ZAŁOŻENIA POLITYKI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ NA 1995 R.
Wprowadzenie
Uwarunkowania zewnętrzne, a także stan gospodarki kraju oraz percepcja społeczna dokonań powodują, że wraz z uszczegółowieniem zamierzeń musi następować modyfikacja proponowanych rozwiązań, tak aby zwiększyć szansę realizacji nakreślonych celów.
"Założenia polityki społeczno-gospodarczej na 1995 r." są propozycją działań Rządu o krótkim, bo rocznym, horyzoncie. Wybór tych działań był dokonywany w oparciu o dwa podstawowe zespoły kryteriów.
Pierwszy z tych zespołów wynika ze słabości i niedoskonałości gospodarki obecnie, w tym przede wszystkim z:
- niezwykle trudnej sytuacji finansów publicznych, czego przejawem jest rosnący dług publiczny i koszty jego obsługi; powoduje to, że możliwości wspierania rozwoju gospodarczego są ograniczone;
- utrzymującej się wysokiej inflacji, powodującej, że cena kredytu dla podmiotów gospodarczych, szczególnie na cele inwestycyjne, jest zbyt wysoka w stosunku do osiąganej rentowności; hamuje to możliwości unowocześniania gospodarki i poprawy jej konkurencyjności;
- niezadowalającej efektywności gospodarowania podmiotów, zwłaszcza państwowych, oraz zbyt powolnych zmian własnościowych w gospodarce;
- wysokich społecznych kosztów transformacji, przejawiających się w wysokim bezrobociu, pauperyzacji znacznych grup społeczeństwa i braku poczucia bezpieczeństwa socjalnego; stwarza to klimat społeczny hamujący proces reform;
- niesprawnego i nieracjonalnego systemu zabezpieczeń społecznych; koszty utrzymania tego systemu są wysokie i ciągle rosnące, a świadczenia adresowane niejednokrotnie do zbyt szerokich grup beneficjentów.
Te uwarunkowania powodują, że Rząd jest zmuszony do energicznych, selektywnych działań umożliwiających przezwyciężenie obecnych ograniczeń w następnych latach.
Drugi zespół kryteriów wynika z celów średniookresowej polityki społeczno-gospodarczej. Do najważniejszych kryteriów w tej grupie należy zaliczyć:
- utrzymanie tendencji wzrostowych w gospodarce,
- rozwijanie potencjału zdolności twórczych i intelektualnych społeczeństwa,
- poprawę warunków działania podmiotów gospodarczych oraz ich efektywności,
a przede wszystkim poprawę warunków życia obywateli, w sensie najszerszym, od bezpieczeństwa osobistego i stabilizacji ekonomicznej poczynając, poprzez ochronę środowiska, warunki zdrowotne i mieszkaniowe, aż do stworzenia możliwości pełnej samorealizacji w budowie dobrobytu osobistego i własnej rodziny.
Rok 1995 nie może przynieść gwałtownej, wyraźnie odczuwalnej poprawy warunków życia wszystkich obywateli; nie przyniesie też diametralnej poprawy warunków działania i zwiększenia zysków wszystkich podmiotów gospodarczych.
Zasadą podstawową, jaką kieruje się Rząd, jest jednak dążenie do tego, aby nie następowało pogorszenie tych warunków tam, gdzie wypracowane zostały efekty, gdzie przedsiębiorczością i wydajną pracą przyrasta wspólne narodowe bogactwo. Rząd będzie też dążył do tego, aby osiągnięty już poziom życia grup ekonomicznie najsłabszych pozostawał co najmniej na tym samym poziomie.
Realizacja tak trudnej, w obecnych warunkach, polityki wymaga jednak przyzwolenia i twórczego zaangażowania się wszystkich partnerów społecznych - pracodawców i pracobiorców - w jej realizację.
"Założenia polityki społeczno-gospodarczej na 1995 rok" koncentrują się na tych działaniach Rządu, które mają bezpośredni wpływ na dochody i wydatki podmiotów gospodarczych, ludności i budżetu państwa.
Prawie równolegle z "Założeniami..." Rząd przedłoży pakiet ustaw mających fundamentalne znaczenie dla przyszłego kształtu systemu polskiej gospodarki. Ustawy te stanowić będą nowy impuls dla procesu reform, nadając im demokratyczny charakter.
Najważniejszą zmianą będzie pakiet regulacji umożliwiający rzeczywiste wdrożenie "Paktu o przedsiębiorstwie państwowym", a to dzięki wejściu w życie ustaw o układach zbiorowych pracy, zasadach rozstrzygania sporów na tle tych układów oraz sposobach negocjowania najważniejszych rozstrzygnięć polityki społeczno-gospodarczej w trójstronnym układzie: rząd - związki zawodowe - pracodawcy.
Dopełnieniem tej grupy regulacji są projekty ustaw zmieniających zasady zarządzania i gospodarowania mieniem państwowym w przedsiębiorstwach coraz częściej organizowanych w oparciu o kodeks handlowy (tzw. komercjalizacja przedsiębiorstw). Znowelizowana zostanie także ustawa o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Regulacje powyższe przyspieszą procesy przekształceń własnościowych w gospodarce, a równocześnie - dzięki utworzeniu jednolitej struktury zarządzającej mieniem Skarbu Państwa - zwiększą efektywność tych przekształceń.
