierownikiem budowy i przedstawicielem nadzoru autorskiego protokół konieczności, podając przybliżony koszt tych robót, i występuje z wnioskiem do kierownictwa jednostki inwestującej w sprawie ich wykonania oraz opracowania w miarę potrzeby dla tych robót niezbędnej dokumentacji projektowej.
2.
W razie potrzeby wykonania robót dodatkowych, wynikających z konieczności zapobieżenia bezpośredniemu niebezpieczeństwu, zabezpieczenia robót lub uniknięcia strat, inspektor nadzoru jest obowiązany podjąć wiążącą wykonawcę decyzję co do natychmiastowego wykonania takich robót. O powziętej decyzji inspektor nadzoru zawiadamia niezwłocznie inwestora.
§  10.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany wykazywać inicjatywę dokonywania oszczędności materiałowych i robocizny oraz ujawniania występujących na nadzorowanej budowie nieprawidłowości i przeciwdziałania im. W razie stwierdzenia nieprawidłowości inspektor nadzoru dokonuje wpisu odpowiednich zaleceń w dzienniku budowy, określając termin ich wykonania.
2.
Jeżeli podejmowane przez inspektora nadzoru czynności okażą się nieskuteczne do zapewnienia prawidłowej realizacji inwestycji, a dalsze kontynuowanie robót budowlanych w dotychczasowy sposób prowadziłoby do obniżenia trwałości budowli lub jej części, pogorszenia warunków użytkowych albo wpływałoby ujemnie na środowisko - inspektor nadzoru może wstrzymać roboty lub część robót do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Wstrzymanie robót lub ich części następuje w drodze odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy, określającego rodzaj i charakter nieprawidłowości wymagających usunięcia. Okres wstrzymania robót lub ich części nie wpływa na wynikający z umowy termin ich wykonania.
3.
Inspektor nadzoru zawiadamia właściwy w sprawach określonego rodzaju budownictwa terenowy organ administracji państwowej, dyrektora przedsiębiorstwa, któremu podlega kierownictwo robót, bank finansujący inwestycję oraz nadzór autorski o wstrzymaniu robót lub ich części.
§  11.
Inspektor nadzoru dokonuje kontroli ilości i wartości materiałów uzyskanych z rozbiórki, uzgadnia z kierownikiem budowy lub robót zakres zagospodarowania tych materiałów na budowie oraz przedstawia inwestorowi spis materiałów z rozbiórki, nie zagospodarowanych na budowie i pozostawionych do dyspozycji inwestora.
§  12.
1.
Inspektor nadzoru ustala z kierownikiem budowy terminy odbioru i przeprowadza odbiory częściowe wykonanych elementów i robót, jeżeli zgodnie z umową stanowią one podstawę do wystawienia przez wykonawcę faktury, sprawdzając równocześnie sporządzone przez kierownika budowy obliczenia ilości i wartości odbieranych robót. Odbiory częściowe wykonanych elementów i robót inspektor nadzoru stwierdza odpowiednim zapisem w protokole odbioru.
2.
Inspektor nadzoru powinien zwrócić szczególną uwagę na sprawdzenie robót ulegających zakryciu lub zanikających. W razie konieczności dokonania odbioru robót ulegających zakryciu odbiór częściowy należy przeprowadzić najpóźniej w ciągu 3 dni po zgłoszeniu ich przez kierownika budowy do odbioru zapisem w dzienniku budowy, a w razie odbioru robót zanikających - w terminie umożliwiającym ich sprawdzenie.
3.
Inspektor nadzoru może żądać dokonania przez wykonawcę odkrywek elementów robót budzących jego wątpliwości w celu sprawdzenia jakości ich wykonania, jeżeli wykonanie tych robót nie zostało zgłoszone do sprawdzenia przed ich zakryciem.
§  13.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do sprawdzenia wykonania przez służbę geodezyjną powykonawczych pomiarów inwentaryzacyjnych, a także zgodności usytuowania obiektów z projektem. Wykonanie tej czynności inspektor nadzoru stwierdza zapisem w dzienniku budowy.
§  14.
Inspektor nadzoru ma obowiązek:
1)
udziału w inwentaryzacjach robót w toku, przeprowadzanych przez wykonawcę w terminach określonych przepisami, i podpisania protokołów stanów robót w toku na dzień inwentaryzacji,
2)
stwierdzenia aktualnego stanu robót w razie przerwy w robotach oraz w innych wypadkach, gdy zachodzi potrzeba ustalenia ilości, jakości i wartości robót w zakresie niezbędnym do rozliczeń z inwestorem,
3)
okresowego potwierdzenia zapisów dokonywanych przez kierownika budowy lub robót w książce obmiarów, w razie gdy wynagrodzenie wykonawcy zostało ustalone w innej formie niż ryczałt.
§  15.
1.
Po zakończeniu robót inspektor nadzoru potwierdza w dzienniku budowy zapis kierownika budowy o gotowości obiektu do odbioru oraz należyte urządzenie i uporządkowanie terenu budowy.
2.
Inspektor nadzoru sprawdza kompletność przedstawionych przez wykonawcę dokumentów i zaświadczeń niezbędnych do przeprowadzenia odbioru końcowego oraz dołącza do nich opracowane przez siebie sprawozdanie z przebiegu wykonania odbieranego obiektu wraz z oceną jakościową i jej uzasadnieniem.
3.
Inspektor nadzoru opiniuje zasadność uwag zgłaszanych przez organ samorządu mieszkańców w odniesieniu do jakości odbieranych robót.
§  16.
Inspektor nadzoru w okresie przygotowania obiektu do odbioru końcowego gromadzi i przygotowuje materiały analityczne, niezbędne do dokonania rozliczenia z wykonania zadania inwestycyjnego i osiągniętych efektów gospodarczych, we współpracy z pozostałymi uczestnikami procesu inwestycyjnego.
§  17.
1.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do uczestniczenia w komisji odbioru końcowego robót i przekazania obiektu do użytku.
2.
Inspektor nadzoru jest obowiązany do skontrolowania usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w czasie odbioru końcowego obiektu lub robót.
3.
Po ostatecznym dokonaniu końcowego odbioru robót inspektor nadzoru przejmuje od kierownika budowy dokumentację powykonawczą, przeznaczoną dla inwestora.
§  18.
Przy rozszerzonym zakresie obowiązków inspektora nadzoru, o których mowa w § 3 ust. 3, o czynności związane z ujawnieniem i kontrolą usunięcia przez wykonawcę wad stwierdzonych w okresie rękojmi za wady inspektor nadzoru:
1)
bierze udział w komisjach stwierdzających ujawnione wady,
2)
kontroluje usunięcie przez wykonawcę tych wad.
§  19.
Przepisy § 1-18 stosuje się odpowiednio przy remontach obiektów budowlanych.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1981.23.208

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zm.: zarządzenie w sprawie zadań i zasad organizacji służby inwestycyjnej w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 31/08/1981
Data ogłoszenia: 18/09/1981
Data wejścia w życie: 18/09/1981