kierując się dążeniem do odniesienia się do skutków na terytorium Republiki Czeskiej wynikających z eksploatacji kopalni odkrywkowej węgla brunatnego Turów w Rzeczypospolitej Polskiej (zwanej dalej "kopalnią Turów"),
biorąc pod uwagę potrzebę polubownego zakończenia sporu dotyczącego kopalni Turów, z poszanowaniem wymogów prawa Unii Europejskiej,
odnotowując zobowiązanie Fundacji PGE do przekazania 10 000 000 EUR na rzecz Kraju Libereckiego,
w przekonaniu, że najwłaściwszą formą rozwiązania tej kwestii i zapobieżenia przyszłym sporom jest Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej o współpracy w zakresie odnoszenia się do skutków na terytorium Republiki Czeskiej wynikających z eksploatacji kopalni odkrywkowej węgla brunatnego Turów w Rzeczypospolitej Polskiej (zwana dalej "Umową"),
uzgodniły, co następuje:
Cel Umowy
Celem Umowy jest:
a) współpraca między Stronami w zakresie wdrażania i finansowania działań wykrywających, minimalizujących i zapobiegających skutkom, w tym ich monitoring (zwana dalej "odnoszeniem się do skutków"), wynikającym z eksploatacji i późniejszych prac rekultywacyjnych w kopalni Turów w Rzeczypospolitej Polskiej, na terytorium Republiki Czeskiej,
b) polubowne rozstrzygnięcie sporu pomiędzy Stronami wniesionego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "Trybunałem Sprawiedliwości") na skutek skargi w sprawie C-121/21 złożonej przez Republikę Czeską przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 26 lutego 2021 roku, dotyczącej rozszerzenia eksploatacji kopalni Turów.
Przesłanki wycofania Skargi w sprawie C-121/21
a) na rzecz Ministerstwa Środowiska Republiki Czeskiej łączną kwotę w wysokości równoważnej 10 000 000 EUR na rachunek nr IBAN: CZ19 0710 0001 2300 0762 8001, SWIFT: CNBACZPP oraz
b) na rzecz Kraju Libereckiego łączną kwotę w wysokości równoważnej 25 000 000 EUR na rachunek nr IBAN: CZ07 0100 0001 2331 1360 0217 SWIFT: KOMBCZPP,
w celu pełnego odniesienia się do skutków na terytorium Republiki Czeskiej wynikających z eksploatacji w kopalni Turów, zgodnie z ustaleniami niniejszej Umowy.
a) zezwoliła przedstawicielom Strony Czeskiej na przeprowadzenie misji oceniającej w kopalni Turów w celu określenia sytuacji wyjściowej,
b) przekazała Stronie Czeskiej wszystkie stosowne informacje na temat toczących się postępowań zgodnie z art. 3, ust. 11,
c) przekazała Stronie Czeskiej wstępny projekt budowy wału ziemnego, o którym mowa w art. 4 oraz
d) przekazała Stronie Czeskiej informacje o wodach podziemnych, określone w art. 8 ust. 1 lit. a) do lit. c) oraz ust. 2 i ust. 3.
Podstawowe zasady odnoszenia się do skutków eksploatacji
a) zakończy budowę bariery ochronnej wód podziemnych i udowodni jej funkcjonalność (art. 3 ust. 5 do 7 włącznie) oraz przekaże Stronie Czeskiej kompletną dokumentację projektową dotyczącą rzeczywistej budowy bariery ochronnej wód podziemnych (art. 8 ust. 1 lit. a) i c)),
b) ukończy budowę wału ziemnego (art. 4),
c) spełni wymagania w zakresie monitorowania wpływu eksploatacji kopalni Turów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 3, art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 do 6 włącznie,
d) wykona otwory monitoringowe zgodnie z art. 8 ust. 7.
a) obszar robót nie przekroczy linii wyznaczonej punktami o następujących współrzędnych:
A1 x= 5638423.268, y= 5492302.776
A2 x= 5638149.386, y= 5492718.628
A3 x=5638476.592, y= 5493254.289
A4 x=5638967.067, y= 5493644.543 oraz
b) roboty, o których mowa w lit. a) w odniesieniu do pierwszego poziomu roboczego nie będą przebiegać niżej niż +295 m n.p.m.