Rząd przedstawi też ustawy rozpoczynające długi proces porządkowania zasad gospodarowania środkami publicznymi w sferze budżetowej. Ten pakiet będzie sukcesywnie rozbudowywany w 1995 r. i latach następnych, w miarę dopracowywania się w toku negocjacji ostatecznych decyzji co do kształtu poszczególnych rozwiązań.
Jednak, już w sposób możliwy do zrealizowania obecnie, Rząd poprzez modyfikację wielu rozwiązań w polityce podatkowej oraz zasad działania administracji w 1995 r. wprowadzi rozwiązania sprzyjające efektywnym podmiotom gospodarczym, umożliwiając im gromadzenie większych środków własnych na rozwój, a także dążąc - głównie poprzez ograniczenie inflacji i niezwiększanie deficytu budżetowego - do zwiększenia dostępnej puli kredytów.
Także gospodarstwa domowe zyskają możliwość przeznaczenia większej części swych dochodów na oszczędności lub wydatki szczególnie ważne dla gospodarki, to znaczy na edukację, ochronę zdrowia, indywidualną twórczość. Te właśnie rozwiązania są szerzej przedstawione w "Założeniach...".
Należy wyraźnie podkreślić, że skala proponowanych ulg podatkowych i dotacji jest dyskusyjna. Stan finansów publicznych sprawia, że nie może być większa. Zagrożeniem dla niej byłyby wyższe wydatki budżetu państwa. Jest to właśnie najważniejszy dylemat, jaki należy rozstrzygnąć przy konstruowaniu budżetu na 1995 rok.
II. Uwarunkowania polityki społeczno-gospodarczej
Sytuacja zewnętrzna
Poziom importu w krajach UE w 1994 r. powinien wzrosnąć o 2,8%, a w 1995 r. o ok. 5%. Popyt zewnętrzny głównych partnerów handlowych Polski w 1995 r. wyraźnie się zwiększy. Wykorzystanie tej szansy będzie możliwe, jeśli oferta polskich eksporterów będzie dostosowana - rzeczowo i jakościowo - do tego zwiększonego popytu. Oferta ta musi uwzględniać także utrzymujące się tendencje protekcjonistyczne wymuszające konieczność różnorodnego traktowania poszczególnych rynków zbytu i odpowiedniego zróżnicowania instrumentów promocji i wspierania polskiego eksportu.
W ciągu 1993 r. spłaty wyniosły 1,8 mld USD, co stanowiło 13,2% wpływów z eksportu towarów. W końcu czerwca 1994 r. zadłużenie zagraniczne wynosiło 46,8 mld USD i było o 0,2 mld USD niższe niż w końcu 1993 r., głównie na skutek rozpoczęcia realizacji II etapu redukcji zadłużenia wobec Klubu Paryskiego. Sfinalizowanie porozumienia z Klubem Londyńskim powoduje konieczność zwiększenia spłat związanych z obsługą zadłużenia.
Część tych środków przeznaczona będzie na aktywizację procesów inwestycyjnych w kraju, m. in. na realizację projektów infrastrukturalnych (autostrady, telekomunikacja, kolejnictwo) oraz pełną realizację zobowiązań wobec Klubu Londyńskiego i Klubu Paryskiego.
Sytuacja wewnętrzna
Wzrost produktu krajowego brutto jest w znacznej mierze rezultatem wysokiej aktywności sektora prywatnego, wynikającej nie tylko z ekspansji istniejących już prywatnych przedsiębiorstw, ale także działalności nowych zakładów osób fizycznych, nowych spółek polskich i spółek z udziałem kapitału zagranicznego oraz prywatyzacji części przedsiębiorstw państwowych.
Ocenia się, iż w 1994 r. udział sektora prywatnego w tworzeniu produktu krajowego brutto będzie wyższy niż w 1993 r. Wskazuje na to zarówno wzrost liczby podmiotów prywatnych o 7,5% w stosunku do grudnia 1993 r., jak i wzrost produkcji sprzedanej przemysłu tego sektora o 37% w I półroczu 1994 r. w stosunku do I półrocza 1993 r.
Pod koniec I półrocza 1994 r. pracowało w sektorze prywatnym już 60,5% ogółu zatrudnionych w gospodarce narodowej, wytwarzając około 55% produktu krajowego brutto, wobec 28,4% w 1989 r.
Pomimo słabnącego spadku zatrudnienia, a także zwolnienia miejsc pracy przez ok. 200 tys. osób, które nabyły uprawnienia emerytalne, bezrobocie w 1994 r. jeszcze się zwiększy. Spowodowane to jest znacznym napływem - w miesiącach letnich - tegorocznych absolwentów szkół ponadpodstawowych, z których ok. 200 tys. nie znajdzie miejsc pracy do końca bieżącego roku. Na rynek pracy wejdzie również pewna liczba osób dotąd bierna zawodowo, w tym kończący służbę wojskową oraz aktywizujące się zawodowo kobiety.
