10-lecie podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 czerwca 2001 r.
z okazji 10-lecia podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.

1.
Traktat między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy, podpisany w Bonn dnia 17 czerwca 1991 r., stał się podstawą rozwoju współpracy we wszystkich dziedzinach, stworzył szansę na trwałe pojednanie obu narodów. Traktat był konsekwencją zmian politycznych w Europie, umożliwił obu krajom współdziałanie w procesie europejskiego zjednoczenia w oparciu o wspólny system demokratycznych wartości i praw człowieka.
2.
Zawarcie Traktatu poprzedzał długi proces normalizacji stosunków politycznych, zapoczątkowany podpisaniem układu z dnia 7 grudnia 1970 r. podczas warszawskiej wizyty Willy Brandta. Stało się do dzięki zaangażowaniu pionierów porozumienia z kręgów intelektualnych, z Kościołów katolickiego i ewangelickiego oraz związanych z nimi środowisk polskich i niemieckich. Nową jakość w stosunkach polsko-niemieckich tworzyły w latach 70. i 80. polskie kręgi niezależne i opozycyjne. Dzięki ruchowi "Solidarność" możliwe stały się przełomowe zmiany w Europie Środkowo-Wschodniej. Przed Niemcami otworzyła się droga do zjednoczenia. Polacy poparli zjednoczenie w imię ideałów wolności i solidarności. Zjednoczone, demokratyczne Niemcy udzielały wszechstronnego wsparcia dążeniom wolnej Polski do struktur zachodnioeuropejskich i atlantyckich.
3.
Rady polityczne i prawne dla pozytywnego rozwoju stosunków polsko-niemieckich stworzyły: Traktat z dnia 14 listopada 1990 r. o potwierdzeniu istniejącej między nimi granicy oraz Traktat o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy, podpisany przez rządy Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Federalnej Niemiec przed 10 laty. Traktat objął deklaracjami i postanowieniami najszerszy w relacjach polsko-niemieckich zakres współpracy: politykę bezpieczeństwa i rozbrojenie, finanse i gospodarkę, współpracę kulturalną, naukową i techniczną, rolnictwo, zwalczanie przestępczości, współpracę w sprawach prawnych i konsularnych, ochronę środowiska naturalnego, transport, telekomunikację, ruch osobowy i turystykę. Polska jest dziś największym partnerem handlowym Niemiec w Europie Środkowo-Wschodniej. Regularnie odbywają się konsultacje polityczne na wszystkich szczeblach. Rozwija się współpraca przygraniczna i wymiana młodzieży. Rozbudowywane są partnerstwa miast i regionów. Kwestię ochrony mniejszości narodowych Traktat rozwiązał zgodnie z przyjętymi w tym względzie standardami międzynarodowymi. Sejm RP z zadowoleniem stwierdza, że Rzeczypospolita Polska realizuje przyjęte zobowiązania. Wyrażamy przekonanie, że również społeczność polska w Niemczech w coraz większym stopniu korzystać będzie z zagwarantowanych w Traktacie praw i przywilejów.
4.
Traktat z dnia 17 czerwca 1991 r. był wyrazem europejskiej opcji w polityce zagranicznej Polski. Znalazło w nim wyraz nasze dążenie do włączenia się w europejskie struktury bezpieczeństwa, gospodarcze i polityczne. Traktat wyraża także pozytywną odpowiedź Niemiec na prozachodni kurs naszej polityki. Podzielamy przekonanie twórców Traktatu, że bez dobrego sąsiedztwa polsko-niemieckiego trudno myśleć o prawdziwej jedności kontynentu europejskiego. Dzięki zapisom traktatowym możliwe stało się sformułowanie na początku lat 90. idei polsko-niemieckiej wspólnoty interesów. W jej ramach w ciągu ostatniej dekady udało się rozwiązać wiele problemów wynikających ze wspólnej, trudnej przeszłości, jednocześnie podjęliśmy liczne inicjatywy skierowane w przyszłość. Kolejnym ważnym krokiem na drodze ku zjednoczonej Europie będzie rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód. Perspektywa rozszerzenia została wyraźnie nakreślona podczas szczytu Unii w Nicei. Polska potwierdza gotowość dołożenia wszelkich starań, aby jak najszybciej przystąpić do Unii Europejskiej. Jesteśmy wdzięczni naszym niemieckim partnerom za wsparcie polskich dążeń do szybkiego członkostwa. Dążenia te leżą w polsko-niemieckim i w europejskim interesie. Polska i Niemcy, wspólnie z Francją i innymi krajami, winny przyspieszyć proces jednoczenia Europy.
5.
Sejm RP uważa, że u progu kolejnego etapu realizacji czerwcowego Traktatu należy położyć nacisk na rozwój kontaktów społecznych. Koniecznym jego warunkiem są dalsze zmiany w świadomości historycznej Polaków i Niemców. Niezbędna jest rzetelna wiedza, lepsze poznanie i zrozumienie, odrzucenie uprzedzeń i negatywnych stereotypów. Wymaga to zwiększenia bezpośrednich kontaktów, szerszej wymiany młodzieży, rozwijania nauki języka polskiego w niemieckich szkołach i niemieckiego - w polskich. W kreśleniu perspektyw współpracy ważną rolę mogą odegrać instytucje i grupy dialogu, jak Forum Polska-Niemcy.
6.
Testem dobrosąsiedzkiej i europejskiej dojrzałości obu naszych krajów jest sytuacja na pograniczu. W dużej mierze tam właśnie decyduje się przyszłość naszych stosunków i procesu pojednania. Sejm RP stwierdza, że w oparciu o postanowienia Traktatu sprzed 10 lat nastąpił intensywny rozwój polsko-niemieckiej współpracy przygranicznej i regionalnej. Nasze pogranicze może być wzorem dla innych krajów aspirujących do budowy zjednoczonej Europy. Sejm RP wyraża opinię, że rozwój regionów po obu stronach granicy wymaga dalszych starań.
7.
Polska i Niemcy zamierzają aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu Europy XXI wieku. Stosunki obu krajów, ich współpraca i rzeczywiste partnerstwo mają dla Europy znaczenie porównywalne ze współdziałaniem niemiecko-francuskim. Sejm RP dostrzega nowe ważne obszary polsko-niemieckiej współpracy: współtworzenie europejskiej polityki wschodniej, harmonizowanie polityki europejskiej z polityką atlantycką, dyskusje nad przyszłym kształtem zjednoczonej Europy, współpracę technologiczną i naukową, projekty dotyczące strefy przygranicznej. Naszym wspólnym zadaniem jest takie przekształcenie stosunków dwustronnych, by przejść od współpracy elit politycznych do współpracy obywateli i społeczności.
8.
Polska i Niemcy są świadome swej odpowiedzialności w Europie. Wyciągnęły z tego faktu właściwe wnioski. Dotychczasowa realizacja postanowień Traktatu z dnia 17 czerwca 1991 r. jest tego potwierdzeniem. Sejm RP wyraża przekonanie, że realizacja tych postanowień także w przyszłości będzie służyć obu krajom i Europie.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2001.21.329

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: 10-lecie podpisania Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec.
Data aktu: 22/06/2001
Data ogłoszenia: 06/07/2001