KONTRAKT TERYTORIALNY DLA WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO
1. Uchwały nr 235 Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2014 r. zatwierdzającej wynegocjowany Kontrakt Terytorialny dla Województwa Lubelskiego, podjętej na podstawie art. 14o ust. 2 pkt 1 ustawy,
2. Uchwały Zarządu Województwa nr ........ z dnia ..... zatwierdzającej wynegocjowany Kontrakt Terytorialny, podjętej na podstawie art. 14o ust. 3 ustawy,
3. Umowy Partnerstwa, zatwierdzonej przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r., zwanej dalej "Umową Partnerstwa",
4. Regionalnego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, służącego realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności, zwanego dalej "RPO",
5. Krajowych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020, służących realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności,
6. Strategii Rozwoju Kraju 2020: aktywne społeczeństwo, konkurencyjna gospodarka, sprawne państwo, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 25 września 2012 r.,
7. Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2014 - 2020: Regiony, miasta, obszary wiejskie, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 13 lipca 2010 r.,
8. Strategii Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 11 lipca 2013 r.,
9. Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego przyjętej przez Sejmik Województwa w dniu 24 czerwca 2013 r.,
10. Komunikatu Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu,
oraz przepisy:
11. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013",
12. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 289),
13. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 470),
14. Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz. U. poz. 1146), zwanej dalej "ustawą wdrożeniową",
15. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596, z późn. zm.),
16. Ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 743, z późn. zm.),
17. Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115),
18. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.),
19. Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.),
..................................................., Minister Infrastruktury i Rozwoju, zwany dalej "Ministrem",
oraz
Województwo Lubelskie, zwane dalej "Stroną samorządową", reprezentowane przez Zarząd Województwa, w imieniu którego działają:
.........................................................., Marszałek/Członek Zarządu Województwa Lubelskiego,
oraz
..........................................................................., Członek Zarządu Województwa Lubelskiego,
zwane łącznie dalej "Stronami",
zawierają niniejszy Kontrakt Terytorialny, zwany dalej "Kontraktem".
Biorąc pod uwagę potrzebę koordynacji działań z zakresu polityki rozwoju podejmowanych przez stronę rządową i stronę samorządową w województwach w celu zwiększenia skuteczności i efektywności tych działań oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, jak również zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych, na działania z zakresu polityki rozwoju, które zgodnie z szacunkami w latach 2014 - 2023 w skali całego kraju może wynieść około 400 mld zł, w tym w Województwie Lubelskim może wynieść około 26,3 mld zł,
Strony postanawiają, co następuje:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
[Przedmiot Kontraktu]
[Okres obowiązywania Kontraktu]
[Źródła finansowania Kontraktu]
[Ogólne zasady współpracy]
Strony Kontraktu zobowiązują się do:
CELE ROZWOJOWE I PRZEDSIĘWZIĘCIA PRIORYTETOWE
[Cele rozwojowe i deklaracje stron w zakresie ich realizacji]
[Przedsięwzięcia priorytetowe i warunki ich realizacji]
Nazwa przedsięwzięcia | Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona samorządowa) | Przewidywane źródło finansowania | Warunki realizacji przedsięwzięcia |
S-17 Warszawa - Lublin, odcinek: Zakręt - Kurów - odcinki na terenie województwa lubelskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 9) do Strategii Rozwoju Transportu oraz ujęte w załączniku 5 PBDK na lata 2011 - 2015. |
S-19 Lublin - Rzeszów - odcinki na terenie województwa lubelskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 12) do Strategii Rozwoju Transportu oraz ujęte w załączniku 5 PBDK na lata 2011 - 2015. |