a) dokona przeglądu (audytu) obiektów kopalni Turów pod kątem emisji światła i dokona wstępnych korekt w oświetleniu, aby chronić środowisko nocne przed możliwym zanieczyszczeniem światłem i zminimalizować uciążliwe skutki oświetlenia zewnętrznego;
b) zmodernizuje oświetlenie na maszynach podstawowych i wprowadzi funkcjonalność wyłączania reflektorów na masztach gdy maszyny nie są eksploatowane, uwzględniając wyniki przeglądu, o którym mowa w lit. a);
c) wdroży najlepsze możliwe rozwiązania techniczne mające na celu ograniczenie emisji światła, uwzględniając wyniki przeglądu, o którym mowa w lit. a);
d) wymieni stare źródła światła i oprawy oświetleniowe na nowe kierunkowe (LED), uwzględniając wyniki przeglądu, o którym mowa w lit. a);
e) wdroży rozwiązania techniczne mające na celu ograniczenie zbędnego oświetlenia sprzętu i urządzeń, gdy są one wyłączone z eksploatacji, uwzględniając wyniki przeglądu, o którym mowa w lit. a);
f) przeanalizuje dostępność i tendencje rozwojowe źródeł światła w kontekście ograniczenia zanieczyszczenia świetlnego oraz najlepsze możliwe rozwiązania techniczne mające na celu podniesienie efektywności energetycznej i minimalizację męczących efektów oświetlenia zewnętrznego.
Środki, o których mowa w lit. a) zostaną wdrożone bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu dziewięciu miesięcy od wejścia w życie Umowy.
Środki, o których mowa w lit. b) do e) zostaną wdrożone bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu trzech lat od przeglądu, o którym mowa w lit. a).
Środki, o których mowa w lit. f) będą wdrażane co pięć lat od wejścia w życie Umowy. Jeżeli wynik analizy wskaże na konkretne środki, Strona Polska wdroży je o ile będzie to zasadne.
Strona Polska poinformuje Stronę Czeską, bez zbędnej zwłoki, za pośrednictwem Pełnomocników, o zakończeniu wdrażania środków, o których mowa w lit. a), łącznie o których mowa w lit. b) do e), oraz regularnie o których mowa w lit. f).
Strona Polska przekaże również Stronie Czeskiej, za pośrednictwem Pełnomocników, wszystkie dostępne dokumenty z wyżej wymienionych postępowań, o które zawnioskuje Strona Czeska, w przeciągu dziesięciu dni od otrzymania odpowiedniego wniosku. Ponadto, Strona Polska zapewni społeczeństwu prawo zgodnie z prawem Unii Europejskiej, w szczególności prawo do wszczęcia kontroli sądowej, w każdym postępowaniu dotyczącym zmiany obowiązującej koncesji lub nowej koncesji na wydobycie węgla brunatnego w kopalni Turów.
Budowa wału ziemnego
Wał ziemny powinien być obsadzony tworzącymi zieloną ścianę szybko rosnącymi zimozielonymi drzewami, średniej wysokości lub wysokimi, profesjonalnie posadzonymi i licznymi.
Strona Polska zapewni późniejszą pielęgnację i ochronę posadzonych drzew.
Budowa wału ziemnego będzie prowadzona tylko w porze dziennej (w godz. od 6:00 do 22:00)
Hałas
TPP będzie zlokalizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na obrzeżu kopalni Turów, które znajduje się najbliżej granicy z Republiką Czeską, jeżeli to możliwe bezpośrednio na terenie PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. lub jej następcy prawnego lub innego przyszłego operatora kopalni Turów (dalej zwaną "PGE").
Zmiana lokalizacji TPP wymaga zgody obu Stron.
Strona Polska zapewni Stronie Czeskiej dostęp do danych pomiarowych w trybie on-line, zarówno w odniesieniu do pomiarów hałasu, jak i do pomiarów meteorologicznych. Strona Polska zapewni codzienną archiwizację określonych powyżej danych i umożliwi Stronie Czeskiej pobieranie takich danych archiwalnych w trybie on-line.