Szacuje się, że w końcu 1994 r. liczba zarejestrowanych w urzędach pracy wyniesie 3060 tys. bezrobotnych, tj. 17,2% ludności czynnej zawodowo. Oznaczałoby to przyrost bezrobocia w 1994 r. o 170 tys. osób, zatem znacznie niższy niż w latach poprzednich. Drugim sygnałem pozytywnych zmian na rynku pracy jest zwiększająca się liczba oferowanych miejsc pracy w urzędach zatrudnienia.
Sytuację na rynku pracy komplikuje jednak fakt utrzymywania się znaczącej skali nie w pełni wykorzystanego zatrudnienia w przedsiębiorstwach oraz ukrytego bezrobocia na wsi.
W tych warunkach wysokiemu wzrostowi gospodarczemu musi towarzyszyć aktywna polityka rynku pracy, stymulująca wzrost zatrudnienia i ochronę istniejących miejsc pracy, a w rezultacie prowadząca do zmniejszenia bezrobocia.
W rezultacie rośnie zróżnicowanie sytuacji dochodowej różnych grup społecznych oraz ich dostępu do usług sektora publicznego. Rodzi to zrozumiałe napięcia społeczne, utrudniające transformację ustrojową; tym bardziej, że globalna konsumpcja zwiększyła się w 1993 r. realnie o 4,6%, a w 1994 r. przewiduje się jej wzrost o 2,9%.
Skutecznym sposobem przełamywania pasywnych postaw wobec zachodzących przemian jest wzrost gospodarczy i postępujący za nim wzrost zatrudnienia i płac realnych oraz wzrost środków na działanie osłonowe dla najuboższych grup ludności.
Zobowiązania wszystkich przedsiębiorstw (niezależnie od formy własności) wobec siebie, budżetu państwa, ZUS i innych podmiotów wynosiły w końcu czerwca 1994 r. 591 bln zł.
Poza tą sumą przedsiębiorstwa są zadłużone w bankach na około 294 bln zł. Zobowiązania i zadłużenia kredytowe podmiotów gospodarczych przekroczyły w końcu czerwca br. o ok. 8% wartość ich majątku obrotowego. W czerwcu 1993 r. łączna wartość zobowiązań i zadłużeń podmiotów przewyższała wartość ich majątku obrotowego o 10,6%. Można więc uznać, że nastąpiła pewna poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Łączna obsługa długu w 1995 r. sięgnie 156 bln zł, tj. 5,9% PKB.
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu 8 miesięcy 1994 r. wzrosły o 16,0%, podczas gdy w tym samym okresie roku ubiegłego o 20,0%. Ocenia się, że w 1994 r. inflacja liczona w okresie grudzień 1994 r. do grudnia 1993 r. będzie o ok. 10 punktów procentowych niższa niż w roku poprzednim. Dalsze ograniczenie inflacji wymaga, aby polityka pieniężna do końca 1994 r., a także w 1995 r., była ukierunkowana na ograniczenie inflacji, przy jednoczesnym stwarzaniu warunków do przyspieszenia tempa wzrostu gospodarczego w 1995 r.
Cele polityki społeczno-gospodarczej w 1995 r.
Głównymi czynnikami wzrostu PKB w 1995 r. nadal będą: rozwijający się eksport oraz rosnące nakłady inwestycyjne. Dodatkowym stymulatorem stanie się wzrastająca liczba pracujących.
W poszczególnych rozwiązaniach Rząd będzie preferował działania sprzyjające wzrostowi oszczędności oraz utrzymaniu zakładanego tempa wzrostu gospodarczego, kreującego nowe miejsca pracy. Wypracowywane będą reguły i mechanizmy warunkujące wzrost popytu krajowego,
Kryzys finansów publicznych ogranicza środki, jakimi Rząd może wspierać procesy rozwojowe. Przewiduje się, że rosnące dochody podmiotów gospodarczych, a także napływające kapitały zagraniczne będą znaczącym wsparciem dla tych procesów. Sprzyjać będą im także zmiany w strukturze wydatków budżetowych, będące następstwem reform systemów finansowania: zabezpieczeń społecznych, ochrony zdrowia, edukacji oraz budownictwa mieszkaniowego. Prawne podstawy tych reform zostaną przygotowane jeszcze jesienią 1994 r.
Ważnym elementem prac Rządu będzie kontynuacja działań zmierzających do dostosowania polskiej gospodarki i systemu prawnego do rozwiązań funkcjonujących w Unii Europejskiej. Po zakończeniu prac nad "Białą Księgą" obrazującą dystans dzielący Polskę od Wspólnot Europejskich zaktualizowany zostanie funkcjonujący program dostosowawczy. Program ten będzie uwzględniał wymogi wynikające z Układu Europejskiego i zadania zmierzające do spełnienia kryteriów warunkujących członkostwo Polski w UE, a także będzie obejmował działania, jakie powinny być podjęte przed konferencją przeglądową reform w Polsce.
Realizacji tego zamierzenia będą sprzyjać:
Wzrost efektywnych działań w tych obszarach będą warunkować:
Po przyjęciu nowelizacji ustawy "Prawo dewizowe" zostaną stworzone podstawy prawne do rynkowego kształtowania kursu walut.
Środki służące osiąganiu celów w 1995 r.