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 835 (1. Odcinek od km 10+014 do km 43+162, Lublin - Wysokie, 33,148 km | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO | Przedsięwzięcie wstępnie wpisuje się w zakres wsparcia właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Jest to droga wyprowadzająca ruch z miasta i uzupełnienie brakującego elementu ciągu drogowego finansowanego z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013. Realizacja uzależniona jest od dostępnej alokacji i wyników negocjacji z KE odnośnie zakresu programu. Inwestycja wychodząca poza obszar funkcjonalny Lublina powinna mieć zapewnione współfinansowanie z RPO. |
Budowa i przebudowa odcinków dróg na terenie miasta Lublin | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO | Projekty wchodzące w skład przedsięwzięcia wstępnie kwalifikują się do wsparcia ze środków właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w zależności od dostępnej alokacji i wyników negocjacji z KE odnośnie zakresu programu. Warunkiem realizacji jest również nadanie statusu co najmniej drogi wojewódzkiej, która łączyłaby się z węzłem sieci TEN-T. |
Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach środków właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
Prace na linii kolejowej E 20 odcinek Siedlce - Terespol, etap III - LCS Terespol | Strona rządowa | Connecting Europe Facility (dalej: CEF) | Przedsięwzięcie wpisane do DI do Strategii Rozwoju Transportu (poz. 37) na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. Realizacja uzależniona od rozstrzygnięć CEF. |
Prace na linii kolejowej C-E 20 odcinek Skierniewice - Pilawa - Łuków | Strona rządowa | CEF | Przedsięwzięcie wpisane do DI do Strategii Rozwoju Transportu (poz. 40) na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. Realizacja uzależniona od rozstrzygnięć CEF. |
Prace na liniach kolejowych Nr 68, 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI do Strategii Rozwoju Transportu (poz. 1) na liście projektów makroregionalnych. |
Prace na linii kolejowej Nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI do Strategii Rozwoju Transportu (poz. 7) na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. |
Modernizacja linii kolejowej Nr 30 Lubartów - Parczew | Strona samorządowa | RPO | Projekt przewidziany do realizacji w ramach środków RPO. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE. |
Prace na linii kolejowej Nr 30 Parczew-Łuków | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI do Strategii Rozwoju Transportu (poz. 12) na liście projektów makroregionalnych. Przedsięwzięcie będzie mogło być zrealizowane pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej na realizację linii objazdowej w ramach projektu (prace na linii kolejowej nr 7) i w zakresie zapewniającym podstawową przejezdność linii do wysokości 80 mln zł. |
Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu | Strona rządowa/ Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego |
Przedsięwzięcia będą realizowane przez projekty wynikające ze Strategii ZIT dla miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie (w opracowaniu). Projekty wyłonione zostaną w trybie ustawy wdrożeniowej: * uzgodnione pomiędzy Związkiem ZIT, Samorządem Województwa a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego na podstawie opracowanej Strategii ZIT, * pozytywnie zaopiniowane przez Instytucję Zarządzającą (dalej: IZ) RPO oraz IZ właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, * projekt jest przygotowany, a wniosek o dofinansowanie został złożony w terminie wskazanym przez właściwą IZ, * zakres rzeczowy projektu i wartość dofinansowania ustalone na podstawie prac nad Strategią ZIT, * w zależności od dostępności alokacji. |
Wsparcie działań z zakresu efektywności energetycznej zgodnie z podziałem interwencji pomiędzy programami krajowymi i regionalnymi | Strona rządowa/ Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego | |
Wsparcie selektywne przedsięwzięć dotyczących sieci ciepłowniczych i chłodniczych | Strona rządowa/ Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO / środki jednostek samorządu terytorialnego | |
Muzeum - Miejsce Pamięci w Sobiborze (Państwowe Muzeum na Majdanku) | Strona rządowa | środki budżetu państwa | Projekt wieloletni realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dalej: MKiDN). |