Tymczasowy TPP będzie obsługiwany przez Stronę Czeską zgodnie ze standardem, o którym mowa w ust. 2. Strona Czeska będzie niezwłocznie przekazywać Stronie Polskiej dane pomiarowe.
Monitoring hałasu nie będzie przeprowadzany podczas trwania budowy wału ziemnego.
Strona Czeska weźmie pod uwagę wszystkie szczególne źródła hałasu włączając w to farmy wiatrowe zlokalizowane na terytorium Republiki Czeskiej wzdłuż czesko-polskiej granicy.
Po zakończeniu każdego okresu monitorowania hałasu Strona Czeska wyśle Stronie Polskiej zapis pierwotnego hałasu i dane meteorologiczne z danego okresu monitorowania.
Strona Czeska dostarczy Stronie Polskiej protokół wyników tak zebranych danych bezzwłocznie po ich przetworzeniu i ocenie zgodnie z metodologiami i przepisami prawa Republiki Czeskiej w każdym przypadku przekroczenia higienicznych wartości granicznych, które zdaniem Strony Czeskiej mogą być przypisane działalności kopalni Turów.
W przypadku, gdy na terytorium Republiki Czeskiej zostanie stwierdzone poważne przekroczenie higienicznych wartości granicznych w trybie, o którym mowa w ust. 4, Strona Polska poinformuje Stronę Czeską na piśmie, za pośrednictwem Pełnomocników, w terminie czternastu dni od otrzymania protokołu, o którym mowa w ust. 4, o przypuszczalnej przyczynie przekroczenia i bez zbędnej zwłoki podejmie odpowiednie środki w celu zapobieżenia dalszym przekroczeniom oraz poinformuje Stronę Czeską o podjętych środkach.
Jeżeli w wyżej wymienionym terminie czternastu dni, Strona Polska w oparciu o argumenty ekspertów dojdzie do wniosku, że wykryte poważne przekroczenie nie ma związku z działalnością kopalni Turów i przypisze to do innego szczególnego źródła hałasu, prześle takie ustalenia Stronie Czeskiej na piśmie, za pośrednictwem Pełnomocników. W ciągu siedmiu dni od otrzymania ustaleń, Strony powołają, za pośrednictwem Pełnomocników, doraźną komisję ekspertów w celu określenia, czy przekroczenie wartości granicznych ma związek z działalnością kopalni Turów. Każda ze Stron wyznaczy po dwóch członków komisji, która będzie działać na zasadzie konsensusu. Komisja przedłoży Pełnomocnikom swój raport w terminie dwudziestu jeden dni od powołania, chyba że Strony za pośrednictwem Pełnomocników postanowią inaczej.
W przypadku nieprzedłożenia raportu w tym terminie lub braku konsensusu komisji w kwestii określenia, czy przekroczenie wartości granicznych ma związek z działalnością kopalni Turów, zastosowanie będzie mieć art. 11.
Jakość powietrza atmosferycznego
a) zapewni, że wszyscy kwalifikujący się wnioskodawcy z województw graniczących z Republiką Czeską chcący wymienić przestarzały kocioł w ramach programu Czyste Powietrze oraz programu STOP SMOG będą niezwłocznie wspierani; oraz
b) wdroży, nie później niż do 2025 roku, wszystkie środki, właściwe w kontekście celów niniejszej Umowy, które mają być zrealizowane do 2025 roku, zgodnie z Krajowym programem ograniczania zanieczyszczenia powietrza w wersji obowiązującej w dniu wejścia w życie niniejszej Umowy. Wszelkie planowane zmiany tego programu, jak również roczne raporty z wdrażania programu będą omawiane przez Czesko-Polską Grupę Roboczą ds. Jakości Powietrza.
W ciągu czterdziestu pięciu dni od daty wejścia Umowy w życie, Strony wymienią się propozycjami wspominanych wyżej lokalizacji stacji monitorujących w celu ich skonsultowania tak aby zapewnić poprawnie metodologiczne gromadzenie danych. W terminie trzydziestu dni po otrzymaniu propozycji drugiej Strony, każda ze Stron zatwierdzi lub wyrazi opinię o proponowanej lokalizacji; jakiekolwiek zastrzeżenie należy odpowiednio uzasadnić argumentami eksperckimi.
