Zamówienia rządowe na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

UCHWAŁA Nr 180
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 grudnia 1983 r.
w sprawie zamówień rządowych na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.

W celu zapewnienia sprawnej realizacji szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się zamówienia rządowe na realizację niektórych, szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, a zwłaszcza zadań warunkujących postęp naukowo-techniczny i organizacyjny w gospodarce narodowej.
2.
Zamówienie rządowe na zadanie z zakresu rozwoju nauki i techniki, zwane dalej "zamówieniem rządowym", polega na powierzaniu przez właściwy naczelny organ administracji państwowej jednostce organizacyjnej określonej w § 7 realizacji tego zadania na podstawie zawartej umowy.
3.
Zamówieniami rządowymi należy obejmować w szczególności pilne zadania mające kluczowe znaczenie dla poprawy stanu i dalszego rozwoju gospodarki narodowej, wykraczające poza sferę interesów bądź skalę możliwości finansowych poszczególnych przedsiębiorstw lub innych jednostek organizacyjnych.
4.
Zamówienia rządowe mogą dotyczyć również wybranych zadań badawczych warunkujących rozwój nauki.
§  2.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego powinno być rozwiązanie naukowo-techniczne określonego zadania, noszące znamiona postępu, stanowiące sprecyzowany - za pomocą odpowiednich parametrów technicznych i ekonomicznych - rezultat pracy badawczej wraz z jego wdrożeniem do praktyki gospodarczej, opanowaniem produkcji i osiągnięciem zdolności produkcyjnej, warunkującej uzyskanie zamierzonych efektów rzeczowych i ekonomicznych. Dotyczy to również przygotowań do zastosowania oraz wdrażania ważnych krajowych wynalazków.
2.
Przedmiotem zamówienia rządowego może być także wdrożenie lub upowszechnienie w odpowiedniej skali produkcyjnej rozwiązań powstałych w wyniku:
1)
zakończonej pracy badawczej,
2)
ważnego krajowego wynalazku,
3)
zakupionej licencji.
3.
W wypadkach szczególnych - uzasadnionych charakterem zadania - przedmiotem zamówienia rządowego może być tylko praca badawcza w rozumieniu przepisów w sprawie zasad finansowania prac badawczych.
§  3.
1.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, a w wypadku zadań dotyczących wynalazków - również z Prezesem Urzędu Patentowego PRL:
1)
ustala szczegółowe techniczno-ekonomiczne kryteria oraz zasady wyboru zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
2)
ustala tryb składania wniosków w sprawie objęcia określonych zadań tymi zamówieniami,
3)
rozpatruje i selekcjonuje wnioski oraz przygotowuje wykaz zadań do zatwierdzenia przez Radę Ministrów.
2.
Wykaz zadań, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zamieszcza się w narodowym planie społeczno-gospodarczym z określeniem celu gospodarczego bądź społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania, a także terminu jego realizacji, szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych.
3.
Ustalenia narodowego planu społeczno-gospodarczego dotyczące zakresu zadań, terminu ich zakończenia, nakładów i efektów są aktualizowane i konkretyzowane w centralnych planach rocznych.
§  4.
1.
Stroną zamawiającą przy zamówieniach rządowych są właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) lub inne wyznaczone w trybie ust. 4 jednostki organizacyjne, zwane dalej "organami zamawiającymi".
2.
W wypadkach, o których mowa w § 2 ust. 3, organem zamawiającym może być również Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk.
3.
Organy zamawiające kierują pracami nad przygotowaniem i realizacją zamówień rządowych.
4.
Organy zamawiające ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  5.
1.
Po zatwierdzeniu wykazu zadań, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, organ zamawiający:
1)
opracowuje wymagane parametry techniczne i ekonomiczne oraz ogólny plan realizacji zadania stanowiącego przedmiot zamówienia rządowego,
2)
wybiera jednostkę organizacyjną, która ma zapewnić wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "generalnym wykonawcą",
3)
przygotowuje i zawiera z generalnym wykonawcą umowę o wykonanie zamówienia rządowego jako całości, zwaną dalej "umową generalną",
4)
współdziała z generalnym wykonawcą w wyborze podwykonawców, o których mowa w § 9 i 10.
2.
Przy ustalaniu wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, organ zamawiający powinien zasięgać opinii przyszłych użytkowników, a także odpowiednich środowisk naukowych oraz stowarzyszeń naukowo-technicznych i społeczno-zawodowych.
3.
Organ zamawiający ponosi odpowiedzialność przed Radą Ministrów za sprecyzowanie wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz za realizację zamówienia rządowego zgodnie z celem określonym w narodowym planie społeczno-gospodarczym lub centralnym planie rocznym.