Termomodernizacja państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w województwie lubelskim | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / środki budżetu państwa | Projekt wieloletni realizowany przez MKiDN. |
Przedsięwzięcia dotyczące realizacji RANB w województwie lubelskim | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020, środki własne beneficjenta |
Strona rządowa w ramach realizacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na projekty realizowane w ramach regionalnych agend naukowo-badawczych. Strona samorządowa może zgłosić propozycję regionalnej agendy naukowo-badawczej, samodzielnie lub wspólnie z innymi województwami, w ramach której będą realizowane projekty badawcze w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Strona rządowa dokona wyboru regionalnych agend naukowo-badawczych spośród propozycji zgłoszonych w tym zakresie przez zarządy województw. W ramach wybranych przez Stronę rządową regionalnych agend naukowo-badawczych, w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym wyłaniane będą projekty badawcze, w których liderem (koordynatorem) będzie podmiot z województwa objętego regionalną agendą naukowo-badawczą. |
Wieloletni Program Przebudowy i Rozbudowy Samodzielnego Szpitala klinicznego Nr 1 Uniwersytetu Medycznego w Lublinie | Strona rządowa | Środki budżetu państwa | Projekt do realizacji zgodnie z zasadami właściwymi dla programu wieloletniego - podmiot odpowiedzialny Ministerstwo Zdrowia (dalej: MZ). Program jest w trakcie procedowania. Realizacja programu będzie możliwa po jego ustanowieniu przez Radę Ministrów i przyznaniu środków finansowych (części 46 budżetu państwa). |
Budowa SOR wraz z wyposażeniem i lądowiskiem przy Powiatowym Centrum Zdrowia w Opolu Lubelskim (lokalizacja w Poniatowej) | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie proponowane na listę projektów strategicznych z zakresu zdrowia do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu tego programu w wyniku negocjacji z KE. |
Szpitalny Oddział Ratunkowy z Lądowiskiem dla Śmigłowców (1. Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką SPZOZ w Lublinie) | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie proponowane na listę projektów strategicznych z zakresu zdrowia do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu tego programu w wyniku negocjacji z KE. |
SOR- Szpitalny Oddział Ratunkowy w Lubartowie | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie proponowane na listę projektów strategicznych z zakresu zdrowia do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu tego programu w wyniku negocjacji z KE. |
Sieci energetyczne w województwie lubelskim | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie możliwe do realizacji w ramach poszczególnych projektów objętych Project pipeline dla sektora energetyki. Realizacja Project pipeline uzależniona od ostatecznego wyniku prac nad dokumentem, wyniku negocjacji z KE i finalizacji prac nad właściwym krajowym programem operacyjnym na lata 2014-2020 oraz dostępności środków i ostatecznej decyzji inwestora o realizacji projektu. |
Nazwa przedsięwzięcia | Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona samorządowa) | Przewidywane źródło finansowania | Warunki realizacji przedsięwzięcia |
S-12 Radom - Lublin | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 22). Realizacja uzależniona od dostępności środków oraz ujęcia w PBDK. |
S-12 Lublin - Dorohusk | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 24). Realizacja uzależniona od dostępności środków oraz ujęcia w PBDK. |
S-19 Białystok - Lublin | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 32). Realizacja uzależniona od dostępności środków oraz ujęcia w PBDK, przy czym w pierwszej kolejności sfinansowany powinien zostać odcinek Kraśnik-Lublin oraz na odcinku Lublin (węzeł z obwodnicą) - Lubartów. |
S-17 Lublin - Hrebenne | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do DI (poz. 39). Realizacja uzależniona od dostępności środków oraz ujęcia w PBDK. |
Budowa drogi wojewódzkiej 747 stanowiącej dojazd do węzła "Konopnica" obwodnicy Lublina w ciągu DK Nr 19 na odcinku Radawiec Duży - węzeł Konopnica | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Projekty wchodzące w skład przedsięwzięcia wstępnie kwalifikują się do wsparcia ze środków właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w zależności od dostępnej alokacji i wyników negocjacji z KE odnośnie zakresu programu. |