Prace prowadzone w ramach zarysowanych w "Strategii dla Polski" programów węzłowych doprowadziły do wniosku, że wskazane byłoby przygotowanie ustawy o zbiorowych stosunkach pracy. W ustawie tej, poza wymienionymi wyżej regulacjami dotyczącymi układów zbiorowych pracy i niżej omawianą ustawą o Komisji Trójstronnej, byłyby także zamieszczone regulacje zawarte w ustawach o: związkach zawodowych, organizacjach pracodawców i rozwiązywaniu sporów zbiorowych,
W celu zwiększenia skuteczności ZUS w dziedzinie wymierzania i egzekwowania składek na ubezpieczenie społeczne proponuje się między innymi: zwolnienie ZUS z ponoszenia kosztów sądowych, umożliwienie ZUS publikowania listy dłużników, przyznanie Zakładowi prawa do hipoteki ustawowej z tytułu zobowiązań dotyczących składek na ubezpieczenie społeczne, przyznanie możliwości egzekucji zaległych składek z rachunków bankowych państwowych jednostek budżetowych, rozciągnięcie odpowiedzialności całym majątkiem wspólników spółek z o.o. oraz komandytariuszy w spółkach komandytowych z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne itp.,
W celu zwiększenia dochodów funduszy ubezpieczeniowych zakłada się wprowadzenie ustawowego obowiązku objęcia składką na ubezpieczenie społeczne dochodów z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia zawartej na okres co najmniej 15 dni, a także umów krótszych, lecz systematycznie ponawianych z danym pracodawcą.
Ubezpieczeniu będzie podlegało również wykonywanie umów zlecenia przez osoby, które są zatrudnione w innym zakładzie w niepełnym wymiarze. Zarobki osób, które pracują dla jednego pracodawcy równocześnie na podstawie umowy o pracę oraz umowy zlecenia, będą sumowane z tytułu wykonywania obu umów i będą stanowiły podstawę naliczania składki na ubezpieczenie społeczne. Powinno to skłonić pracodawców do zawierania umów o pracę zamiast umów zlecenia, a tym samym wpłynąć na wzrost poczucia bezpieczeństwa pracowników. Ważnym skutkiem objęcia składką umów zlecenia będzie nabycie uprawnień przez tak pracującą grupę osób do świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Zakłada się wprowadzenie nowych zasad ustalania uprawnień do renty inwalidzkiej i orzekania o inwalidztwie, wraz z systemem aktywnej rehabilitacji przedrentowej. Według projektowanych nowych zasad renta przyznawana będzie wyłącznie z tytułu niezdolności do pracy - na czas tej niezdolności.
Zakłada się, że od 1 stycznia 1995 r. wejdą w życie nowe jednolite dla wszystkich sektorów gospodarki zasady wypłacania zasiłków chorobowych. Przewiduje się, że za pierwsze 35 dni choroby w roku pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości co najmniej 80%. W przypadku choroby przekraczającej 5 tygodni w roku kalendarzowym od 36 dnia choroby pracownikowi będzie wypłacany zasiłek przez ZUS.
Zasiłki rodzinne staną się od 1 stycznia 1995 r. świadczeniem socjalnym adresowanym do rodzin najsłabszych ekonomicznie i zostaną wyłączone z wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Prawo do zasiłku będzie przysługiwało wszystkim rodzinom (niezależnie od faktu, czy osoba uprawniona podlega ubezpieczeniu społecznemu), w których dochód na osobę nie przekracza 40% przeciętnego wynagrodzenia. Bez względu na wysokość dochodów w rodzinie będą wypłacane tylko zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne na osoby niepełnosprawne.
Prawo do zasiłku będzie ustalane na okresy 6-miesięczne, na podstawie dochodów rodziny z dwóch poprzedzających kwartałów. Przewidziano możliwość elastycznego reagowania na pogorszenie się sytuacji materialnej rodziny, np. na skutek utraty pracy. Proponuje się także rozwiązanie zabezpieczające przed całkowitą utratą prawa do zasiłku na skutek niewielkiego przekroczenia dopuszczalnej granicy dochodu.
Projektowany nowy, jednolity i powszechny system zasiłków rodzinnych z jednej strony pozwoli na udzielanie skuteczniejszej i odczuwalnej pomocy rodzinom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji materialnej, z drugiej zaś pozwoli zracjonalizować wydatki budżetowe.
Przewiduje się, że wprowadzenie kryterium dochodowego ograniczy liczbę wypłacanych zasiłków z 11970 tys. do ok. 8000 tys. Pozwoli to na podwyższenie wysokości zasiłku na 1 osobę ze 167 tys. zł do 245 tys. zł, bez zwiększenia obciążenia budżetu.
W 1995 r. funkcjonować będą nowe zasady przyznawania zasiłków dla bezrobotnych, których istotą jest odejście od pasywnej polityki rynku pracy, koncentrującej się głównie na osłonie socjalnej, do polityki aktywnej ukierunkowanej na tworzenie miejsc pracy.
Zmiany te stworzą możliwości:
Zaktualizowane zostaną zapisy w rządowym "Programie przeciwdziałania bezrobociu i łagodzenia jego negatywnych skutków" oraz uściślony zostanie harmonogram jego realizacji. Ponadto zweryfikowany zostanie wykaz rejonów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym na podstawie zweryfikowanych kryteriów.
