Włączenie kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 16 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "AUDYTOWANIE DOKUMENTÓW CYFROWYCH W OPARCIU O STANDARD WCAG (WEB CONTENT ACCESSIBILITY GUIDELINES)" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Okres ważności dokumentu: 5 lat. W sytuacji przedłużania ważności certyfikatu stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Przedłużenie ważności certyfikatu wymaga przedstawienia dowodów na samodzielne przeprowadzenie audytu minimum 10 dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG w ciągu 5 lat od czasu uzyskania certyfikatu. Przeprowadzana jest również rozmowa z komisją walidacyjną dotycząca przedstawionych dowodów.
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" samodzielnie posługuje się automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych i programami asystującymi oraz przeprowadza proces audytowania dokumentów cyfrowych. Wykorzystuje znajomość standardu WCAG, weryfikując dostępność dokumentów wygenerowanych z programów źródłowych i dokumentów PDF. W badaniu dokumentów stosuje zasady i przepisy w zakresie dostępności. Na tej podstawie sporządza raport końcowy, w którym zawarte są m.in. rozwiązania dotyczące usuwania problemów z dostępnością cyfrową. Przetwarza informacje. Realizuje zadania na samodzielnym stanowisku, w tym układa plan audytu dokumentu cyfrowego i przygotowuje raport końcowy. Osoba sprawdzająca dokumenty przekazuje innym osobom z zespołu lub instytucji (w której pełni swoją funkcję) zalecenia dotyczące koniecznych zmian w opracowywanych dokumentach. Wykazuje się umiejętnością analizy potrzeb i oczekiwań osób, do których kierowane są dokumenty cyfrowe.

Zestaw 1. Omawianie zagadnień związanych ze standardem WCAG oraz przepisami i dobrymi praktykami w obszarze audytowania dokumentów cyfrowych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Omawia specyfikę dostępności dokumentów cyfrowych - charakteryzuje potrzeby użytkowników w zakresie dostępności cyfrowej (m.in. osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, intelektualną oraz osób starszych),

- wymienia narzędzia wspierające dostęp użytkowników o indywidualnych potrzebach do dokumentów cyfrowych,

- wymienia i definiuje różne formy dostępności treści (m.in. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp),

- omawia skutki błędów z dostępem do dokumentu wśród osób z niepełnosprawnościami.

02. Omawia standard dostępności WCAG - przytacza kryteria sukcesu standardu WCAG w zakresie percepcji, funkcjonalności, zrozumiałości i rzetelności,

- wskazuje kryteria sukcesu WCAG odnoszące się do dokumentów cyfrowych.

03. Omawia przepisy w zakresie dostępności dokumentów cyfrowych - wymienia przepisy w zakresie dostępnych dokumentów cyfrowych uwzględniających specyfikę instytucji, w której prowadzony jest audyt,

- wskazuje dobre praktyki i zalecenia dla poszczególnych rynków objętych regulacjami związanymi z obowiązkiem zapewnienia dostępności dokumentów cyfrowych.

Zestaw 2. Rozróżnianie edytorów tekstu i programów DTP oraz posługiwanie się programami asystującymi, automatycznymi walidatorami dostępności dokumentów cyfrowych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Rozróżnia edytory tekstowe i programy DTP - charakteryzuje edytory tekstowe i programy DTP pozwalające na tworzenie dostępnych dokumentów cyfrowych,

- charakteryzuje narzędzia edytorów tekstowych i programów DTP pozwalających na tworzenie elementów strukturalnych dokumentów cyfrowych,

- charakteryzuje narzędzia do dodawania treści alternatywnych do elementów graficznych w edytorach tekstowych i programach DTP.

02. Stosuje programy asystujące - posługuje się programami asystującymi wykorzystywanymi w różnych systemach operacyjnych desktopowych i mobilnych,

- posługuje się skrótami klawiaturowymi programów czytających pozwalającymi na sprawniejszą nawigację w dokumencie cyfrowym,

- stosuje gesty nawigacyjne aplikacji czytających ekran na urządzeniach mobilnych.