Rozbudowa Nadwiślańskiego układu drogowego - rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 801 Warszawa - Karczew - Wilga - Maciejowice - Dęblin - Puławy | Strona samorządowa | RPO | Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE. |
Modernizacja linii kolejowej Nr 69 Rejowiec- Hrebenne | Strona samorządowa | RPO | Projekt nie został ujęty w DI i WPIK. Projekt możliwy do realizacji w ramach środków RPO. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE i od dostępności środków. |
Modernizacja linii kolejowej Nr 72 Zamość-Hrubieszów Miasto (na odcinku Zawada - Zamość) | Strona samorządowa | RPO | Projekt nie został ujęty w DI i WPIK. Projekt możliwy do realizacji w ramach środków RPO. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE i od dostępności środków. |
Budowa terminala przeładunkowego materiałów sypkich i gabarytowych na stacji Zamość-Boratycze LHS oraz stacji Zamość-Majdan | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Projekt możliwy do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 (procedura konkursowa). Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu programu w wyniku negocjacji z KE, wyniku konkursu i dostępności środków. |
Budowa Kolejowego Terminala Przeładunkowego w ramach Strategicznych Inwestycji Terytorialnych Chełma | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Projekt możliwy do realizacji w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 (procedura konkursowa). Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu programu w wyniku negocjacji z KE, wyniku konkursu i dostępności środków. |
Przebudowa obiektów sportowych MKS START w Lublinie | Strona samorządowa | Środki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej | Przedsięwzięcie potencjalnie możliwe do dofinansowania w części zakresu rzeczowego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w procedurze konkursowej. Możliwość realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu uzależniona jest od wyniku postępowania konkursowego dokonanego przez Ministra Sportu i Turystyki na podstawie rekomendacji Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu. Kluczowymi kryteriami oceny projektu będzie ocena merytorycznej zasadności realizacji zadania pod względem faktycznych potrzeb w zakresie ilości, wielkości i rozmieszczenia terytorialnego bazy dla danych sportów, w oparciu o rekomendacje i opinie polskich związków sportowych, stopnia przygotowania zadania do realizacji, stanu technicznego i funkcjonalnego zadania oraz - z uwagi na skalę przedsięwzięcia (bardzo szeroki zakres rzeczowo-finansowy) - dostępność środków w Programie. |
Centrum Sztuki Dzieci - Teatr im. H.Ch. Andersena | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO | Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu właściwych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020, wyników negocjacji z KE, wyniku konkursu i dostępności środków. |
Rewitalizacja Akademii Zamojskiej w Zamościu | Strona samorządowa | Możliwości finansowania w tym określenie potencjalnych źródeł będą przedmiotem dalszej analizy po zakończeniu negocjacji programów operacyjnych | Warunki realizacji do określenia w zależności od źródeł finansowania |
Muzeum Lubelskie - ochrona dziedzictwa przeszłości i nowe wyzwania przyszłości: edukacja, nauka, innowacyjność, promocja regionu, turystyka. Podtytuł: "Lubelskie! Smakuj życie kulturowo" | Strona samorządowa | RPO/ środki budżetu państwa | Projekt możliwy do realizacji w RPO. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE i dostępności środków. Ewentualny wkład budżetu państwa na sfinansowanie części wkładu własnego do ustalenia na późniejszym etapie, w zależności od szczegółowego zakresu rzeczowego. |
Program przywracania rzeki miastu - kompleksowa rewitalizacja Doliny Krzny na terenie obszaru funkcjonalnego miasta Biała Podlaska | Strona samorządowa | RPO | Projekt możliwy do realizacji w RPO. Projekt może się również ubiegać w trybie konkursowym o wsparcie w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od ostatecznego kształtu RPO w wyniku negocjacji z KE i dostępności środków. Ewentualna możliwość realizacji przedsięwzięcia w zakresie budowy Akademickiego Parku Sportowego AWF w Białej Podlaskiej ze źródeł innych niż RPO do ustalenia na późniejszym etapie. |