Strony osiągną porozumienie w kwestii lokalizacji stacji monitorujących wymienionych w ust. 3 i ust. 4 nie później niż dziewięćdziesiąt dni po wspominanym wyżej okresie trzydziestu dni; jeśli to nie nastąpi stosuje się odpowiednio art. 11. Monitoring rozpocznie się w przeciągu dziewięciu miesięcy po obopólnej zgodzie Stron lub po ocenie niezależnego organu lub instytucji zgodnie z art. 11.
Strona czeska zastrzega sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji co do lokalizacji stacji monitorujących zgodnie z ust. 4.
Ta sama procedura obowiązuje w przypadku ewentualnej relokacji ww. stacji monitoringu.
Strony będą przekazywać godzinowe dane operacyjne z pomiarów w trybie on-line w formacie zbliżonym do czasu rzeczywistego, zgodnym ze standardem EU Air Quality e-Reporting obowiązującej w danym czasie. Zweryfikowane dane będą następnie przekazywane drugiej Stronie regularnie, obejmując jeden rok kalendarzowy, nie później niż do dnia 31 marca następnego roku.
Przemieszczenia terenu
Wody podziemne
a) przekaże Stronie Czeskiej projekt budowlany dotyczący bariery ochronnej wód podziemnych sporządzony zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz informacje dotyczące metod zastosowanych w celu wykonania bariery ochronnej wód podziemnych, informacje na temat parametrów bariery ochronnej wód podziemnych, w tym specyfikację metody zastosowanej w celu jej zabezpieczenia i kontroli jej skuteczności, w tym badań hydrodynamicznych z każdego z odwiertów testowych, jak również współczynnik filtracji określający jej przepuszczalność oraz plan utrzymania jej funkcjonowania,
b) przekaże Stronie Czeskiej pełne dostępne dane dotyczące funkcjonalności bariery ochronnej wód podziemnych (piezometry), tj. paszporty otworów (informacje o profilach litologicznych tych otworów monitoringowych oraz o konstrukcji przedmiotowych otworów, tj. o odcinku głębokości, w którym otwory te mają perforację (odcinek otwarty), odcinku głębokości, w którym wykonane jest uszczelnienie (między trzonem otworu a wyposażeniem) oraz o lokalizacji obsypki) oraz wyniki monitorowania w terminach od stycznia 2015 do kwietnia 2021 r., z otworów zlokalizowanych wzdłuż bariery ochronnej wód podziemnych (otwory po jej północnej i południowej stronie, w szczególności HPp-29/49,5, HPp-27/49, HPp-27/51, HPp-23/53, HPp-25/50, HPp-25/49, HPp-26/53, HPp-21/53, HPp-23/56, HPp-25/51, HPz-25/58, HPz-31/53bis, HS-350, HSp-60, HSp-68),
c) przekaże Stronie Czeskiej informacje o ocenie aktualnej funkcjonalności bariery ochronnej wód podziemnych,
d) umieści wszystkie nowe otwory monitoringowe odwiercone w międzywęglowych i/albo podwęglowych warstwach wodonośnych w celu monitorowania funkcjonalności bariery ochronnej wód podziemnych na liście otworów, o których mowa w lit. b), w ciągu dwóch miesięcy od wejścia niniejszej Umowy w życie albo od zakończenia wiercenia,
e) włączy otwory monitoringowe, o których mowa w lit. b) i d) do czesko-polskiej sieci monitoringu wód podziemnych, a także
f) przekaże Stronie Czeskiej informacje na temat przeanalizowanych założeń do korekty projektu bariery ochronnej wód podziemnych, jeżeli będą konieczne.
Strona Polska deklaruje, że trzy z czterech otworów monitoringowych zostały wykonane do górnej warstwy wodonośnej.
W terminie sześciu miesięcy od zakończenia wszelkich wymaganych na mocy prawa polskiego procedur formalnych, Strona Polska wykona czwarty otwór monitoringowy do podłoża krystalicznego w celu monitorowania podwęglowych i międzywęglowych warstw wodonośnych. Strona Polska umożliwi obecność ekspertów z zakresu geologii i hydrogeologii z Republiki Czeskiej, wskazanych przez Pełnomocnika, w trakcie wykonywania otworu oraz przeprowadzania profilowania geologicznego i testów hydrodynamicznych tego otworu monitoringowego. Strona Polska poinformuje Stronę Czeską o terminie wykonania tych prac z wyprzedzeniem przynajmniej czternastu dni.