03. Używa programów umożliwiających zbadanie dostępności dokumentu cyfrowego - wymienia przykłady automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych,

- używa automatycznych narzędzi walidujących dostępność dokumentów cyfrowych,

- interpretuje błędy wskazywane przez automatyczne narzędzia sprawdzające dostępność,

- kontroluje poprawność kontrastu treści i tła, korzystając z manualnych programów sprawdzających minimalny współczynnik kontrastu zgodny ze standardem WCAG.

Zestaw 3. Sprawdzanie zgodności dokumentów cyfrowych ze standardem WCAG
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
01. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach tekstowych i programach DTP - sprawdza obecność elementów strukturalnych dokumentów,

- sprawdza poprawność elementów strukturalnych dokumentów,

- sprawdza obecność treści alternatywnych dla wszystkich elementów graficznych przenoszących znaczenie w warstwie semantycznej, tj. ilustracji, zdjęć, map, wykresów lub schematów,

- potwierdza jednoznaczność treści odnośników,

- stwierdza adekwatność użycia typografii oraz czytelność informacji,

- stwierdza poprawność wykorzystania elementów formularzy osadzonych w dokumencie cyfrowym,

- sprawdza poprawność wyróżnienia treści,

- określa poziom zrozumienia treści w programach do mierzenia mglistości tekstu.

02. Weryfikuje dostępność dokumentów w edytorach plików PDF - sprawdza poprawność i istnienie struktury znaczników oraz ich zawartość,

- sprawdza poprawność ustawienia języka dokumentu i treści,

- potwierdza poprawność tytułu w metadanych dokumentu,

- sprawdza elementy strukturalne, ich integralność oraz zasadność użycia,

- sprawdza zgodność odczytu treści przez program czytający z treścią widoczną na ekranie.

03. Przygotowuje raport zgodności dokumentu cyfrowego ze standardem WCAG - wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach tekstowych,

- wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w programach DTP,

- wskazuje błędy i proponuje sposoby ich poprawy w edytorach plików PDF.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody: test teoretyczny, zadanie praktyczne (studium przypadku) uzupełnione rozmową z komisją.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 członków, którzy spełniają następujące wymagania:

Przewodniczący komisji: - posiada minimum pięcioletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. dostępności cyfrowej lub równoważnym związanym z dostępnością dokumentów cyfrowych, - przeprowadził minimum 40 audytów dostępności dokumentów cyfrowych.
Wszyscy członkowie komisji walidacyjnej muszą: - posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie (minimum 100 godzin szkoleniowych) w prowadzeniu szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej, - posiadać udokumentowane doświadczenie w zakresie tworzenia dostępnych dokumentów cyfrowych w ostatnich 3 latach przed powołaniem na członka komisji.
1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji
Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje test teoretyczny. Może być przeprowadzana elektronicznie (np. na platformie internetowej wyposażonej w moduł egzaminacyjny) lub w wersji papierowej. Każda wersja testu teoretycznego musi spełniać standardy dostępności. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest pozytywna weryfikacja części teoretycznej walidacji. Praktyczną część walidacji przeprowadza się w pomieszczeniu wyposażonym w stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym (np. Windows) i co najmniej dwie przeglądarki internetowe (np. Firefox i Chrome) oraz dostęp do połączenia internetowego i słuchawki. Niezbędny jest również dostęp do edytorów tekstu (min. Word, Writer), programów DTP (m.in. Adobe InDesign), programów do edycji PDF (m.in. Adobe Acrobat Pro) oraz czytnika ekranu (program, z którego korzystają osoby niewidome i niedowidzące). Praktyczna część walidacji obejmuje wykonanie zadań praktycznych. Rozmowa z komisją walidacyjną odbywa się tuż po wykonaniu zadań praktycznych i je uzupełnia. Pomieszczenie egzaminacyjne powinno być dostępne dla osób niepełnosprawnych, a platforma internetowa spełniać obowiązujący standard WCAG na poziomie AA.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania.

Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania.

7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1121

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 16/11/2020
Data ogłoszenia: 07/12/2020
Data wejścia w życie: 07/12/2020