Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie zadań, składu i trybu działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rada do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach:
1)
programów badań statystycznych,
2)
doskonalenia statystyki państwowej i tworzenia w jej ramach systemów informatycznych,
3)
określania funkcji i kierunków rozwoju systemów informacji społeczno-gospodarczej w dziedzinie statystyki i planowania,
4)
ujednolicania dokumentów i systemów ewidencji podstawowej jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zapewnienia ich spójności ze statystyką państwową,
5)
zastosowania urządzeń informatycznych w systemach informacji społeczno-gospodarczej.
2.
Zadania Rady obejmują:
1)
opiniowanie projektów wieloletnich i rocznych programów badań statystycznych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (statystyka centralna) oraz inne organy i instytucje wymienione w art. 4 ustawy o statystyce państwowej (statystyka resortowa), pod kątem:
a)
zaspokojenia uzasadnionego zapotrzebowania na informacje statystyczne, wspomagające statutową działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej, organizacji politycznych, związkowych i społecznych, instytucji naukowo-badawczych i innych jednostek gospodarki narodowej, oraz potrzeby informowania społeczeństwa o stanie i rozwoju społeczno-gospodarczym kraju,
b)
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarki uspołecznionej przez eliminowanie badań prowadzonych równolegle i rozszerzanie stopnia wykorzystania do celów statystycznych dokumentów powstających w związku z działalnością organów administracji państwowej, instytucji gospodarczych, ubezpieczeniowych i innych,
c)
prawidłowego rozłożenia badań statystycznych w czasie,
2)
występowanie z wnioskami i opiniowanie zakresu, sposobu i form publikowania informacji statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i województw,
3)
opiniowanie założeń rozwojowych oraz faktycznie istniejących systemów informacji społeczno-gospodarczej, w tym zwłaszcza systemów skomputeryzowanych o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim lub resortowym, wymagających zbierania danych statystycznych od jednostek gospodarki uspołecznionej, z uwzględnieniem racjonalizacji podziału zadań pomiędzy poszczególne systemy, zachowania zgodności tych założeń i projektów z funkcjami instytucji organizującej systemy oraz ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji,
4)
opiniowanie pod kątem prawidłowości i racjonalności systemów ewidencji, projektowanych bądź już eksploatowanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym opiniowanie projektów unifikacji dokumentów ewidencji podstawowej stanowiących źródło danych dla systemów statystycznej informacji społeczno-gospodarczej,
5)
opiniowanie i występowanie z wnioskami w sprawach rozwijania, doskonalenia i ujednolicania systemu klasyfikacji, nomenklatur, kodów, definicji pojęć oraz algorytmów, a także skomputeryzowanych rejestrów stosowanych w systemach informacji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia zapewnienia spójności tych systemów i racjonalizacji przetwarzania danych,
6)
opiniowanie zasad, techniki i warunków przekazywania informacji pomiędzy systemami informacji społeczno-gospodarczej, z uwzględnieniem standardów i zasad konwersji danych w razie stosowania różnych typów komputerów,
7)
opiniowanie spraw spornych powstających pomiędzy organami i instytucjami organizującymi systemy informacji społeczno-gospodarczej w związku z podziałem zadań i współdziałaniem tych systemów,
8)
analizowanie i opiniowanie zakresu oraz racjonalności zastosowania środków informatyki w systemach informacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie wniosków zmierzających do efektywniejszego wykorzystania tych środków.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,

2) zastępcy przewodniczącego: - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

- przedstawiciel Ministra Finansów,

3) członkowie: a) przedstawiciele (po jednym):

- Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

- Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministra Gospodarki Materiałowej,

- Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,

- Ministra Handlu Zagranicznego,

- Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego,

- Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,

- Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych,

- Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego,

- Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

- Ministra Spraw Wewnętrznych,

- Narodowego Banku Polskiego,

- Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,

- Głównego Komitetu Turystyki,

- Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu,

- Głównego Urzędu Statystycznego,

w randze podsekretarzy stanu, wyznaczeni przez właściwe organy administracji państwowej,

b) wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) w liczbie 3, zapraszani corocznie do prac Rady przez przewodniczącego,

c) 3 przedstawiciele organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni do udziału w pracach Rady przez przewodniczącego

d) przedstawiciele organizacji związkowych, delegowani przez działające centrale związkowe, oraz

e) eksperci powołani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w liczbie od 4 do 6,

4) sekretarz - przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego.

2.
Przewodniczący Rady może do udziału w pracach Rady zapraszać specjalistów w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, przedstawicieli jednostek sprawozdawczych i zainteresowanych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
Rada wyraża opinie i zgłasza wnioski w sprawach wymienionych w § 1 na posiedzeniach plenarnych, odbywanych co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
2.
Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Rady lub na żądanie połowy jej członków.
3.
Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze do opracowania konkretnych tematów.
4.
Protokoły posiedzeń plenarnych Rady przekazuje się organom administracji państwowej i innym jednostkom reprezentowanym w Radzie.
5.
Opinie i wnioski Rady przyjęte przez przedstawicieli organów administracji państwowej reprezentowanych w Radzie są traktowane jako uzgodnione z tymi organami.
§  4.
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1982.13.96

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.
Data aktu: 29/04/1982
Data ogłoszenia: 12/05/1982
Data wejścia w życie: 12/05/1982