Strona Polska przedstawi informacje dotyczące wykonywania tych otworów monitoringowych sporządzonych zgodnie z przepisami prawa polskiego, przeprowadzania profilowania geologicznego i testów hydrodynamicznych takich otworów.
Strona Czeska umożliwi obecność ekspertów geologicznych i hydrogeologicznych Rzeczypospolitej Polskiej, wskazanych przez Pełnomocnika, w trakcie wykonywania otworów wiertniczych w części niecki żytawskiej obejmującej Hrádek nad Nisou.
a) wykazania połączenia hydraulicznego między nowymi odwierconymi otworami monitoringowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w ust. 7, a otworami monitoringowymi na terytorium Republiki Czeskiej, oraz
b) wykazania tendencji spadkowej poziomu zwierciadła wody w międzywęglowym poziomie wodonośnym na skutek oddziaływania kopalni Turów, zarejestrowanej przez piezometry czesko-polskiej sieci monitoringu,
Strona Polska, w terminie trzech miesięcy od potwierdzenia takiego wykazania przez Strony za pośrednictwem Pełnomocników, po konsultacji ze Stroną Czeską, podejmie dodatkowe środki (takie jak rozbudowa od odwiertu nr 1 na zachód, od odwiertu nr 200 na wschód lub doszczelnienie lub pogłębienie dotychczasowej bariery ochronnej wód podziemnych, aby zapewnić maksymalną ochronę przed odpływem wód z trzeciorzędowych poziomów wodonośnych z obszaru z przodu odkrywki w obszarze na południowy wschód i wschód od wschodniego Uskoku Białopola), w celu zminimalizowania wpływu kopalni Turów na poziom głębokich (trzeciorzędowych) wód podziemnych na dotkniętym terytorium Republiki Czeskiej. Dokumentacja projektowa dla dodatkowych środków zostanie przyjęta przez Stronę Polską wyłącznie po konsultacji ze Stroną Czeską. Wszelkie późniejsze zmiany w dokumentacji projektowej lub budowie w stosunku do zatwierdzonej wersji zostaną skonsultowane ze Stroną Czeską. Strona Polska zapewni, że takie dodatkowe środki zostaną sfinalizowane w terminie dwudziestu czterech miesięcy od wykazania efektów, o których mowa w lit. a) i b). Ten okres zostanie przedłużony o czas pomiędzy przedstawieniem Stronie Czeskiej, za pośrednictwem Pełnomocników, kompletnej dokumentacji projektowej do konsultacji oraz przedstawieniem Stronie Polskiej uwag Strony Czeskiej. Okres ten zostanie dalej przedłużony, o ile Pełnomocnicy tak uzgodnią.
W przypadku kiedy Strony nie dojdą do porozumienia czy sytuacje o których mowa w lit. a) lub lit. b) zostały wykazane, każda ze Stron, za pomocą Pełnomocników, może zaproponować powołanie komisji eksperckiej ad hoc w celu oceny, czy spadek poziomu zwierciadła wody jest związany z działalnością w kopalni Turów. Komisja zostanie powołana w ciągu siedmiu dni od złożenia takiej propozycji. Każda ze Stron mianuje dwóch członków komisji, którzy działają na zasadzie konsensusu. Komisja przekaże swój raport Pełnomocnikom w ciągu trzech miesięcy od propozycji jej ustanowienia, chyba że Strony za pośrednictwem Pełnomocników postanowią inaczej. W przypadku niezłożenia raportu w ww. terminie lub nieosiągnięcia przez komisję konsensusu co do tego, czy spadek jest związany z działalnością w kopalni Turów, stosuje się odpowiednio art. 11.