Reforma sfery socjalnej dokonywać się będzie zgodnie z harmonogramem realizacyjnym programu "Kierunki działań w sferze polityki socjalnej".
Przy ustalaniu uprawnienia do pomocy i określaniu kryterium dochodowego będzie uwzględniana sytuacja osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (m.in. liczba osób, wiek, stan zdrowia itp.).
Przedkładane "Założenia polityki społeczno-gospodarczej na 1995 r." przedstawiają jedynie generalne linie działania Rządu, najważniejsze z punktu widzenia budowy budżetu państwa na 1995 r. Opisane instrumenty polityki społeczno-gospodarczej będą służyły także realizacji wielu programów problemowych, działowych i sektorowych, przygotowywanych równolegle przez Rząd. Są to z reguły programy wieloletnie, dlatego stopień ich zaawansowania w 1995 r. będzie zróżnicowany. Niektóre z tych programów były już prezentowane w Sejmie RP. Wykaz podstawowych programów zamieszczono w załączniku nr 1.
Niezbędnym oprzyrządowaniem programów są zmiany istniejącego ustawodawstwa. Kluczowe z tych ustaw, decydujące o tempie realizacji "Strategii dla Polski" zarówno w 1995 r., jak i w latach następnych, zostały już opracowane lub też znajdują się w ostatniej fazie przygotowania przez Rząd. Ich wykaz zawiera załącznik nr 2.
V. Prognoza podstawowych makroproporcji
Prognoza przebiegu procesów gospodarczych w 1994 r. wskazuje na trwały charakter ożywienia gospodarczego, zapoczątkowanego w drugiej połowie 1992 r. Wdrożone do gospodarki mechanizmy i odpowiadające im instrumenty rokują możliwość utrzymania, a nawet zwiększenia w 1995 r. tempa wzrostu gospodarczego.
Wyniki 8 miesięcy br. wskazują na realną możliwość uzyskania w 1994 r. wzrostu gospodarczego we wszystkich działach gospodarki narodowej poza rolnictwem i transportem.
Wzrost gospodarczy w 1995 r. uzyskiwany będzie w wyniku pobudzania procesów inwestycyjnych, zwłaszcza modernizacyjno-innowacyjnych, tworzącego warunki do zwiększonej dynamiki produkcji i eksportu oraz do powstawania nowych miejsc pracy.
Procesy gospodarcze wspierane będą instrumentacją ekonomiczno-finansową, ukierunkowaną na pobudzenie rozwoju gospodarczego z jednoczesnym hamowaniem wzrostu inflacji i ochroną stabilności pieniądza, kształtowaniem stabilnych warunków dla rozwoju sektora prywatnego i napływu kapitału zagranicznego.
Przy tych założeniach przewiduje się, że produkt krajowy brutto (w cenach stałych) wzrośnie w 1995 r. o ok. 5,0%, osiągając poziom o około 14% wyższy niż w 1992 r. (w którym zahamowana została recesja gospodarcza). Przyrost produktu krajowego brutto wytworzonego będzie wynikiem wzrostu produkcji i usług, głównie w przemyśle i handlu oraz w mniejszym stopniu w pozostałych działach gospodarki narodowej, a także w wyniku wzrostu wydajności pracy (o ok. 4,0%).
W przemyśle zakłada się w 1995 r. utrzymanie wysokiego tempa wzrostu produkcji i usług; dynamika produkcji przemysłowej w stosunku do przewidywanego wykonania 1994 r. wyniesie 6,8%, w tym w jednostkach dużych i średnich 7,5%. Najwyższe tempo wzrostu przewiduje się w sekcji działalności produkcyjnej (o 8,5%), mniejsze w sekcji zaopatrzenia w energię, wodę i gaz (o 2,5%) oraz w górnictwie i kopalnictwie (o 1,0%).
Zakłada się, że zasilanie finansowe rolnictwa poprzez system preferencyjnych kredytów oraz ulgi podatkowe umożliwi wzrost produkcji globalnej o ok. 3,5%, co będzie przyrostem znaczącym w warunkach prognozowanego spadku produkcji w 1994 r. o ok. 3% w wyniku długotrwałej suszy.
Produkcja rolnicza wzrośnie w 1995 r. o 4,2% w stosunku do roku 1994, w tym roślinna o 6,0%, a zwierzęca o 2,6%.
Szacuje się wzrost o 3% produkcji globalnej w budownictwie. Wyższe tempo wzrostu przewiduje się w produkcji podstawowej budowlano-montażowej, w tym szczególnie w zakresie robót inwestycyjnych i związanych z wymianą majątku produkcyjnego, a także wzrostem popytu na roboty remontowo-modernizacyjne i adaptacyjne.
Prognozuje się, że w 1995 r. rozwój gospodarki nie napotka barier w zaopatrzeniu w surowce energetyczne. Nastąpią zmiany w strukturze wykorzystania nośników energetycznych; wzrastać będzie udział ropy naftowej i gazu w ogólnym bilansie.
Zakładana racjonalizacja zużycia oraz regulacje cenowe paliw i energii powinny doprowadzić do zużycia energii pierwotnej na poziomie ok. 140 mln ton paliwa umownego, w tym węgla kamiennego i brunatnego na poziomie przewidywanego zużycia w 1994 r.
