Sposób i tryb przygotowywania, przyjmowania i prezentowania stanowisk Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 3 marca 2006 r.
w sprawie sposobu i trybu przygotowywania, przyjmowania i prezentowania stanowisk Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa

Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 169, poz. 1417 i Nr 264, poz. 2205) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Prokuratorii Generalnej - należy przez to rozumieć Prokuratorię Generalną Skarbu Państwa;
2)
radcy - należy przez to rozumieć radcę lub starszego radcę Prokuratorii Generalnej;
3)
stanowisku - należy przez to rozumieć stanowisko przyjmowane kolegialnie przez Prokuratorię Generalną w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa;
4)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 lipca 2005 r. o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
§  2.
O konieczności przyjęcia stanowiska przez Prokuratorię Generalną decyduje Prezes Prokuratorii Generalnej z własnej inicjatywy lub na wniosek:
1)
wiceprezesa Prokuratorii Generalnej;
2)
dyrektora komórki organizacyjnej Głównego Urzędu Prokuratorii Generalnej;
3)
dyrektora oddziału Prokuratorii Generalnej;
4)
radcy;
5)
pełnomocnika procesowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
§  3.
Przy kwalifikowaniu sprawy do kategorii spraw o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa Prezes Prokuratorii Generalnej kieruje się następującymi przesłankami:
1)
potrzebą ustosunkowania się Prokuratorii Generalnej do:
a)
orzecznictwa sądów, trybunałów lub innych organów orzekających,
b)
obowiązujących przepisów prawnych;
2)
koniecznością zainicjowania przez Prokuratorię Generalną zmiany obowiązujących przepisów prawnych dotyczących praw lub interesów Skarbu Państwa;
3)
precedensowym charakterem sprawy, mogącym odnosić się do innych spraw z udziałem Skarbu Państwa albo mogącym mieć istotne znaczenie dla Skarbu Państwa lub finansów publicznych;
4)
wartością przedmiotu sprawy, wskazującą na jej istotne znaczenie dla finansów publicznych;
5)
przedmiotem sprawy, który:
a)
wskazuje, iż jej rozstrzygnięcie może mieć znaczenie dla dobrego imienia Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
dotyczy udziału Skarbu Państwa w spółkach kapitałowych o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego.
§  4.
Wniosek o przyjęcie stanowiska, o którym mowa w § 2, zawiera:
1)
określenie przedmiotu sprawy;
2)
wskazanie problemu wymagającego rozstrzygnięcia;
3)
wskazanie przesłanki określonej w § 3, uzasadniającej konieczność przyjęcia stanowiska przez Prokuratorię Generalną.
§  5.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa może wystąpić o przyjęcie stanowiska w każdej sprawie, którą uzna za sprawę o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa. Wystąpienie takie jest wiążące dla Prezesa Prokuratorii Generalnej.
§  6.
1.
Stanowisko jest przyjmowane przez co najmniej trzyosobowy zespół powołany przez Prezesa Prokuratorii Generalnej w drodze zarządzenia.
2.
W skład zespołu powołuje się radców. Prezes Prokuratorii Generalnej może również sam wejść w skład zespołu lub powołać w jego skład wiceprezesa Prokuratorii Generalnej.
3.
W zarządzeniu o powołaniu zespołu określa się:
1)
osoby wchodzące w skład zespołu, ze wskazaniem przewodniczącego zespołu, zwanego dalej "przewodniczącym";
2)
sprawę wymagającą przyjęcia stanowiska;
3)
referenta sprawy;
4)
termin przyjęcia stanowiska.
4.
Prezes Prokuratorii Generalnej może zmienić zarządzenie, o którym mowa w ust. 3, z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego.
§  7.
1.
Przewodniczący organizuje prace zespołu.
2.
Referent sprawy przygotowuje materiały niezbędne do przyjęcia stanowiska.
§  8.
1.
W posiedzeniach zespołu może brać udział, z głosem doradczym, Prezes lub wiceprezes Prokuratorii Generalnej oraz dyrektor oddziału Prokuratorii Generalnej, jeżeli nie wchodzą w skład zespołu.
2.
Zespół może zasięgać opinii osób posiadających wiadomości specjalne, a także wysłuchiwać poglądów radców niewchodzących w skład zespołu. Rozstrzygnięcia w tym zakresie podejmuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek członka zespołu.
§  9.
1.
Zespół przyjmuje stanowisko wraz z uzasadnieniem w formie uchwały.
2.
Projekt stanowiska wraz z uzasadnieniem sporządza referent sprawy.
3.
Uchwała w przedmiocie stanowiska jest przyjmowana w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej trzech członków zespołu, w tym przewodniczącego i referenta sprawy. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego.
4.
Członkowie zespołu oddają głosy tylko "za" lub "przeciw".
5.
Uchwałę w przedmiocie stanowiska podpisują członkowie zespołu obecni przy jej przyjmowaniu.
6.
W uchwale w przedmiocie stanowiska wskazuje się również członków zespołu nieobecnych podczas głosowania i podaje się przyczynę ich nieobecności.
§  10.
1.
Referent sprawy sporządza protokół z prac zespołu, w którym uwzględnia się w szczególności rozstrzygnięcia przewodniczącego oraz wynik głosowania uchwały w przedmiocie stanowiska. Do protokołu załącza się podjętą uchwałę w przedmiocie stanowiska, listy obecności członków zespołu na posiedzeniach oraz opinie i poglądy, o których mowa w § 8, jeżeli zostały sporządzone na piśmie.
2.
Protokół podpisują członkowie zespołu obecni na posiedzeniu, na którym została przyjęta uchwała w przedmiocie stanowiska.
§  11.
1.
Stanowisko jest prezentowane w formie pisemnej.
2.
Stanowisko prezentuje Prezes Prokuratorii Generalnej podmiotom określonym w art. 5 ustawy, w związku z których działalnością zostało ono przyjęte.
3.
Prezes Prokuratorii Generalnej może zaprezentować stanowisko podmiotom innym, niż wskazane w ust. 2, jeżeli uzna, że wymaga tego przedmiot stanowiska.
4.
Stanowisko przyjęte na wniosek, o którym mowa w § 5, a także stanowisko przyjęte z przyczyn określonych w § 3 pkt 3-5 Prezes Prokuratorii Generalnej prezentuje ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2006 r. i podlega ogłoszeniu.
1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1894).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2006.19.205

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób i tryb przygotowywania, przyjmowania i prezentowania stanowisk Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w sprawach o istotnym znaczeniu dla ochrony praw lub interesów Skarbu Państwa.
Data aktu: 03/03/2006
Data ogłoszenia: 14/03/2006
Data wejścia w życie: 15/03/2006