§  6.
Wyboru generalnego wykonawcy dokonuje organ zamawiający na podstawie analizy zebranych ofert lub w wyniku konkursu.
§  7.
1.
Generalnym wykonawcą zamówienia rządowego powinno być przedsiębiorstwo państwowe należące do gałęzi produkcji właściwej z punktu widzenia przedmiotu zamówienia (rodzaju technologii bądź wyrobu), posiadające odpowiedni potencjał materialno-techniczny i kadrowy oraz inne warunki niezbędne do sprawnego wykonania zadania. Generalnym wykonawcą może być również przedsiębiorstwo mieszane lub jednostka spółdzielcza.
2.
W wypadkach uzasadnionych wysokim udziałem problematyki naukowo-badawczej w rozwiązywaniu zadania generalnym wykonawcą może być odpowiednia jednostka badawcza lub szkoła wyższa. Dotyczy to w szczególności wypadków, o których mowa w § 2 ust. 3.
§  8.
1.
W umowie generalnej generalny wykonawca zobowiązuje się do podjęcia i wykonania zamówienia rządowego określonego w § 2 zgodnie z wymaganiami § 5 ust. 1 pkt 1, organ zamawiający zaś - do zapewnienia wykonawcom tego zamówienia odpowiednio sprecyzowanych świadczeń i przywilejów, o których mowa w § 13-15, oraz preferencji w zakresie:
1)
uzyskiwania kredytów bankowych,
2)
ulg w podatku dochodowym,
3)
ulg dotyczących obciążeń na rzecz Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej.
2.
Rodzaj i wysokość preferencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, określają odrębne przepisy.
3.
Do umowy generalnej powinien być dołączony szczegółowy harmonogram realizacji zadania.
§  9.
Generalny wykonawca zapewnia sobie niezbędną współpracę ze strony odpowiednich jednostek organizacyjnych (zespołów) właściwych do rozwiązania poszczególnych etapów bądź elementów realizacji zamówienia rządowego, zwanych dalej "podwykonawcami", i zawiera z nimi stosowne umowy szczegółowe. Przepisy § 6 i 8 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Zawarcie umów, o których mowa w § 8 i 9, jest poprzedzone umową przedwstępną między stronami tych umów w celu określenia czynności przygotowawczych do zawarcia i realizacji umów, ustalenia istotnych ich postanowień, a zwłaszcza wymaganych parametrów technicznych i ekonomicznych, terminu zawarcia oraz jednostek, które będą współpracowały przy wykonaniu zadania.
2.
W umowie przedwstępnej biorą udział przyszli główni podwykonawcy zadania, a w szczególności jednostka badawcza, biuro projektów, biuro konstrukcyjne, jednostka wykonawstwa inwestycyjnego, jednostka uprawniona z patentu lub do patentu, dostawcy maszyn i urządzeń, najważniejsi kooperanci w procesie produkcji materialnej. W umowie przedwstępnej uczestniczą również główni nabywcy - użytkownicy uruchamianej produkcji.
3.
Zawarcie umowy przedwstępnej zobowiązuje strony do zawarcia przyrzeczonej umowy o wykonanie zadania.
4.
Podpisanie umowy przedwstępnej uprawnia generalnego wykonawcę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji wykonania zadania będącego przedmiotem przyrzeczonej umowy, a zwłaszcza do zawarcia umów z podwykonawcami.
§  11.
Postanowienia umów przedwstępnych oraz umów generalnych i szczegółowych, dotyczące świadczeń i przywilejów dla wykonawców zamówień rządowych, zgodne z zasadami zawartymi w § 13-15, oraz preferencji, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1-3, z uwzględnieniem § 16, są wiążące również dla właściwych organów administracji państwowej bądź innych państwowych jednostek organizacyjnych, od których bezpośrednio zależy realizacja tych świadczeń, przywilejów i preferencji.
§  12.
1.
Umowy przedwstępne, generalne i szczegółowe o realizację zamówień rządowych zawiera się stosując Kodeks cywilny oraz inne ustawy i przepisy szczególne właściwe ze względu na podmiot lub przedmiot umowy.
2.
Umowa generalna i umowy szczegółowe powinny być zawarte w ciągu 60 dni od daty podpisania umowy przedwstępnej.
§  13.
1.
Zasady finansowania zamówień rządowych określają odrębne przepisy, a w szczególności przepisy normujące zasady finansowania prac badawczych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i przedsiębiorstw państwowych.
2.