E-geodezja - cyfrowy zasób geodezyjny województwa lubelskiego | Strona rządowa | RPO / właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Projekty może zostać zrealizowany pod warunkiem zawarcia szczegółowego porozumienia ustalającego zakres projektu i źródła finansowania, w tym RPO i właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020. |
Rozwój szkolnictwa wyższego uwzględniającego potrzeby regionalne | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 |
Strona rządowa w ramach realizacji działań w obszarze szkolnictwa wyższego w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na działania uwzględniające specyfikę regionalną. Przedsięwzięcia odzwierciedlające specyficzne potrzeby regionalne (wynikające z regionalnych inteligentnych specjalizacji) będą wyłaniane w trybie konkursowym w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, zapewniającym konkurencyjność międzyregionalną, z zastosowaniem mechanizmu preselekcji projektów na poziomie regionalnym. Szczegółowe zasady i sposób zastosowania ww. mechanizmu zostaną zatwierdzone przez komitet monitorujący właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020. |
Realizacja programu rozwojowego dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie praktycznego kształcenia studentów w tym tworzenie centrów symulacji medycznej | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Realizacja przedsięwzięcia będzie zależała od negocjacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 z KE, ostatecznego kształtu programu oraz dostępnej alokacji. |
Zintegrowany system nieinwazyjnej diagnostyki obrazowej chorób serca w województwie lubelskim | Strona samorządowa | Środki budżetu państwa / środki własne beneficjenta | Projekt w części właściwej zakresu rzeczowego może być zrealizowany w ramach Narodowego programu wyrównywania dostępności do profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego POLCARD finansowanego z budżetu środków krajowych pozostających w dyspozycji MZ realizowanych w drodze konkursu ofert. Realizacja przedsięwzięcia jest uzależniona od pozytywnej weryfikacji zgodnie z kryteriami. |
Doposażenie Centrum Onkologii Ziemi Lubelskiej im. św. Jana z Dukli w Lublinie, zwiększenie jakości i dostępności do specjalistycznych świadczeń onkologicznych | Strona samorządowa | RPO / Środki budżetu państwa / środki własne beneficjenta | W zakresie RPO realizacja przedsięwzięcia będzie uzależniona od ostatecznego zakresu Policy paper w obszarze zdrowia oraz od rozstrzygnięć Komitetu Sterującego, o którym mowa w Umowie Partnerstwa. Projekt w części właściwej zakresu rzeczowego może być zrealizowany w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych finansowanego z budżetu środków krajowych pozostających w dyspozycji MZ realizowanych w drodze konkursu ofert (program do 2015 r.). Realizacja przedsięwzięcia jest uzależniona od wyników postępowania konkursowego i ewentualnego wyboru jako realizatora zgodnie z kryteriami wyboru realizatorów, opisem programu oraz dostępności środków. |
Poprawa stanu i jakości życia dzieci i młodzieży województwa lubelskiego poprzez oddziaływanie na czynniki kształtujące zdrowiu i dostępie do świadczeń zdrowotnych w Dziecięcym Szpitali Klinicznym w Lublinie oraz podnoszenie jakości i efektywności regionalnego systemu ochrony zdrowia | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / RPO | Realizacja przedsięwzięcia będzie uzależniona od ostatecznego zakresu Policy paper w obszarze zdrowia oraz od rozstrzygnięć Komitetu Sterującego, o którym mowa w Umowie Partnerstwa, oraz dostępności środków. Zgodnie z przyjętą demarkacją szpitale kliniczne będą mogły ubiegać się o dofinansowanie w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, możliwość realizacji w ramach RPO w zależności od rozstrzygnięć Komitetu Sterującego w tym zakresie. |
Rewitalizacja systemu wodnego kanału Wieprz - Krzna - Etap 1 inwestycji | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 |