Kontynuacja proeksportowej polityki gospodarczej, wyrażającej się systemem gwarancji i ubezpieczeń, ulg w podatku dochodowym, zwrotem cła oraz preferencyjnymi kredytami, umożliwi wzrost eksportu w tempie wyprzedzającym wzrost produktu krajowego brutto i wzrost produkcji przemysłowej. Import wzrastać będzie wolniej niż eksport i wolniej niż produkcja przemysłowa; zakłada się bowiem ochronę nowoczesnej produkcji krajowej przy jednoczesnym promowaniu importu na cele inwestycyjne i zaopatrzeniowe.
Przy takich założeniach szacuje się, że wolumen eksportu (towarów i usług w rachunkach PKB) wzrośnie w 1995 r. o ok. 7,5%, wolumen zaś importu o 5,0%. Przewiduje się, że poziom importochłonności produktu krajowego nie ulegnie zmianie w stosunku do poziomu przewidywanego w 1994 r.
Saldo obrotów towarowych objętych statystyką SAD (w dolarach) będzie w 1995 r. ujemne. W ujęciu płatniczym zakłada się obniżenie ujemnego salda do poziomu - 1,0 mld USD wobec - 1,2 mld USD w 1994 r. i - 2,3 mld USD w 1993 r.
Uwzględniając saldo handlu zagranicznego przewiduje się, że produkt wykorzystany w kraju wzrośnie o 4,1% w wyniku zwiększenia popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego. Popyt konsumpcyjny wzrośnie w tempie niższym (3,0%) niż PKB wytworzony (5,0%) i niższym niż PKB wykorzystany w kraju (4,1%). Tworzy to możliwość zwiększenia oszczędności i przeznaczenia blisko 37,0% przyrostu PKB (podzielonego) na wzrost inwestycji.
Nakłady inwestycyjne mogą wzrosnąć o 7,0%, a stopa inwestycji odpowiednio zwiększy się do poziomu 22,3% wobec 21,7% w 1994 r. (w cenach stałych 1990 r.). Ta przewidywana korzystna z punktu widzenia potrzeb rozwojowych gospodarki zmiana w podziale PKB stwarza realną możliwość pobudzania procesów inwestycyjnych zarówno w 1995 r., jak i w latach następnych.
W spożyciu zakłada się szybszy wzrost spożycia indywidualnego (3,5%) oraz wolniejszy spożycia zbiorowego (2,0%) w stosunku do przewidywanego wykonania 1994 r.
W wyniku ożywienia produkcji i usług we wszystkich działach gospodarki przewiduje się zahamowanie przyrostu liczby bezrobotnych. Szacuje się, że w 1995 r. liczba bezrobotnych wyniesie ok. 3050 tys., a stopa bezrobocia obniży się do poziomu 17,0 wobec 17,2 przewidywanej w końcu 1994 r.
Zakłada się zmniejszenie poziomu inflacji mierzonej wskaźnikiem wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych do poziomu ok. 17% licząc grudzień do grudnia 1994 r. i ok. 23% średniorocznie. Szacuje się, iż ograniczenie impulsów kosztowych do gospodarki, m.in. w wyniku utrzymania 7% stawki VAT na nośniki energetyczne, obniżenia tempa dewaluacji złotego oraz restrykcyjnej polityki pieniężnej, stworzy szanse dla realizacji przyjętych założeń, umożliwiając równocześnie obniżenie stopy procentowej kredytu refinansowego.
Zakładane tempo wzrostu produktu krajowego brutto wpłynie na zwiększenie dochodów jednostek gospodarczych i wpływów do budżetu, a także sprzyjać będzie tworzeniu warunków do wzrostu stopy oszczędzania ludności i podmiotów gospodarczych.
PODSTAWOWE MAKROPROPORCJE GOSPODARCZE W 1995 R.