Organy zamawiające, po porozumieniu z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, zapewniają zamówieniom rządowym w pierwszej kolejności środki finansowe na ich realizację w ramach centralnie rozdzielanych środków przeznaczonych na rozwój nauki i techniki. Dotyczy to również wypadków, gdy zadania stanowiące przedmiot zamówień rządowych są częściami składowymi centralnie sterowanych programów (problemów) badawczo-rozwojowych.
3.
Wyniki prac badawczych sfinansowanych z centralnie rozdzielanych środków na rozwój nauki i techniki, wchodzące w zakres realizacji zamówień rządowych, są udostępniane generalnym wykonawcom tych zamówień nieodpłatnie. Zasady dysponowania wynikami prac badawczych podlegającymi ochronie określają przepisy prawa wynalazczego.
§  14.
W wypadkach i według zasad określonych w odrębnych przepisach na inwestycje tworzące bazę materialno-techniczną niezbędną do realizacji zamówień rządowych mogą być udzielane dotacje budżetowe na spłatę kredytów bankowych.
§  15.
1.
W zakresie zaopatrzenia materiałowo-technicznego do jednostek organizacyjnych uczestniczących w realizacji zamówień rządowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby. W szczególności jednostki te korzystają z gwarantowanego zaopatrzenia w paliwa, surowce i materiały centralnie rozdzielane niezbędne do realizacji tych zamówień oraz z pierwszeństwa w dostawach materiałów nie rozdzielanych.
2.
Finansowanie importu niezbędnego do realizacji zamówień rządowych z państw zaliczonych do II obszaru płatniczego odbywa się według zasad ustalanych w centralnych planach rocznych, z tym że Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przekazuje odpowiednim organom zamawiającym niezbędne do realizacji poszczególnych zamówień rządowych centralnie rozdzielane środki dewizowe.
3.
Organy zamawiające, w ramach przekazanych im kwot, o których mowa w ust. 2, zapewniają generalnemu wykonawcy środki dewizowe niezbędne do realizacji całości zamówienia rządowego. Wysokość środków dewizowych oraz zasady i tryb rozliczania się z ich wykorzystania określa umowa generalna.
4.
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio do podwykonawców i umów szczegółowych z nimi zawieranych.
§  16.
1.
Strony umów generalnych i szczegółowych ponoszą odpowiedzialność określoną w przepisach prawa i postanowieniach umów.
2.
Umowy powinny zawierać postanowienia o gwarancjach zabezpieczających interesy stron, wzajemnych zobowiązaniach niezbędnych do wykonania umowy i skutkach ich niewykonania lub nienależytego wykonania, a w szczególności ustalenia dotyczące kar i odszkodowań uzupełniających, określane każdorazowo w umowie bez względu na wysokość poniesionej szkody.
3.
Strony mogą w umowach ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy do odszkodowania za straty rzeczywiste nie obejmującego utraconych korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
4.
W razie niewykonania przez generalnego wykonawcę lub zwłoki w wykonaniu zadania objętego zamówieniem rządowym i określonego w umowie, organ zamawiający w porozumieniu z właściwym organem pozbawia go ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 i 3, chyba że niewykonanie zadania lub zwłoka w jego wykonaniu nastąpiła na skutek okoliczności spowodowanych przez organ zamawiający.
5.
Przepis ust. 4 w zakresie ulg, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, stosuje się odpowiednio do umów szczegółowych, z tym że z wnioskiem o wstrzymanie ulgi występuje generalny wykonawca.
6.
W umowach o realizację zamówień rządowych strony powinny przewidzieć, że w razie wykorzystania przez generalnego wykonawcę lub jego podwykonawców otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem są oni obowiązani zwrócić środki organowi zamawiającemu, a w braku możliwości zwrotu tych środków dewizowych - są obowiązani zapłacić organowi zamawiającemu 10-krotną ich wartość w złotych obiegowych, obliczoną według obowiązującego kursu.
§  17.
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki:
1)
sprawują ogólną koordynację i nadzór nad realizacją zamówień rządowych,
2)
w okresach półrocznych - na podstawie danych przekazywanych im przez organy zamawiające oraz wyników własnych kontroli - informują Radę Ministrów i Sejm o przebiegu realizacji zamówień rządowych i o uzyskiwanych efektach.
§  18.
Uchwała ma zastosowanie również do zadań objętych listą zamówień rządowych określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczym na lata 1983-1985, z tym że zasady realizacji zadań będących w toku należy dostosować do przepisów uchwały, dokonując także - za pomocą aneksów - odpowiednich zmian w zawartych już umowach.
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.42.239

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zamówienia rządowe na realizację szczególnie ważnych zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki.
Data aktu: 12/12/1983
Data ogłoszenia: 27/12/1983
Data wejścia w życie: 01/01/1984