Warunki realizacji przedsięwzięcia: 1) poszczególne zadania w ramach przedsięwzięcia będą wynikać z tzw. masterplanów, stanowiących uzupełnienie planów gospodarowania wodami do czasu ich aktualizacji w 2015 r., a po 2015 r. - ze zaktualizowanych planów gospodarowania wodami, zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, oraz będą uwzględniać opracowane mapy zagrożeń i mapy ryzyka powodziowego oraz będą spójne z planami zarządzania ryzykiem powodziowym, zgodnie z dyrektywą 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim. 2) przedsięwzięcie będzie realizowane w etapach, z uwzględnieniem gotowości poszczególnych zadań do realizacji. 3) konieczne jest wypracowanie z właściwymi dysponentami mechanizmów finansowania tego przedsięwzięcia z różnych źródeł 4) dostępności środków w ramach poszczególnych źródeł finansowania 5) inne wynikające z art. 6 ust 3 Kontraktu. |
Budowa zbiornika Oleśniki na rzece Wieprz - Etap 1 inwestycji | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 |
Warunki realizacji przedsięwzięcia: 1) poszczególne zadania w ramach przedsięwzięcia będą wynikać z tzw. masterplanów, stanowiących uzupełnienie planów gospodarowania wodami do czasu ich aktualizacji w 2015 r., a po 2015 r. - ze zaktualizowanych planów gospodarowania wodami, zgodnie z dyrektywą 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, oraz będą uwzględniać opracowane mapy zagrożeń i mapy ryzyka powodziowego oraz będą spójne z planami zarządzania ryzykiem powodziowym, zgodnie z dyrektywą 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim. 2) przedsięwzięcie będzie realizowane w etapach, z uwzględnieniem gotowości poszczególnych zadań do realizacji. 3) konieczne jest wypracowanie z właściwymi dysponentami mechanizmów finansowania tego przedsięwzięcia z różnych źródeł 4) dostępności środków w ramach poszczególnych źródeł finansowania, 5) inne wynikające z art. 6 ust 3 Kontraktu. |
[Zakres i tryb sprawozdawczości z realizacji Kontraktu w zakresie celów i przedsięwzięć priorytetowych]
[Sposób wykonywania przez Ministra monitoringu i kontroli realizacji Kontraktu w zakresie celów rozwojowych i przedsięwzięć priorytetowych]
[Sposób i warunki weryfikacji realizacji przedsięwziąć priorytetowych]
- co najmniej raz w roku, na podstawie danych zawartych w informacjach, o których mowa w art. 7, lub informacjach pokontrolnych, o których mowa w art. 8 ust. 5.
ZMIANY KONTRAKTU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
[Warunki zmiany Kontraktu]
[Warunki i sposób rozwiązania Kontraktu]
[Klauzula salwatoryjna]
Jeżeli którekolwiek z postanowień Kontraktu zostanie uznane za nieważne, niezgodne z prawem lub niewykonalne, pozostałe postanowienia pozostają w mocy, a Strony zobowiązują się do dokonania odpowiednich zmian w Kontrakcie.
[Rozwiązywanie sporów]
[Postanowienia końcowe]
[Wejście w życie]
Kontrakt wchodzi w życie z dniem podpisania przez drugą Stronę.
(podpisy na następnej stronie)
Minister: Marszałek Województwa /
Członek Zarządu Województwa:
___________ _____________________
Członek Zarządu Województwa:
_________________________
Wzór szczegółowej informacji dotyczącej przedsięwzięć priorytetowych określonych w art. 6.
.......
2. Podmiot odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia
.......
3. Opis przedsięwzięcia w kontekście proponowanych celów
.......
4. Obszar tematyczny realizacji przedsięwzięcia
.......
5. Obszar realizacji przedsięwzięcia (wskazać właściwe OSI, jeśli przedsięwzięcie je obejmuje)
.......
6. Miejsce realizacji przedsięwzięcia
.......
7. Stan zaawansowania prac przygotowawczych/realizacji
.......
8. Orientacyjny całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia
.......
9. Źródła finansowania przedsięwzięcia
Ogółem (w zł) |
w tym: | |||||||||||||
2015 r. | 2016 r. | 2017 r. | ...... | |||||||||||
Źródło finansowania A | Źródło finansowania B | Źródło finansowania C | ||||||||||||
10. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
Elementy /Etapy |
Data rozpoczęcia (A) mm/rrrr |
Data ukończenia (B) mm/rrrr |
11. Oczekiwane produkty i rezultaty (wskazanie mierzalnych wskaźników i określenie ich wartości bazowej oraz docelowej)
Wskaźnik produktu/rezultatu | Wartość bazowa | Oczekiwana wartość docelowa |
12. Ewentualne przedsięwzięcia komplementarne
Informacje dotyczące przedsięwzięć priorytetowych określonych w art. 6.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.2014.1143 |
Rodzaj: | Uchwała |
Tytuł: | Zatwierdzenie Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Lubelskiego. |
Data aktu: | 14/11/2014 |
Data ogłoszenia: | 04/12/2014 |
Data wejścia w życie: | 14/11/2014 |