(w cenach stałych i cenach bieżących)
Lp. | Wyszczególnienie |
Jedno- stki miary |
1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | % | |||
5:4 | 6:5 | 7:6 | 8:7 | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
1 | Ludność (przeciętnie w roku) | tys. osób | 38245 | 38365 | 38459 | 38546 | 38635 | 100,3 | 100,2 | 100,2 | 100,2 |
2 | Pracujący w gospodarce narodowej (przeciętnie w roku)a) | tys. osób | 15326 | 14677 | 14584 | 14550 | 14700 | 95,8 | 99,4 | 99,8 | 101,0 |
3 |
Liczba zarejestrowanych bezrobotnych - stan w końcu okresu - stan średnioroczny |
-"- -"- |
2156 1670 |
2509 2355 |
2890 2737 |
3060 2975 |
3050 3030 |
116,4 141,0 |
115,2 116,2 |
105,9 108,7 |
99,7 101,8 |
4 | Stopa bezrobocia (w końcu okresu) | % | 12,3 | 14,3 | 16,4 | 17,2 | 17,0 | 116,3 | 114,7 | 104,9 | 98,8 |
Ceny stałe 1990 r. | |||||||||||
5 | Produkt krajowy wytworzony brutto (PKB) | bln zł | 521,2 | 534,9 | 555,5 | 580,5 | 609,4 | 102,6 | 103,8 | 104,5 | 105,0 |
6 | Eksport towarów i usług | bln zł | 157,9 | 174,9 b) | 176,6 b) | 192,5 | 207,0 | 110,8 | 101,0 | 109,0 | 107,5 |
7 | Import towarów i usług | -"- | 156,2 c) | 158,8 | 173,2 | 183,6 | 192,7 | 101,7 | 109,1 | 106,0 | 105,0 |
8 | Saldo | -"- | 1,7 | 16,1 | 3,4 | 9,0 | 14,3 | ||||
9 | Produkt wykorzystany w kraju (wydatki krajowe ogółem) | bln zł | 519,5 | 518,8 | 552,1 | 571,6 | 595,1 | 99,9 | 106,4 | 103,5 | 104,1 |
10 |
Spożycie ogółem - spożycie indywidualne w sektorze gospodarstw domowych - spożycie zbiorowe |
bln zł -"- -"- |
404,9 286,5 118,4 |
419,1 289,5 129,6 |
438,3 304,8 133,5 |
450,8 314,6 136,2 |
464,5 325,6 138,9 |
103,5 101,0 109,5 |
104,6 105,3 103,0 |
102,8 103,2 102,0 |
103,0 103,6 102,0 |
11 |
Akumulacja - nakłady brutto na środki trwałe |
-"- -"- |
114,7 110,7 |
99,7 113,8 |
113,7 117,1 |
120,8 124,1 |
130,6 132,8 |
87,0 102,8 |
114,0 102,9 |
106,2 106,0 |
108,1 107,0 |
12 |
Oszczędności ogółem - oszczędności krajowe - oszczędności zagraniczne |
-"- -"- -"- |
114,7 116,3 -1,7 |
99,7 115,8 -16,1 |
113,7 117,1 -3,4 |
120,8 129,7 -9,0 |
130,6 144,9 -14,3 |
87,0 99,5 |
114,0 101,2 |
106,2 110,7 |
108,1 111,7 |
13 |
Relacje i wskaźniki: - stopa inwestycji - udział importu w PKB - udział eksportu w PKB - udział oszczędności ogółem w PKB - społeczna wydajność pracy (na 1 pracującego) - PKB na 1 mieszkańca - spożycie ogółem na 1 mieszkańca |
% -"- -"- -"- tys. zł -"- -"- |
21,31 29,96 30,29 22,00 34008 13628 10586 |
21,93 29,69 32,69 18,65 36444 13942 10924 |
21,20 31,18 31,79 20,47 38087 14443 11397 |
21,71 31,62 33,16 20,80 39899 15061 11695 |
22,31 31,62 33,97 21,43 41459 15774 12023 |
107,2 102,3 103,2 |
104,5 103,6 104,3 |
104,8 104,3 102,6 |
103,9 104,7 102,8 |
14 |
Inflacja: - wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych średnioroczny grudzień do grudnia - wskaźnik cen produkcji przemysłowej d) średnioroczny grudzień do grudnia - wskaźnik cen nakładów inwestycyjnych |
% -"- -"- -"- -"- |
170,3 160,4 148,1 135,7 140,0 |
143,0 144,3 128,5 131,5 120,5 |
135,3 137,6 132,3 135,9 123,9 |
131,1 126,2 128,6 121,9 124,3 |
122,7 116,9 119,5 115,5 116,6 |
||||
15 | Deflator PKB | -"- | 138,5 | 130,4 | 128,5 | 120,0 | |||||
Ceny bieżące | |||||||||||
16 | Produkt krajowy wytworzony brutto (PKB) | bln zł | 808,8 | 1149,4 | 1556,1 | 2090,0 | 2633,0 | 142,1 | 135,4 | 134,3 | 126,0 |
17 |
Obroty towarowe handlu zagranicznego w ujęciu płatniczym Eksport |
mln USD | 12760 | 13997 | 13585 | 16100 | 17710 | 109,7 | 97,1 | 118,5 | 110,0 |
18 | Import | -"- | 12709 | 13485 | 15878 | 17300 | 18720 | 106,1 | 117,7 | 109,0 | 108,2 |
19 | Saldo | -"- | 51 | 512 | -2293 | -1200 | -1010 | ||||
20 |
Relacje i wskaźniki: - stopa inwestycji - społeczna wydajność pracy (na 1 pracującego) - PKB na 1 mieszkańca - spożycie ogółem na 1 mieszkańca - udział dochodów budżetu państwa w PKB - udział wydatków budżetu państwa w PKB - udział deficytu budżetu państwa w PKB - udział długu publicznego w PKB - przeciętne wynagrodzenie realne brutto w gospodarce narodowej (rok poprzedni = 100) - przeciętna realna emerytura i renta pracownicza brutto (rok poprzedni = 100) |
% tys. zł -"- -"- % -"- -"- -"- -"- -"- |
18,81 52775 21149 17344 26,1 29,9 3,8 81,4 |
16,85 78316 29961 24956 27,2 33,2 6,0 85,2 |
15,82 106696 40460 34139 29,5 32,3 2,8 87,9 100,6 98,8 |
15,78 143654 54225 45057 30,1 33,3 3,2 73,9 103,9 105,8 |
15,70 179126 68155 56272 31,0 34,4 3,3 69,7 102,7 107,5e) |
148,4 141,7 143,9 |
136,2 135,0 136,8 |
134,6 134,0 132,0 |
124,7 125,7 124,9 |
21 | PKB w dolarach | mln USD | 76427 | 84326 | 85756 | 91705 | 97918 | 110,3 | 101,7 | 106,9 | 106,8 |
22 | PKB w dolarach na 1 mieszkańca | USD | 1998 | 2198 | 2230 | 2378 | 2536 | 110,0 | 101,5 | 106,6 | 106,6 |
a) wielkości dla lat 1991-1993 podano według Małego rocznika GUS 1994
b) eksport skorygowany o saldo zakupów nierezydentów
c) import skorygowany o saldo wydatków rezydentów
d) wskaźniki dla lat 1991-1993 podano według Klasyfikacji gospodarki narodowej
e) łącznie z emeryturami MON
WYKAZ PODSTAWOWYCH PROGRAMÓW SPOŁECZNO-GOSPODARCZYCH DO REALIZACJI W 1995 R.
2. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy.
3. Program przeciwdziałania bezrobociu i łagodzenia jego negatywnych skutków.
4. Strategia dla zdrowia.
5. Program działań na rzecz osób niepełnosprawnych i ich integracji ze społeczeństwem.
6. Główne kierunki doskonalenia systemu edukacji w Polsce.
7. Założenia polityki mieszkaniowej państwa.
8. Program wykonawczy do polityki ekologicznej państwa do 2000 r.
9. Zasady polityki regionalnej państwa.
10. Założenia rozwoju gospodarki turystycznej.
11. Założenia polityki społeczno-gospodarczej dla wsi, rolnictwa i gospodarki żywnościowej do roku 2000.
12. Program restrukturyzacji i modernizacji mleczarstwa.
13. Program rozwoju hodowli bydła mięsnego w Polsce.
14. Program zahamowania spadku i odbudowy populacji owiec w Polsce na lata 1994-2000.
15. Plan zagospodarowania granicy państwa.
16. Program rekultywacji terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej.
17. Założenia polityki proinnowacyjnej państwa.
18. Założenia polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa.
19. Założenia polityki proeksportowej.
20. Program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego.
21. Program prywatyzacji sektora tytoniowego.
22. Program prywatyzacji sektora cukrowniczego.
23. Program restrukturyzacji i prywatyzacji sektora ciężkiej chemii.
24. Program działań dla restrukturyzacji przemysłu farmaceutycznego.
25. Program powszechnej prywatyzacji.
26. Program "Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja".
27. Program komercjalizacji dużych i średnich przedsiębiorstw państwowych.
28. Program restrukturyzacji elektroenergetyki polskiej.
29. Program restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego.
30. Program restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali.
31. Program restrukturyzacji przemysłu obronnego.
32. Strategia rozwoju telekomunikacji w Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2000.
33. Polityka transportowa.
34. Program budowy autostrad.
35. Centralny program mobilizacji gospodarki.
36. Partnerstwo dla Pokoju.
WYKAZ PODSTAWOWYCH PROJEKTÓW USTAW PRZYGOTOWANYCH PRZEZ RZĄD, KTÓRYCH PRZYJĘCIE WARUNKUJE REALIZACJĘ ZAŁOŻEŃ POLITYKI SPOŁECZNO-GOSPODARCZEJ NA 1995 R.
Przekazane do Sejmu RP
2. Ustawa - Prawo dewizowe.
3. Ustawa o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
4. Ustawa o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw.
5. Ustawa o podatku od sprzedaży akcji w obrocie publicznym.
6. Ustawa o zmianie ustawy o podatku importowym od towarów sprowadzanych lub nadsyłanych z zagranicy.
7. Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
8. Ustawa o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.
9. Ustawa o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw.
10. Ustawa o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia.
11. Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.
12. Ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw.
13. Ustawa o autostradach płatnych.
14. Ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych.
15. Ustawa o rachunkowości.
16. Ustawa o biegłych rewidentach i ich samorządzie.
17. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników.
18. Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
19. Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy karnej skarbowej, Kodeksu karnego wykonawczego oraz o podwyższeniu dolnych i górnych granic grzywien i nawiązek w prawie karnym.
W fazie finalnych prac Rządu
2. Ustawa o dopłatach z budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych.
3. Ustawa o dopłatach z budżetu państwa do oprocentowania kredytów rolnych.
4. Ustawa o zbiorowych stosunkach pracy.
5. Ustawa - Prawo bankowe.
6. Ustawa o Narodowym Banku Polskim.
7. Ustawa o popieraniu rozwoju budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw.
8. Ustawa o rekompensatach za nieruchomości przejęte z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962.
9. Ustawa o świadczeniach zdrowotnych gwarantowanych przez państwo ze środków publicznych.
10. Ustawa o zmianie niektórych ustaw dotyczących zaopatrzenia emerytalnego.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.1994.57.486 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Założenia polityki społeczno-gospodarczej na 1995 r. |
Data aktu: | 20/10/1994 |
Data ogłoszenia: | 16/11/1994 |
Data wejścia w życie: | 01/12/1994 |