Minimum programowe wychowania przedszkolnego oraz zestaw dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 kwietnia 1992 r.
w sprawie minimum programowego wychowania przedszkolnego oraz zestawu dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się minimum programowe wychowania przedszkolnego, zwane dalej "minimum programowym", stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Minimum programowe zawiera podstawowe cele, zadania i treści wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3-6 lat.
3.
Przedszkola i oddziały przedszkolne organizowane w szkołach podstawowych obowiązane są stosować program opracowany na podstawie minimum programowego, wybrany z zestawu, o którym mowa w § 3.
4.
Wychowanie, nauczanie i opieka w zakresie co najmniej minimum programowego w przedszkolach publicznych i oddziałach przedszkolnych w publicznych szkołach podstawowych są bezpłatne.
5.
Organy i osoby prowadzące przedszkola lub oddziały przedszkolne ustalają czas zajęć wychowawczo-dydaktycznych przeznaczonych na realizację minimum programowego, z tym że czas ten nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
§  2.
1.
Nauczyciele przedszkoli i oddziałów przedszkolnych opracowują miesięczne plany pracy na podstawie programu wybranego z zestawu programów wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3.
2.
Plany pracy powinny obejmować zadania zawarte w programie oraz określać dostosowanie do nich formy i metod pracy, z uwzględnieniem warunków, potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków.
§  3.
1.
Dopuszcza się do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych programy wymienione w zestawie programów wychowania przedszkolnego, stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Program wychowania przedszkolnego jest dopuszczany do użytku i wpisywany do zestawu, o którym mowa w ust. 1, przez Ministra Edukacji Narodowej z inicjatywy własnej lub na wniosek autora programu.
§  4.
Zarządzenie nie dotyczy przedszkoli specjalnych.
§  5.
Tracą moc:
1)
program wychowania w przedszkolu, wprowadzony decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 11 maja 1973 r. (nr KO-410-3/73) - wydanie broszurowe,
2)
program pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi, wprowadzony decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 marca 1977 r (nr PN-1-41-1/77) - wydanie broszurowe,
3)
instrukcja do programu pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi, wprowadzona decyzją Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 22 czerwca 1981 r. (nr KO-410-4/91) - wydanie broszurowe.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

MINIMUM PROGRAMOWE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA DZIECI 3-6 LETNICH

I.

 Założenia ogólne

1. Nadrzędną wartością edukacji przedszkolnej jest rozwój dziecka.

2. Placówki przedszkolne pełnią zadania w ścisłym współdziałaniu z rodziną, pomagając jej w wychowaniu dzieci.

3. Podstawowe kierunki pracy pedagogicznej placówki przedszkolnej powinny być określane przez potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, a także potrzeby środowiska lokalnego. Nauczyciel w swojej pracy powinien w szczególności:

1) dbać o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci,

2) wspierać rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń,

3) inicjować poczucie tożsamości dziecka z wzorami i normami postępowania oraz uczyć współodpowiedzialności za własne zachowanie,

4) zapewniać warunki do rozwoju potencjalnych możliwości dziecka, tym samym przygotowywać je do efektywnego korzystania z nauki szkolnej,

5) otaczać szczególną troską dzieci niepełnosprawne, wymagające oddziaływania stymulacyjno-kompensacyjnego, oraz zaspokajać potrzeby dzieci wyróżniających się uzdolnieniami i zainteresowaniami.

II.

 Treści programowe

Zdrowie - aktywność ruchowa - rozwój fizyczny

1. Poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim, ze szczególnym uwzględnieniem elementarnych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach.

2. Budzenie świadomości dotyczącej zdrowia i jego zagrożeń.

3. Wyrabianie nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną osobistą i higieną życia codziennego.

4. Kształtowanie prawidłowej postawy fizycznej.

5. Wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci.

Dziecko - rodzina - środowisko

1. Rozwijanie pozytywnego obrazu własnej osoby przez poznawanie i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich problemów i możliwości.

2. Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.

3. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednich kontaktach z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia.

4. Budzenie poczucia więzi z krajem rodzinnym i wspólnotą ogólnoludzką.

Aktywność intelektualna - rozwój umysłowy

1. Poznawanie otoczenia społecznego, technicznego i przyrodniczego, nabywanie określonych doświadczeń, wiedzy i umiejętności praktycznych.

2. Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, a w szczególności:

- kształtowanie umiejętności językowych; wzbogacanie słownictwa, poprawności fonetycznej i gramatycznej, wyrażania relacji, prowadzenie dialogu, układania opowiadań, wyrażania uczuć;

- kształtowanie sprawności umysłowych: porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy, uogólnienia i wnioskowania.

3. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu i rozwijaniu umiejętności czytania i pisania a w szczególności:

- kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania,

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,

- zapoznawanie z istotą symbolu graficznego,

- rozpoznawanie liter drukowanych i pisanych wielkich i małych,

- doskonalenie orientacji przestrzennej,

- doskonalenie sprawności manualnych w trakcie różnorodnych, działań, a także celowo organizowanych ćwiczeń,

- czytanie wyrazów, zdań oraz krótkich tekstów,

- próby pisania, podejmowane z inicjatywy dzieci.

4. Kształtowanie elementarnych pojęć matematycznych dotyczących:

- orientacji w przestrzeni, wielkości przedmiotów, określania ciężaru, pojemności i czasu,

- zapoznawania z figurami geometrycznymi,

- tworzenie zbiorów, ich klasyfikacji jakościowej i ilościowej,

- dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 10 (posługiwanie się znakami).

Wrażliwość estetyczna - aktywność twórcza

1. Budzenie wrażliwości estetycznej dzieci w kontaktach z przyrodą, techniką, sztuką.

2. Umożliwianie dzieciom kontaktu z literaturą, teatrem, plastyką, filmem, muzyką.

3. Rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej, z uwzględnieniem prób łączenia różnych rodzajów ekspresji słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej.

4. Kształtowanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi materiałami, przyborami i narzędziami w działalności plastyczno-konstrukcyjnej.

5. Wdrażanie do organizowania i wykonywania pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAW PROGRAMÓW WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Dopuszcza się do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych (szkolnych punktach filialnych) następujące programy:

1) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-1/92,

2) Program pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi objętymi jednorocznym oddziaływaniem przedszkolnym nr DKO-4013-2/92,

3) Program wychowania w przedszkolu nr DKO-4013-3/92.

Teksty programów stanowią odrębne wydawnictwa.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.12.86

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Minimum programowe wychowania przedszkolnego oraz zestaw dopuszczonych do użytku programów wychowania przedszkolnego.
Data aktu: 11/04/1992
Data ogłoszenia: 30/04/1992
Data wejścia w życie: 15/05/1992