a) dane dotyczące ilości poboru wody ze źródła Uhelná i źródeł Uhelná U-1A, jak również innych źródeł zasilających regiony Hrádek nad Nisou i Frydland, za okres od stycznia 2015 do kwietnia 2021 r., a następnie co roku,
b) ważne pozwolenie wodnoprawne na pobór wody ze źródła Uhelná wraz z całą dokumentacją hydrogeologiczną określającą operacyjne zasoby wody,
c) dane dotyczące zużycia wody w żwirowni Grabštejn, włączając w to ilości wody wpompowanej do żwirowni oraz ilości poboru wody ze źródła Grabštejn HV-11/02, za okres od stycznia 2015 do kwietnia 2021 r., a następnie co roku,
d) dokumentację dotyczącą oceny oddziaływania żwirowni Grabštejn na środowisko,
e) informacje na temat aktualnego i planowanego zasięgu żwirowni Grabśtejn, w tym głębokości wyrobiska, wielkości planowanego wydobycia oraz planowanej ilości pompowanych wód do końca eksploatacji,
f) ważne pozwolenie wodnoprawne na wykorzystanie wody w żwirowni Grabštejn, w tym ilość poboru wody ze źródła Grabštejn HV-11/02, wraz z całą dokumentacją hydrogeologiczną określającą operacyjne zasoby wody,
g) pomiary dynamicznego i statycznego poziomu wód podziemnych w wyżej wskazanych źródłach, jak również specyfikację studni poboru wody, w tym współrzędne, paszporty otworów wiertniczych i współczynniki filtracji, określające ich przepuszczalność,
h) informacje na temat innych źródeł, instalacji lub obiektów mających wpływ na wody podziemne w regionie Hrádek nad Nisou, w pobliżu Grabštejn i Uhelná, jak również w pobliżu granicy pomiędzy Republiką Czeską a Rzecząpospolitą Polską, a także
i) dane na temat wyżej wskazanych obiektów, w tym nowo wykonanych piezometrów, łącznie z ich pomiarami, jak również ich lokalizacje wraz ze współrzędnymi, według Układu Współrzędnych 2000 oraz ich paszporty,
w terminie sześciu miesięcy od wejścia w życie niniejszej Umowy. Strona Czeska przekaże Stronie Polskiej, informacje, o których mowa w lit. a) do e) włącznie dla każdego nowego użytkownika każdej warstwy wodonośnej oraz w przypadku wystąpienia jakichkolwiek zmian.
Fundusz Małych Projektów
a) Strona Polska, reprezentowana przez ministra właściwego ds. środowiska - równowartość 250 000 EUR, oraz
b) Strona Czeska, reprezentowana przez ministra właściwego ds. środowiska - równowartość 250 000 EUR.
a) Kraju Libereckiego,
b) Województwa Dolnośląskiego.
Pełnomocnicy Stron i Punkty Kontaktowe
Mechanizm Niezależnych Ekspertów
Zwrócenie się do odpowiedniego niezależnego organu lub instytucji jest obowiązkowe przed rozpoczęciem procedury, o której mowa w art. 13 ust. 2, w każdym przypadku, w którym spór będzie dotyczył postanowień, o których mowa w pierwszym zdaniu powyżej oraz w art. 3 ust. 8.
Komisja Wspólna
Rozstrzyganie sporów
Jeżeli Trybunał Sprawiedliwości stwierdzi, że Strona nie wykonała jego wyroku, może nałożyć na nią ryczałt, biorąc pod uwagę wagę naruszenia (obejmującą znaczenie naruszonego postanowienia lub postanowień niniejszej Umowy, skutki naruszenia dla interesu publicznego i prywatnego oraz postępowanie Strony naruszającej) oraz czas jego trwania. Ryczałt jest wpłacany do budżetu Unii Europejskiej.
Postanowienia końcowe
Sporządzono w Pradze dnia 3 lutego 2022 r., w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim, czeskim i angielskim. Wszystkie trzy teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności w zakresie interpretacji, tekst w języku angielskim jest rozstrzygający.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | M.P.2022.276 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Czechy-Polska. Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej o współpracy w zakresie odnoszenia się do skutków na terytorium Republiki Czeskiej wynikających z eksploatacji kopalni odkrywkowej węgla brunatnego Turów w Rzeczypospolitej Polskiej. Praga.2022.02.03. |
Data aktu: | 03/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 23/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 03/02/2022 |